راهنماي خريد كارت گرافيك (قسمت دوم)
گوشه ها:
با وجود اينكه سرعت Fill
اطلاعاتي در خصوص عمليات
Rendering چيپ گرافيكي مي دهد
اما در مورد محاسبات هندسي هيچگونه اطلاعاتي ندارد. چيپهاي گرافيكي نمي
توانند روي سطوح منحني كار كنند. آنها مي توانند فقط سطوح مسطح را پردازش
نمايند. اما اگر به اندازه كافي سطوح مسطح در اختيار داشته باشند مي توانند
با كنار هم قرار دادن آنها سطحي مشابه منحني بوجود آورند. و هر چه تعداد اين
سطوح مسطح بيشتر باشد انحناي سطح حاصل طبيعي تر به نظر مي آيد البته كار
پردازش براي گرافيك هم مشكل تر مي شود.
در پردازشي كه Tessellation
خوانده مي شود تمامي اشيا در يك صحنه سه بعدي به سطوح مثلثي شكل شكسته مي
شوند. همانطور كه گفته شد افزايش اين سطوح مثلثي باعث نمايش بهتر اشيا مي شود
يك جسم سه بعدي مي تواند متشكل از صدها يا هزاران مثلث باشد. اين
موضوع همان چيزي است كه سازندگان بازيها در زمان طراحي اشيا و شخصيت هاي بازي
با آن در گير هستند يعني مثلاً كاراكتر را به گونه اي طراحي كنند كه نه
بازي خيلي سنگين شود ( تعداد سطوح مثلثي زياد شود ) و نه آنقدر در تعداد آنها
صرفه جويي كنند كه كاراكتر داراي لبه هاي تيزي شود و شكل طبيعي نداشته باشد.
متاسفانه ATI
و NVidia استاندارد هاي
متفاوتي را براي بيان ميزان قدرت پردازش هندسي استفاده مي كنند مشخصه چيپ
NVidia بر اساس
تعداد رئوس در ثانيه است. ( كه به مفهوم نقاط در گوشه هاي مثلث مي
باشد ) در حاليكه مشخصه ATI
بر اساس تعداد مثلث در ثانيه است. با توجه به اينكه مثلث هاي كنار هم داراي
رئوس مشتركي هستند. نمي توان به سادگي تعداد مثلث ها را بدست آورد.
Anti-aliasing
:
Anti-aliasing روشي است كه
براي حذف دندانه هايي كه در خطوط مورب يا منحني ها ديده مي شود ايجاد شده
است. ( براي فهم بهتر موضوع برنامه paint
را باز كنيد و يك خط مورب بكشيد اين دندانه ها به راحتي قابل ديدن هستند )
Anti-aliasing باعث مي
شود تصوير طبيعي تر به نظر بيايد ولي معمولاً سبب كند شدن كامپيوتر مي شود
چندين سطح براي Anti-aliasing
وجود دارد كه برخي بيش از بقيه به سيستم فشار وارد مي كنند.
RAMADC :
RAMADC مخفف عبارت
RAM Digital to Analogue Converter
مي باشد كه به معناي مبدل ديجيتال به آنالوگ حافظه
RAM مي باشد.
RAMADC يك چيپ ست است كه
صحنه ها را مي گيرد و به فرمتي مناسب براي براي مانيتور ( نمايشگر )
تبديل مي كند. پردازشگر گرافيكي تصوير نهايي را خلق مي كند و
RAMADC به عنوان رابط
پردازشگر و كابل VGA يا
DVI قرار مي گيرد تا در
نهايت تصوير روي مانيتور قرار گيرد.RAMADC
ها داراي سرعتهاي متفاوتي هستند ( معمولاً 350-400 مگاهرتز ) و يك كارت
گرافيكي ممكن است چندين سرعت داشته باشد. يك
RAMADC سريعتر به معناي آن است كه كارت
گرافيك قادر است رزولوشن بالاتري را در خروجي پشتيباني كند.
RAMADC چند تايي به اين معناست
كه كارت گرافيك مي تواند از چندين نمايشگر به طور همزمان پشتيباني كند.
امير اثني عشري
|