• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 08

ربات اکتوبوت، اولین ربات نرم دنیا!

یکی از شگفت انگیز ترین ربات های سال 2016 ربات اکتوبوت یا اختاپوسی است. این ربات اولین ربات جهان است که کاملا از مواد نرم ساخته شده و هیچ وسیله سختی مانند سیم و فلز و باتری برای ساخت آن استفاده نشده است. یک شبکه هوا (قرمز) در بدن ربات جاسازی شده و بازوهای محرک (آبی) آن از لاستیک سیلیکونی ساخته شده است.

ربات اختاپوسی

بر اساس مطالعات جدید ربات اختاپوسی اولین رباتی است که کاملا از بخش های نرمی ساخته شده است و نیازی به باتری یا هر نوع سیم دیگری ندارد و تنها به کمک سوخت مایع (هیدروژن مایع) حرکت می کند.

ربات اختاپوسی شکل از لاستیک سیلیکونی ساخته شده و اندازه آن حدود 2.5 اینچ یا 6.5 سانتی متر است. محققان گفته اند ربات نرم می تواند بیشتر با محیط اطراف نسبت به ماشین های دیجیتالی سازگار شود و بر اساس این تحقیقات ربات های خودگردان می توانند محیط اطرافشان را حس کنند و با افراد ارتباط برقرار کنند.

ربات های عادی معمولا از بخش های سفتی ساخته می شوند که آن ها را نسبت به صدمه در اثر دست اندازها، تکان، خراش، پیچ خوردگی و سقوط آسیب پذیر می سازد. این قطعات سخت همچنین مانع از پیچ و تاب خوردن آن ها می شود. به همین خاطر دانشمندان ربات نرمی از پلاستیک ارتجاعی و کائوچو، با الهام گرفتن از اختاپوس، ستاره دریایی و سوسمار ساخته اند که معمولا در برابر آسیب ها مقاوم هستند و می توانند هنگام قرار گرفتن در موانع نسبت به ربات های سخت به راحتی لول بخورند.

با این وجود ربات های نرم پیشین به باتری های جامد یا سیم نیاز داشتند تا انرژی آن ها را تامین کند. دانشیار پژوهشی در علوم مواد دانشگاه هاروارد می گوید ما بسیار خوشحالیم از ارائه رباتی که کاملا نرم و انعطاف پذیر است. فعالیت در زمینه رباتیک نرم به سرعت در حال گسترش است و ما احساس می کنیم که این کار به ما اجازه می دهد که در مسیر جدید با سرعت حرکت کنیم.

این ربات 8 بازو دارد که آن ها به صورت پنوماتیک (نوعی فن‌آوری است که به مطالعه و به‌کارگیری گازهای فشرده برای ایجاد نیروی مکانیکی می‌پردازد.) از طریق جریان یکنواخت گاز اکسیژن رانده می شوند. این گاز توسط سوخت مایع پراکسید هیدروژن داده می شود پس از آن با کاتالیزور پلاتین واکنش شیمیایی نشان می دهد و موجب حرکت بازوهای ربات می شود. ربات با استفاده از 6 گرم از شبکه های کوچک سه بعدی لوله کشی شده بسیار ریز کنترل می شود.

هیچ گزینه قطع و وصلی برای یه حرکت انداختن ربات فعلی وجود ندارد و تنها با سوخت مایع فعال می شود. در آینده نیز ربات ها با کنترل ها و سنسورهای پیچیده بدون هیچ سوئیچی برای روشن و خاموش شدن خواهند بود.

ربات فعلی فقط می تواند حدود 4 تا 8 دقیقه حرکت کند. محققان گفته اند آن ها احتمالا بتوانند زمان حرکت ربات را با استفاده از طراحی های پیچیده تر که منجر به کنترل بهتر و چگونگی سوخت استفاده شده در ربات باشد بهبود دهند.

پیش بینی می شود نقش ربات نرم در محیط های انسانی و تعامل انسان با ربات گسترش پیدا کند. علاوه بر این یکی از قابلیت های بالقوه این ربات در عملیات های با ریسک بالا، مناطق پرخطر، مانند عملیات تجسس و نجات است.

ارزش کامل مواد این اختاپوس تنها 2 دلار است و ارزش سوخت آن 5 سنت یا 0.05 دلار در هر بار پر کردن است.

ترجمه زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید