• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 05

با فراموشی های روزمره چگونه مقابله کنیم؟

همه ما در طول زندگی روزمره خود مواردی برایمان اتفاق افتاده که نتوانسته ایم مطلب یا نام فرد یا یک مکان خاص را به یاد بیاوریم. اینها و موارد مشابه به نوعی اختلال در عملکرد حافظه را نشان می دهد. مشکل حافظه ممکن است برای خیلی از ما اتفاق بیفتد. نمی توانید سوئیچ ماشین خود را پیدا کنید یا شخصی را در مهمانی ملاقات می کنید و 5 دقیقه بعد نامش را به خاطر نمی آورید، بعد از خرید از مغازه بیرون می آیید ولی نمی توانید محل پارک خودرو خود را پیدا کنید. آرام باشید حافظه هیچ کس کامل نیست فراموش کردن بعضی امور ممکن است برای بسیاری از افراد با اینکه هنوز جوان هستند اتفاق بیفتد.

حافظه

همچنین مغز شما فضای ذخیره سازی زیادی دارد و نیاز دارد تا فضایی جدید برای مسائل جدید و امور مرتبط با آن بسازد. به همین دلیل مغز، جزئیات مسائل و چیزهایی که کم اهمیت هستند را حذف می کند به طوریکه باعث می شود شما بعضی چیزها را به خاطر نیاورید.

بنابراین این موضوع کاملا عادی است که محل قرار دادن بعضی چیزها را فراموش کنید یا یک قرار ملاقاتی که در برنامه خود داشتید را به خاطر نیاورید. بیشتر این اتفاقات به این خاطر است که توجه کافی به آن موضوع نداشته اید و دلیل دیگر ممکن است موجب فراموشی شود خستگی، کسالت یا استرس باشد.

با رعایت چند نکته می توانید به کمک آن ها حافظه خود را بهبود ببخشید و مسائل روزمره زندگی را سازماندهی کنید.

امور را سازمان دهی کنید.

گذاشتن اشیا در محل خودش، مخصوصا اشیائی که احتمال می دهید محلشان را فراموش کنید و رعایت نظم و ترتیب، احتمال گم شدن اشیا را کمتر می کند. مثلا نصب یک جاکلیدی در ایستگاه ورودی منزل و یا قرار دادن یک مکانی مخصوص برای شارژر.

یادداشت کنید.

شماره تلفن ها، تاریخ تولد و وقایع مهم را در در دفترچه خود یاداشت کنید، حتی اگر به یاداشت های خود نگاه نکنید عمل نوشتن کمک می کند تا مسائل را به خاطر آورید.

استفاده از تقویم

یک سررسید یا تقویم دیواری تهیه کنید. نوشتن جلسات، قرار ملاقات ها، گردش همراه خانواده و هر چیز دیگری را در آن یاداشت کنید و هر شب قبل از اینکه به رختخواب بروید به برنامه روز بعد نگاهی بیندازید تا آن ها را در ذهن خود داشته باشید.

بازی با کلمات

یک رمز عبور برای خود ایجاد کنید که ترکیبی از دو یا چند کلمه باشد. طوری که نتوانید آنرا فراموش کنید یا از عبارات و اصطلاحاتی در رمز عبور استفاده کنید که برایتان معنا و مفهوم داشته باشد. مخصوصا برای انجام امور مربوط به کامپیوتر و بانکداری، که برای هکرها حدس زدن آن دشوار باشد.

تکرار کنید.

تکرار نام شخصی که تازه او را ملاقات کرده اید تا آدرسی که نیاز دارید و در پی یافتنش هستید. گفتن و تکرار کردن بعضی چیزها کمکتان می کند تا آن را در ذهن خود نگهدارید.

مغز خود را به چالش بکشید.

یادگیری یک زبان جدید، بحث در مورد کتاب با دوستان خود و یا تکمیل کردن پازل و جدول کلمات متقاطع شما را در این امر یاری می کنند. با این روش مغز خود را به یادگیری تمرین می دهید.

اجتماعی باشید.

افراد اجتماعی و کسانی که وقت بیشتری با خانواده و دوستان خود می گذرانند هوشیاری بیشتری نسبت به افراد غیر اجتماعی دارند.

شیوه های زندگی و رابطه آن با حافظه

شیوه زندگی روی حافظه تاثیر می گذارد. برای مثال نقش رژیم غذایی، اگر کلسترول، فشارخون و سطح قندخونتان بالاست عروق خونی در داخل و اطراف مغز می تواند سبب مسدود یا آسیب دیدن عروق خونی شوند. مطالعه نشان داده است افرادی که چربی های اشباع نشده بیشتری (گوشت و فراورده های لبنی) استفاده می کنند در تست های حافظه نمره کمتری نسبت به کسانی که کمتر مصرف می کنند گرفته اند. اگر سعی می کنید رژیم غذایی بهتری انتخاب کنید پیشنهاد می شود از رژیم مدیترانه ای استفاده کنید که شامل: امگا3، ماهی آزاد، روغن زیتون و استفاده از میوه های تازه است. موارد اشاره شده رابطه مستقیمی با حافظه و سلامتی بدن دارد.

حدس بزنید چه چیز دیگری برای حافظه و بدن شما مفید است؟

بله درست حدس زدید ورزش کردن آن هم به طور مرتب. ورزش به جریان خون به مغز کمک می کند و آن را بهبود می بخشد. شما بایستی 30 دقیقه در هر روز ورزش کنید. و خواب کافی داشته باشید خواب کافی باعث می شود اطلاعات در حافظه شما ثبت شوند و برای بعدها قابل دسترس باشند.

اگر سیگار می کشید آنرا متوقف کنید.

مصرف مشروبات الکلی نیز باعث آسیب رساندن به حافظه می شود. تحقیقات نشان داده مصرف مشروبات الکلی باعث آشفته شدن حافظه می شود.

حافظه و پیری

ضعف حافظه در گذر زمان و در طول سال ها بیشتر می شود. شما به آرامی سلول های مغز را از دست می دهید که این امر تقریبا از سن 20 سالگی شروع می شود و مواد شیمیایی که سلول های مغز به آن نیاز دارند کاهش می یابد.

تغییرات اصلی حافظه و فراموش کردن امور همیشه نشانه بیماری آلزایمر نیست. این تغییرات می توانند ناشی از سکته، آسیب به سر، کمبود ویتامین ها در رژیم غذایی یا خواب نامنظم یا ممکن است اثرات جانبی استفاده از یک دارو باشد. هنگامی که در مورد آسیب های مغزی خود شک دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

یک پرچم قرمزی هم وجود دارد که این مسئله را جدی تر می نمایاند. اگر حواس پرتی ها و اشتباهات زیاد، تکرار شونده و حتی به صورت روزانه اتفاق می افتد به عنوان مثال اموری را چندین بار فراموش کردید این مسئله هر چیزی می تواند باشد مثل محل پارک خودرو تا فراموش کردن محل زندگی! در اینصورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید