• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 10 / 08

زگیل و انواع آن

با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی درباره زگیل ها روی بخشهای مختلف بدن به دست خواهید آورد.

زگیل چیست؟ و عامل بوجود آورنده آن چیست؟

زگیل بخشی از پوست بدن است که به علت تکثیر ویروس برجسته شده و بالا می آید. این ویروس ها با عنوان ویروسهای ایجاد کننده برآمدگی در انسان (HPV) شناخته می شوند. بیش از 100 نوع HPV کشف شده است.

محل آلوده کردن HPV در لایه رویی پوست است و ویروس معمولا از نواحی خراشیده یا چاک خورده پوست وارد بدن می شود. ویروس باعث رشد سریع لایه رویی پوست شده و شکل زگیل را می سازد. از بین رفتن بیشتر زگیل ها ممکن است ماهها یا سالها طول بکشد.

زگیل در هر جایی از بدن می تواند رشد کند. بیشترین زگیل ها در کودکان و نوجوانان دیده می شود.

پنج نوع زگیل وجود دارد. آنها از نظر شکل و محل تشکیل شدن با یکدیگر متفاوتند.

انواع زگیل

wart4

  • زگیل های معمولی:

این زگیل ها بیشتر بر روی دستها رشد می کنند، اما ممکن است در هر جای دیگر بدن نیز دیده شوند. زگیل معمولی درشت، خشن و گنبدی شکل است و از نظر رنگ خاکستری – قهوه ای می باشد.

wart9

  • زگیل های کف پا:

این زگیل ها اغلب در کف پا رشد می کنند. این زگیل سفت، بخش ضخیمی از پوست شبیه یک سوراخ که با خالهای تیره رنگ پوشیده شده است. وجود این زگیل ها در کف پا باعث ایجاد درد و ناراحتی در هنگام راه رفتن یا قدم گذاشتن روی سنگریزه می شود.

  • زگیل های پهن:

این زگیل معمولا روی صورت، دستها یا پاها رشد می کند. ممکن است کوچک تر از یک پاک کن متصل به انتهای مداد باشد. این زگیل سر پهنی دارد و معمولا صورتی رنگ، قهوه ای روشن یا زرد روشن است.

  • زگیل های رشته ای:

زگیل های رشته ای معمولا اطراف دهان، بینی یا نواحی تیز و ریش دار مانند محل رویش مو ایجاد می شود. این زگیل همرنگ پوست بدن است و برجستگی است که معمولا رشته هایی از آن خارج شده است.

  • زگیل های ناخن:

زگیل های ناخن در زیر یا اطراف ناخن رشد می کنند. این زگیل به علت ضربه شدید به لبه یا سطح ناهمواری ایجاد می شود که می تواند بر رشد ناخن تاثیر بگذارد.

چگونه زگیل ها منتشر می شوند؟

زگیل ها به آسانی با تماس مستقیم ویروس های ایجاد کننده زگیل در انسان (HPV) منتشر می شوند. خود شما با لمس یک زگیل و دست کشیدن به بخش دیگری از بدن تان باعث انتشار زگیل از جایی به جای دیگر بدن خود می شوید. همین طور شخص دیگری را با استفاده مشترک از حوله، تیغ صورت تراش یا هر وسیله شخصی دیگر، می توانید آلوده کنید.

بعد از اینکه HPV به بدن راه پیدا کرد، می تواند در طی ماهها رشد آرامی در زیر پوست داشته باشد و شما اصلا متوجه زگیل نشوید. بعید است که هر زمانی که در تماس HPV قرار گرفتید، در بدن شما زگیل ایجاد شود. برخی مردم بیشتر از بقیه زگیل در می آورند.

زگیل چه نشانه ای دارد؟

زگیل ها در شکل و اندازه های بسیار متفاوتی ظاهر می شوند. یک زگیل ممکن است سطح زبر و خشن یا صاف و پهنی داشته باشد. رگهای خونی باریکی درون زگیل ایجاد می شود تا از طریق خون مواد مورد نیاز خود را تامین کند. در هر دو زگیل معمولی و زگیل کف پا، رگهای خونی شبیه خالهای تیره ای در مرکز زگیل است. در بیشتر موارد خطوط  و چین های پوستی کجی روی زگیل ایجاد می شود.

درمان گیاهی زگیل در منزل

تحقیقات نشان داده که زنان بیشتر از مردان از بیماری ویروسی پوست شکایت دارند مانند زخم در صورت، جوش سرسیاه، دانه سفید، خال ملتهب، خال گوشتی و زگیل ها.

درمان گیاهی زیادی وجود دارد. ابتدا با سوزاندن یا خراشیدن منطقه آلوده پوست، خال گوشتی و زگیل را بردارید. سیر بهترین زداینده زگیل و خال گوشتی است. سپس یک حبه سیر را به محل سوزانده یا خراشیده شده پوست بمالید.

علاوه بر سیر، آب انار می تواند از بهترین زداینده زگیل، خال گوشتی و خراشیدگی شدید پوستی باشد. روغن کرچک نیز بهترین درمان برای خراشیدگی و آثار زخم و سوختگی روی پوست است.

درمان کمکی دیگر اینکه روزانه 3 فنجان چای سبز بنوشید. چای سبز برای صاف و شفاف کردن پوست بسیار مؤثر است.

موارد دیگر شامل عصاره آناناس، سیب ترش، گل کلم، زیره سبز، گشنیز، ریشه قاصدک و برخی مرکبات است.

محل زگیل را با عسل ماساژ دهید که با عسل درمان سریعتر اتفاق می افتد.

آب لیمو نیز می تواند از بهترین درمان های زگیل و خال گوشتی باشد.

عسل و ماست و مقدار کمی آب لیمو را با یکدیگر مخلوط کرده به صورت خمیری در آورده و روی زگیل بگذارید. اثر بسیار شگفت انگیزی دارد.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. سلام لطفا حتما جوابم ایمیل کنید
    من رابطه _______ هرگزنداشتم اما مبتلا به زگیل مقعدهستم تعئائ انها رفع شد اما 3تای اصیلی خوب نشده با دارو. گفتند جراحی نمیشه چون احتمال عفونت هست دقیقا دهانه مقعد هستند چرا ایجاد شده ؟چه باید کرد؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید