• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 08 / 27

داروی زینک پلاس چیست؟

نام عمومی: zinc/vitamin b12/vitamin c

نام تجاری: Zinc Plus Lozenges

زینک حاوی روی و ویتامین B,C است. کمبود روی در بدن می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. علائم کمبود آن می تواند کاهش اشتها، کاهش وزن، توقف رشد، ریزش مو و … باشد.

زینک پلاس

زینک پلاس برای درمان یا جلوگیری از کاهش سطح ویتامین B,C و روی و همچنین موارد دیگری نیز ممکن است استفاده شود که توسط پزشک تعیین می شود. زینک پلاس مکیدنی، ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی است.

موارد استفاده:
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از ریزش مو
  • افزایش رشد جسمی در سنین رشد کودکان
  • سلامت پوست
از زینک پلاس در موارد زیر استفاده نکنید:

اگر به هر عنصری در زینک پلاس آلرژی دارید.

اگر نشانه های حساسیت در شما ظاهر شد با پزشک تماس بگیرید.

قبل از استفاده از زینک پلاس موارد زیر را در نظر بگیرید:

برخی از اثرات دارویی ممکن است روی زینک تاثیر بگذارد با پزشک یا دارو ساز در این مورد مشورت کنید مخصوصا اگر شرایط زیر را داشتید.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا به کودک خود شیر می دهید.

اگر در در حال مصرف هر نوع دارویی چه شیمیایی و چه گیاهی و مکمل های غذایی هستید.

اگر به دارو یا غذا یا مواد دیگری آلرژی دارید.

بعضی از داروها ممکن است روی زینک تاثیر بگذارند با این حال فعل و انفعال خاصی با زینک تاکنون شناخته نشده است. با این وجود باز هم از داروساز قبل از شروع، توقف و یا تغییر در دوز دارو سوال کنید.

چطور زینک پلاس را استفاده کنید؟
  • زینک را طبق دستورالعمل پزشک یا برچسب روی آن استفاده کنید.
  • زینک را همراه با غذا استفاده کنید.
  • نبلعید، خرد نکنید یا نجوید. زینک را در دهان قرار دهید و اجازه دهید به آرامی حل شود. تا زمانی که قرص حل می شود چیزی نخورید، ننوشید یا سیگار نکشید.
  • از خوردن و آشامیدن آب میوه نیم ساعت قبل یا بعد از حل شدن قرص پرهیز کنید زیرا ممکن است اثر زینک را کاهش دهد.
  •  در طول 2 ساعت قبل و یا بعد از استفاده از زینک، تتراسیکلین به عنوان مثال داکسی سایکلین (نوعی آنتی بیوتیک) استفاده نکنید.
  • اگر یک نوبت مصرف آنرا فراموش کردید در اسرع وقت استفاده کنید در صورتی که زمان آن گذشته و تقریبا زمان استفاده قرص بعدی است از آن بگذرید. هر دو را در یک مرتبه استفاده نکنید.
  • در صورتیکه هر گونه سوال در مورد نحوه مصرف این قرص داشتید می توانید از پزشک یا داروساز سوال کنید.
اطلاعات ایمنی مهم

تا زمانی که زینک پلاس استفاده می کنید دوز زیادی از ویتامین ها را استفاده نکنید مگر اینکه پزشک از شما خواسته باشد.

زینک پلاس حاوی روی است. قبل از شروع استفاده از هر داروی جدید برچسب آنرا چک کنید ببینید حاوی روی است یا خیر؟ اگر حاوی روی بود یا مطمئن نبودید حتما در مورد مصرف یا عدم مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

زینک پلاس باید با احتیاط در کودکان استفاده شود ممکن است کودک آن را بجود یا باعث مسدود شدن مسیر تنفس کودک شود و خفگی اتفاق بیفتد.

بارداری و شیردهی: اگر باردار شدید با پزشک تماس بگیرید و فواید و خطرات استفاده از زینک پلاس را سوال کنید. در صورت شیر دهی هم باید در مورد استفاده از زینک با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی احتمالی زینک پلاس

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند اما بعضی افراد این عوارض را ندارند یا کمتر دارند. هیچ عوارض جانبی در مورد زینک گزارش نشده است اما در صورتی که عوارض شدیدی اتفاق افتاد بی درنگ به فوریت های پزشکی اطلاع دهید.

یکی از این عوارض ممکن است آلرژی شدید باشد مانند: دانه زدن، کهیر، خارش، تنگی نفس، به سختی نفس کشیدن، متورم شدن دهان، صورت، لب ها و زبان

این لیست کاملی از همه اثرات جانبی که ممکن است اتفاق بیفتد نیست در صورت داشتن هرگونه سوال با پزشک تماس بگیرید و  اثرات جانبی را گزارش دهید تا دستور مناسب در این زمینه را بدهد.

شرایط نگهداری:

زینک پلاس باید در دمای معمولی اتاق بین 59 تا 86 درجه فارنهایت یا 15 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری شود. دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری شود. از قرار دادن آن در حمام خودداری کنید، دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود .

اطلاعات عمومی

در صورت داشتن هرگونه سوال با پزشک تماس بگیرید.

زینک فقط برای شخص بیمار تجویز شده بنابراین آنرا برای فرد دیگری بدون دستور پزشک تجویز نکنید.

اگر نشانه ای از بهبودی نداشتید و یا بدتر شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

با داروساز درباره اینکه چطور همراه با داروی دیگری استفاده شود مشورت کنید.

این اطلاعات می تواند دانش کافی در مورد این دارو بدهد تا تصمیم بگیرید کدام دارو برای شما مناسب است و آیا از زینک استفاده کنید یا خیر؟ این اطلاعات ایمنی، اثرات و تاییدی برای درمان بیماری با زینک نیست و فقط خلاصه کوتاهی از اطلاعات عمومی در مورد زینک پلاس است و اطلاعات فوق جایگزین اطلاعاتی که پزشک در اختیار شما می گذارد نمی باشد.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



  1. عالی بود من ۴۸ سال دارم آیا نیاز به مصرف زینک پلاس دارم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید