• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 07

تشخیص افسردگی با اینستاگرام

آیا تاکنون فکر کرده اید که چگونه می توان به افسرگی افراد پی برد؟ آیا تنها راه تشخیص این بیماری روحی در مراجعه به روان پزشک خلاصه می شود؟ علائم شایع یک فرد افسرده چیست؟ در این مقاله به راهکار جدیدی اشاره می کنیم که توسط محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه ورمونت برای تشخیص علائم اولیه افسردگی ابداع شده است.

اینستاگرام

مطالعات نشان می دهد که اینستاگرام می تواند در تشخیص افسردگی افراد حتی دقیق تر از یک پزشک عمل کند.

به تازگی برنامه هوش مصنوعی جدیدی ابداع شده که قادر است تنها با استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام ، علائم اولیه افسردگی را قبل از آنکه توسط انسان ها و حتی پزشکان عمومی تشخیص داده شود، شناسایی کند. این برنامه یادگیری ماشین که توسط گروهی از محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه ورمونت توسعه داده شده، می تواند با دقت 70 درصدی علائم اولیه افسردگی را در کاربران اینستاگرام تشخیص دهد.

براساس پژوهشی که  توسط Andrew G. Reece و  Christopher M. Danforth منتشر شده است، این گروه ابزار یادگیری ماشین خود را بر روی 43950 عدد عکس که متعلق به پروفایل 166 کاربر اینستاگرام بود، اعمال کردند. این سیستم، با بهره گیری از یکسری علامت ها و با آنالیز عناصری همچون رنگ استفاده شده در تصاویر کاربران، تگ ها و نوشته های زیر تصاویر و بوسیله یک الگوریتم پیشرفته تشخیص چهره، مبتلا بودن یا نبودن کاربران اینستاگرام را به بیماری افسردگی مورد بررسی قرار می دهد.

این ابزار هوش مصنوعی حتی قادر است با توجه به فیلترهایی که کاربران از طریق اینستاگرام بر روی تصاویر خود اعمال می کنند نیز افراد افسرده را شناسایی کند. چون افرادی که اغلب تمایل دارند در تصاویر خود از فیلترهای آبی رنگ، خاکستری و تیره و سیاه و سفید استفاده کنند با نوعی از افسردگی دست و پنجه نرم می کنند در حالیکه افراد غیر افسرده و سالم فیلترهای شاد و گرم را ترجیح می دهند.

باور گفته های بالا کاری چندان دشوار نیست چرا که گروهی از محققان در دانشگاه گلاسکو دریافتند نوجوانانی که بسیار فعالند و همچنین مدت زمان زیادی را در زندگی دیجیتال و دنیای مجازی خود صرف امور عاطفی می کنند، در مقایسه با همسالان خود که کمتر دلواپس و نگران هستند یا اینکه حداقل مدت زمان کمتری را در سایت های رسانه های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک، Tumblr، اینستاگرم، پینترست، و یوتیوب می گذرانند دچار اختلالاتی همچون کیفیت خواب بد، اعتماد به نفس پایین و سطوح بالاتری از اضطراب و افسردگی می باشند. بررسی ها نشان داده است نوجوانانی که به هنگام شب، مدت زمان بیشتری را در چنین سایت هایی صرف می کنند، به طور ویژه ای در معرض اثرات منفی آن هستند.

Wood می گوید: “اگرچه استفاده از رسانه های اجتماعی به طور کلی بر کیفیت خواب افراد تاثیر می گذارد ولی با این حال به نظر می رسد افرادی که شب هنگام وارد این شبکه ها می شوند به طور خاصی در معرض اثرات منفی آن قرار می گیرند”. همچنین وی متذکر می شود که ” گفته بالا در مورد افرادی که دارای مشکلات عاطفی هستند بیشتر صدق می کند و این بدان معناست که ما باید در مورد نحوه استفاده فرزندانمان از رسانه های اجتماعی و در ارتباط با زمان خاموش کردن این شبکه ها تفکر کنیم و تصمیم بگیریم”.  Woods و دیگر محققان هشدار داده اند که ضرورت دارد درباره نحوه تعامل جوانان با رسانه های اجتماعی بیشتر و بهتر بدانیم.

این تیم برای پیشگیری و درمان سطوح مشاهده شده از اضطراب، راه حل بالقوه ای پیشنهاد کرده اند. راه حل آن ها اپلیکیشن digital sunset است که قادر است به طور خودکار، گوشی های هوشمند، تبلت ها و دیگر دستگاه های الکترونیکی را آخر شب غیرفعال کند. Woods می گوید این راه حل احتمال دارد بتواند تا حدودی باعث بهبود کیفیت خواب افراد گردد.

طبیعتا، تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان در خصوص رابطه بین رسانه های اجتماعی و اضطراب و افسردگی افراد نتیجه گیری قطعی نمود به عبارت دیگر این ابزار هنوز هم نمی تواند جایگزین کاملی برای معاینات روانپزشکی باشد اما می توان برای تشخیص مراحل اولیه افسردگی به آن تکیه نمود.

ترجمه: رقیه آقایاری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید