• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 10 / 09

شام خانوادگی یا فرصت خانوادگی

شام خانوادگی راهی برای ارتباط قوی
نکاتی برای ارتباط بهتر

آیا فرزندانی با نمرات عالی می خواهید؟ آیا می خواهید آنها رفتار خوبی داشته باشند؟ می خواهید خوب غذا بخورند؟ برای همه اینها یک راه حل ساده وجود دارد:

 سعی کنید همه خانواده با هم غذا بخورید.

« غذا خوردن دور هم برای یک خانواده یک راه ضروری برای ایجاد ارتباطی صمیمانه است.» این سخن پرفسور برد سچز است او روانشناس خانواده است و در دانشگاه کلمبیا تدریس می کند همچنین مولف کتاب های معروف بچه ای به اندازه کافی خوب و نوجوانی به اندازه کافی خوب است. وی ادامه می دهد: «این کار هم ترمیم کننده است و هم می تواند به تقویت این روابط کمک کند.» روی تاثیرات مثبت شام خانوادگی مطالعات زیادی انجام شده است و این تاثیرات مثبت از نمرات بهتر درسی تا روابط اجتماعی قوی گسترده شده است.

اما اگر یک شام خانوادگی اینقدر سودمند است چرا این همه در این مورد کوتاهی می شود؟ چرا هنگام شام همه چیز خوب پیش نمی رود؟ قر زدن های سر میز، سکوتی همرا با اخم و ترشورویی و بحث جدل های مشکل ساز چرا سر میز شام رخ می دهد؟ خوب برای یک ارتباط فامیلی خوب هنگام شام این نکات را استفاده کنید و از این ارتباط بیشترین بهره را ببرید.

نکاتی برای ارتباط خوب فامیلی

فکر بدی نیست اگر موضوعاتی را برای بحث و تبادل نظر از قبل مد نظر داشته باشید. در ادامه به توصیه های متخصصین برای اینکه چگونه یک ارتباط خوب برقرار کنید و از چه موضوعاتی نباید صحبت کنید اشاره می کنیم.

روی یک موضوع خاص تمرکز کنید و از کلی گویی بپرهیزید.

از صحبت کردن درباره موضوعات مختلف و پرسیدن سوالات بی انتها خود داری کنید این سخن الین کندی مور پرفسور روانشناس دانشگاه پرینستون و نویسنده کتاب والدینی هوشمند برای کودکان هوشمند است اگر سوالاتی مانند این بپرسید: امروز چکار کردی؟ یا مدرسه چطور بود؟ فکر می کنید چه پاسخی دریافت می کنید؟ خوب معلوم است: خوب بود یا هیچ کار خاصی نکردیم. اینها کلماتی است که خواهید شنید! او توصیه می کند روی یک موضوع خاص تمرکز کنید. می توانید چنین پرسش هایی بپرسید: امروز ظهر ناهار با کی بودی؟ نظرت چیه برای آخر هفته بریم خارج شهر؟ راستی دوستت سارا چی شد مشکلشو با ریاضی حل کرد؟ به نظر شما بهترین و بدترین موقع روز کی هستش؟

از فرزندان خود بازجویی نکنید

اگر فرزند شما به پرسش های شما پاسخ نمی دهد و اظهار بی علاقگی می کنند آنها را تحت فشار قرار ندهید.

از نصیحت کردن پرهیز کنید

میز شام را محلی برای نصیحت کردن و موعظه کردن فرزندان قرار ندهید. سچز این سخن را می گوید و ادامه می دهد کاری نکنید که فرزندان شما وقتی هنگام شام و هنگامی که در کنار شما هستند احساس کنند سر کلاس هستند و فقط باید به حرف های شما گوش فرا دهند بلکه جوی بسازید که آنها هم فرصت صحبت کردن داشته باشند. بگذارید فرزندانتان صحبت کنند و شما گوش فرا دهید.

زبان به کام بگیرید

اوقاتی پیش می آید که خیلی دلتان می خواهد خودتان را تخلیه کنید و حرفی بزنید. این کار را نکنید. باور کنید ارزشش را ندارد شام دسته جمعی خود را خراب کنید. اگر خطایی از آنها سر زده است برای تنبیه و سرزنش کردن فرزندان همیشه فرصت هست. کاری کنید که زمان شام خانوادگی امن ترین و دلپذیرترین زمان باشد و همه با اشتیاق به سمت میز شام بیایند.

یادآوری خاطرات خوش

ایا تا به حال توجه کرده اید خانواده هایی که رابطه نزدیکی با هم دارند از خاطرات خوب مشترکشان بسیار یاد می کنند؟ پرفسور کندی می گوید یاد آوری خاطرات خوش مشترک باعث صمیمیت بیشتر می شود. این روشی بسیار موثر است. و همچنین یک فایده دیگر هم دارد وقتی که یک بازی یا رقابت که فرزند شما از آن پیروز مندانه بیرون آمده است را یادآوری می کنید نه تنها به او نزدیک تر می شوید بلکه به تقویت اعتماد به نفس او هم کمک می کنید.

درباره آنچه که در همان روز بر شما گذشته است صحبت کنید.

بگذارید این گوی در جمع خانوادگی شما بگردد. درباره چیزهای سرگرم کننده ای که در طی روز برای شما رخ داده است با خانواده خود صحبت کنید. حتی حرف زدن درباره آن چیز هایی که شما را اذیت کرده است و عکس العمل شما در برابر آن می تواند یک کلاس درس آموزشی و در عین حال سرگرم کننده باشد.

لازم نیست به همه پرسش ها پاسخ دهید.

قرار نیست که برای همه پرسش هایی که فرزند شما با آن روبرو می شود پاسخی داشته باشید و به همه آنها پاسخ دهید. قرار نیست همه مشکلات آنها را رفع نمایید. اگر بین فرزند شما و دوستانشان مشکلی پیش آمده است نیازی نیست فورا عکس العمل نشان دهید و مثلا بگویید من می روم و با والدین آنها صحبت می کنم. پرفسور کندی توصیه می کند در این گونه مواقع به جای اینکه خود وارد عمل شوید از فرزندانتان بخواهید که بگویند در این هنگام چه کاری درست است. و او فکر می کند چه کاری باید انجام دهد. حل کردن مشکلات یک مهارت است و اگر بخواهید خودتان همه مشکلات فرزندتان را حل کنید توانایی آنها را در حل مشکلات ضایع کرده اید و جلوی تقویت مهارت های آنها را گرفته اید.

اجازه دهید همه با هم صحبت کنند

آیا یکی از فرزندان شما تمایل دارد که کنترل بحث ها را در دست بگیرد و بیشتر از دیگران صحبت کند نه تنها نباید جلوی صحبت کردن او را بگیرید بلکه باید او را تشویق کنید تا با دیگران هم صحبت کند جوی فراهم کنید تا فرزندان با یکدیگر صحبت کنند نه اینکه آنها فقط با شما صحبت کنند.

نوشته: آر. مورگان گریفین

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید