• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 08 / 23

گل های آپارتمانی – در مورد بنفشه آفریقایی بیشتر بدانید

نام فارسی: بنفشه آفریقایی

نام لاتین: African violet, Saintpaulia

زادگاه: آفریقا

بنفشه آفریقایی

آیا شما بهار و شکفتن گل ها را دوست دارید؟ بنفشه آفریقایی در تمام طول سال با گلهایی زیبا، بهار را به خانه هایتان خواهد آورد.

ویژگی های ظاهری

بنفشه آفریقایی یک گیاه کوچک با برگ های سبز و مخملی (حدود 5 سانتی متر ) و بوته ای شکل است گل های کوچک آن هر چند هفته در حدود 2 تا 3 سانتی متر رشد می کند. این گیاه زیبا تقریبا شامل 6 نوع است رنگ اصلی آن بنفش بوده با این حال امروزه دارای تنوع رنگ و دارای گل های صورتی، سفید، قرمز، آبی و با لبه های رنگی است.

بنفشه آفریقایی

زادگاه

بنفشه آفریقایی از آفریقای جنوبی می آید، بارون والتر سنت کلر آن را در پایان قرن 19 کشف کرد و بنفشه آفریقایی نامید.

شرایط نگهداری
نور

بنفشه آفریقایی به مقدار زیادی نور نیاز دارد تا شکوفه های زیبایی بدهد. این مهم ترین چیزی است که باید به خاطر داشته باشید. در روزهای کوتاه زمستان لبه افقی پنجره رو به جنوب بهترین محل برای این گیاه است. در تابستان نیز یک نور خوب با کمی فاصله از پنجره برایش مناسب خواهد بود ولی در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد. اگر قادر نیستید نور کافی به گیاه بدهید سعی کنید از نور مصنوعی استفاده کنید.

آب و کود

رطوبت خاک این گیاه باید مناسب باشد یعنی بنفشه آفریقایی نه در رطوبت زیاد و نه در خشکی رشد نمی کند. یک زیر لایه خیس می تواند علت پوسیده شدن ریشه ها و پوسیده شدن گیاهتان شود. خشکی هم می تواند سبب خشک شدن برگ ها و متوقف شدن شکوفه دهی آن شود.

داشتن خاک خشک در گلدان برای چند روز اندک، بنفشه آفریقایی را تهدید نمی کند ولی اگر این دوره طولانی شود و یا به مراتب تکرار شود مخصوصا در فصل تابستان مشکلاتی را برای گیاه ایجاد می کند.

قبل از هر بار آب دادن باید خاک را چک کنید و ببینید خاک خشک است یا خیر. اگر هست هنگام آبدهی مراقب باشید تا آب روی برگ های آن ریخته نشود زیرا برگ های این گیاه خیلی حساس هستند و ریزش آب روی آن ها ممکن است باعث پوسیدگی شود. بعد از گذشت حدود 30 دقیقه از زمان آب دهی هر گونه آب اضافی که در زیر گلدانی جمع شده را خارج کنید.

بنفشه آفریقایی

یک کود مناسب می تواند اثر مطلوبی روی شکوفه این گیاه بگذارد مخصوصا در دوره رشد سریع (تابستان). اضافه کردن یک کود غنی از فسفر (ایده آل با NPK (نیتروژن، فسفر ، پتاسیم) نسبت 10-30-20 ) همراه آب هر دو هفته یکبار در فصل تابستان و بهار باعث رشد این گیاه می شود. شما می توانید این کودها را در هر فروشگاه باغبانی پیدا کنید.

برای اینکه بنفشه آفریقایی شکوفه بیشتری بدهد یک استراحت چند هفته ای هر دو ماه نیاز دارد. در این مدت گیاه، باید آب کمتری بخورد و در محل خنک و با روشنایی کمی قرار داده شود بعد از یک دوره استراحت شروع به جوانه زدن و گل های جدید می کند.

رطوبت هوا

بنفشه آفریقایی مانند بسیاری از گیاهان گرمسیری به سطح بالایی از رطوبت نیاز دارد. با این حال برخی اشاره کرده اند این رطوبت نباید از طریق آب پاشی مستقیم انجام شود زیرا باعث پوسیدگی برگ ها می شود. سعی کنید رطوبت مورد نیاز این گیاه را از راه های مختلف فراهم کنید . قرار دادن کنار گیاهان دیگر یا قرار دادن گلدان روی سنگریزه هایی که تا حدی در آب غوطه ور شده اند و یا استفاده از یک مرطوب کننده هوا. استفاده از گلدان هایی که با خاک رس تهیه شده اند نیز می تواند مفید باشد چون رطوبت هوا در اطراف آن بیشتر است.

دما

بنفشه آفریقایی به سرما بسیار حساس است، در دمای زیر 15 درجه سانتی گراد ( 59 ° F) رشد نخواهد شد. با این حال اگر قصد دارید گیاه را در فصل زمستان از خانه به یک فروشگاه منتقل کنید مراقب باشید.

خاک

خاک برگ، برای این گیاه بهترین خاک است. شکوفه های بنفشه آفریقایی که در یک گلدان تنگ و کوچک رشد کرده اند خیلی بهتر از بنفشه هایی هستند که در یک گلدان بزرگتر رشه کرده باشند زیرا در یک گلدان بزرگتر انرژی گیاه به سمت رشد ریشه و برگ معطوف می شود و کمتر شکوفه می دهد. به همین دلیل رشد گیاه در گلدان بزرگتر به ندرت حس می شود. این اتفاق ممکن است در ماه های اولیه انتقال گیاه به یک گلدان بزرگتر نیز مشاهده شود.

تکثیر

بهترین راه تکثیر این گیاه قلمه برگ (دمبرگ) است. یک برگ سالم انتخاب کنید یعنی برگی که نه تازه رشد کرده باشد و نه برگ قدیمی باشد، همراه با کمی ساقه جدا کنید. بعد از جدا کردن برگ ساقه آنرا به صورت اریب ببرید سعی کنید این برش کوتاه باشد و هنگام گذاشتن در یک گلدان جدید فقط برگ آن بیرون باشد، مطمئن شوید که خاک هنوز مرطوب است. بعد از چند هفته برگ جدید در کنار برگی که کاشته بودید شروع به رشد می کند بعد از حدود 5-6 ماه گیاه به اندازه کافی بزرگ خواهد شد و شروع به شکوفه دادن خواهد کرد.

بنفشه آفریقایی

از طریق پاجوش هم امکان تکثیر گیاه وجود دارد به این ترتیب که گیاه را از گلدان خارج کنید و پاجوش ها را به آرامی و ملایمت جدا کرده و در گلدان جدید قرار بدهید. این کار باید با ملایمت انجام شود زیرا برگ های این گیاه بسیار شکننده هستند و به راحتی شکسته می شوند.

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی در خاک گلدانی که مخصوص گیاهان گلدار باشد رشد خواهد کرد که شما قادر به خرید این خاک از مراکز باغبانی یا گلفروشی ها هستید. به یاد داشته باشید زهکشی مناسب باید قبل از قرار دادن بنفشه در گلدان انجام شود.

امراض و آفات

هیچ کدام از بنفشه های آفریقایی تا به حال آلوده به آفات نشده اند اما برخی می گویند بنفشه آفرقایی نیز می تواند هدف کنه سیکلامن یا شپشک شود.

در صورت وجود شپشک روی گیاه باید برگ های گیاه را با پنبه یا یک وسیله مناسب تمیز کنید و سپس از یک حشره کش مناسب طبق دستور، برگ ها را سمپاشی کنید.

کنه سیکلامن از شیره ساقه گیاه تغذیه می کند و موجب پوسیدگی گیاه از قسمت مرکزی می شود در صورتی که گیاه به این آفت آلوده شد باید برگ های سالم را جدا کرده و در محلول ضدعفونی کنه کش قرار دهید سپس آنرا تکثیر کنید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. ببخشيد ميخواستم شكل رگبرگ، شكل ريشه، اجزاي گلي بنفشه رو بدونم؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید