• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 10 / 10

بیشتر بخواهید بیشتر بدست آورید.

hadaf

همه افراد در هر موقعیت و شرایطی که هستند آنچه را که اکنون دارند همان چیزی است که قبلا خواسته اند. شاید آنها از آنچه اکنون دارند راضی نباشند اما این همان چیزی است که در گذشته آنرا می خواسته اند شاید 10 سال پیش شاید 5 سال و شاید هم 3 سال پیش اما انچه اکنون دارند همان چیزی است که قبلاً فکر می کرده اند هدف خوبی است هدفی که ارزش جنگیدن دارد. و نارضایتی امروز آنها ریشه در عدم شناخت صحیح و دانش کمی که در گذشته داشته اند دارد. هر کسی با توجه به توانایی ها و استعداد هایش می تواند به همه یا تعدادی از خواسته های خود دست یابد. اما زمانی که به آن موقعیت می رسد متوجه می شود که این همان چیزی که می خواسته نبوده است. اگر می خواهید به هدف خود برسید باید بدانید که دقیقا چه می خواهید. وقتی که هدف خود را کاملا واضح و شفاف و دقیق مشخص می کنید آنوقت است که به راحتی فرصت ها را از دست نمی دهید.

برای رسیدن به یک هدف بزرگ زمان کافی نیاز دارید و از هم اکنون برای 10 سال بعد باید هدف والای خود را مشخص کنید اگر از دست آورد امروز خود راضی نیستید به سال ها قبل بازگردید کمی فکر کنید حتما رمانی را بخاطر خواهید آورد که به چنین دست آوردی فکر می کرده اید و آنرا فرصت خوبی دیده بودید. و برای آن تلاش کرده اید وقت گذاشته اید بزرگترین سرمایه خود یعنی عمرتان را صرف آن کرده اید. حالا شاید بگویید گذشته گذشته است و این حرف ها به چه درد من می خورد؟! بله شما درست می گویید اما نه کاملاً گذشته را از دست داده اید اما آیا برای 10 سال بعد خود مشخص کرده اید که چه می خواهید؟ آیا اگر 10 سال قبل آگاهی امروز را داشتید باز هم همین راه را می رفتید؟ مسلم است که پاسخ شما منفی است. من در زندگی به بسیاری از خواسته هایی که داشتم دست یافتم بعضی ها راحتتر و بعضی ها سخت تر اما اکنون فکر می کنم یک مشکل بزرگ داشتم من کم خواستم!  اشتباه نکنید این خواستن لزوما یک خواستن مادی نیست بلکه گستره سسیع از اهداف را شامل می شود. امروز که این مقاله را برای شما می نویسم یک دلیل دارم و آن این است که من کمی دیر متوجه این موضوع شدم و می خواهم به همه جوانان بگویم که در انتخاب هدف و مسیر زندگی خود بیشتر مطالعه کنند من برای فهمیدن این موضوع یک دهه از بهترین سال های جوانی ام را صرف کردم و اکنون که هدف والای خود را مشخص کرده ام اما هر از گاهی جوانانی را که در اطراف خود می بینیم فکر می کنم آنها در موقعیت 10 یا 15 سال پیش من هستند اگر آن زمان کسی نبود که مرا راهنمایی کند چرا من این کار را برای آنها انجام ندهم چرا این چراغ را در دل آنها روشن نکنم. در این مقاله می خواهم به شما بیاموزم چگونه هدفی انتخاب کنید که ارزش جنگیدن را داشته باشد این کار اصلا پیچیده نیست کافیست با دقت یک سری اصول را رعایت کنید.

حال که این مقاله را می خوانید اگر هدفی والا، مشخص و واضح ندارید دست بکار شوید برای 10 سال بعد خود هدف والایی انتخاب کنید. یک هدف دقیق و شفاف داشته باشید اکنون که جوان هستید کم نخواهید آنقدر بخواهید تا رضایت شما در آینده هم برآورده شود. برای انتخاب هدف قبلا هم در یاد بگیر دات کام مقالاتی داشته ایم که توصیه می کنم این مقالات را مطالعه کنید. اما به طور خلاصه برای انتخاب هدف باید:

برای چیزی بجنگید که ارزش را داشته باشد

هر کسی که می خواهد انسان موفقی باشد باید یک هدف بزرگ داشته باشد هدفی که ارزش جنگیدن داشته باشد. هدفی انتخاب کنید که وقتی به آن دست یافتید شیرینی اش کام شما و اطرافیانتان را شیرین کند.

 علایق و توانایی های خود را بشناسید

به قلب خود گوش فرا دهید. بیشتر افراد موفق کاری را انجام داده اند که از انجام آن لذت می برده اند این یکی از دلایلی است که سختی ها را تحمل می کرده اند و از موانع عبور می کرده اند. در این میان باید به توانایی های خود هم نیم نگاهی داشته باشید اما در این کار زیاده روی نکنید فراموش نکنید شما مغزی دارید که برای هر مشکلی راه حلی پیدا می کند و بسیاری از آن انسان های خلاق هم که موفقیت های بزرگ را بدست آورده اند از نوابق نبوده اند بلکه یک سری اصول ساده را رعایت کرده اند.

سعی کنید بیشتر خیال پردازی کنید

در انتخاب هدف قوه تجسم و خلاقیت ابزارهایی طلایی هستند پس سعی کنید متفاوت فکر کنید. الگو برداری از انسان های موفق کار بدی نیست اما الگو برداری صرف معمولاً موفقیت بزرگی برای شما به همراه نخواهد داشت.

آینده را ببینید!

شرایط زمانی 10 سال آینده را در هدف خود در نظر بگیرید به خصوص اگر در زمینه حرفه ای می خواهید هدف گذاری کنید کسب و کاری که اکنون رونقی دارد شاید 10 سال آینده رونق چندانی نداشته باشد با دید رو به جلو هدف خود را انتخاب کنید.

تحقیق و جستجو

تحقیق کنید از تجربه دیگران استفاده کنید ولی نگذارید آنها شما را دلسرد کنند! افراد با تجربه معمولاً اطلاعات خوبی دارند ولی در عین حال بیشتر نکات منفی و سختی های کار را برای شما بیان می کنند و شما باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید نبابد حرف های آنها را نادیده بگیرید بلکه برای هر مشکلی اکنون یک راه حل پیدا کنید و عزم خود را برای تلاش بیشتر آماده کنید.

دانش خود را در این زمینه افزایش دهید و از آمار و اطلاعات موجود حداکثر استفاده را ببرید. بیشتر افرادی که سرخورده شده و نتوانسته اند به هدف خود دست پیدا کنند کسانی بوده اند که دچار بدفهمی درباره هدف خود بودده اند در تخمین ها بسیار خوش بین بوده اند و بدون آگاهی از آمار دقیق و برآورد صحیح مسیری اشتباه را پیموده اند.

مهارت های شما گنجینه های شما هستند

از فعالیت هایی که در انجام آن مهارت دارید غافل نشوید اگر می توانید در همین زمینه پیشرفت کنید و به هدف والای خود دست یابید یکی از بهترین راه ها را انتخاب کرده اید و باید بگویم شانس موفق شما بسیار بالا خواهد بود.

جزییات را فراموش نکنید

آینده را با تمام جزییات آن به تصویر بکشید مرحله به مرحله و از اعداد و ارقام غافل نشوید مثلا می توانید بگویید من می خواهم 10 سال بعد یک مزرعه پرورش گل 100 هکتاری داشته باشم. آنگاه  به جزییات بیشتر بپردازید و هر چه می توانید جزییات بیشتری را مشخص کنید. از قدرت جادویی قلم و کاغذ غافل نشوید همه چیز را بنویسید و دوباره بنویسید هر بار نوشته های خود را مرور کنید و آنها را پخته تر کنید شاید اولین نوشته شما خنده دار باشد اشکالی ندارد قرار نیست این نوشته را کسی ببینید اما وقتی افکار خود را روی کاغذ می آورید آنگاه است که می فهمید مغز شما چه کار هایی می تواند انجام دهد. حتی می توانید نقاشی کنید یا نقشه رستورانی که آرزوی ساخت آنرا دارید روی کاغذ بیاورید. به من اعتماد کنید رابطه قوی با قلم کاغذ داشته باشید و از قدرت های درونی خود بیشترین بهره را ببرید.

زمان بندی و شکستن هدف به اهداف کوچکتر

هدف خود را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید و مرحله به مرحله پیش بروید. و برای رسیدن به هر پله زمانی مشخص کنید. این کار زمانی به بهترین شکل انجام می گیرد که مرحله قبل را به درستی انجام داده باشید. حال با توجه به اهداف کوچکی که مشخص کرده اید می توانید به بهترین شکل برنامه ریزی کنید.

برای رسیدن به هدف نیاز به زمان دارید به خود زمان کافی بدهید در غیر اینصورت بی انگیزگی و سرخوردگی به سراغ شما خواهد آمد. اگر دقت کرده باشید در این مقاله بار های از 10 سال زمان برای رسیدن به هدف صحبت کرده ایم این دلیل دارد دلیل آن هم این است مه بسیاری از انسان های بزرگ در یک فرایند 10 ساله به موفقیت های بزرگ دست یافته اند.

تلاش با چشمان باز

موفقیت بدون تلاش و زحمت و مداومت بدست نمی آید وقتی که هدف والای خود را به درستی انتخاب کردید باید تلاش کنید ولی با چشمان باز دور دست ها را ببیننید. یکی از آفت های موفقیت این است که مغز ما تمایل دارد یک کار تکراری را انجام دهد و به همین دلیل از گاه به صورت ناخودآگاه سعی می کنیم فقط بیشتر تلاش کنیم بدون اینکه کمی وقت بگذاریم و به کار هایی که فکر کرده ایم بیندیشیم یا به از آنها بازخورد بگیریم گاه لازم است تغییر استراتژی بدهید، ابزار خود را عوض کنید، از روش های جدید استفاده کنید، یا حتی درباره مسائلی دوباره تحقیق کنید فراموش نکنید همیشه خطا در یک فرایند وارد می شود پس همیشه باید چشمانی نکته بین و دقیق و زیرک این فرایند را وارسی کنند و آنرا در مسیر درست هدایت کنند.

در پایان از شما تمنا دارم نظرات خود را با بنده و دیگر خوانندگان یاد بگیر دات کام در میان بگذارید. آیا برای تعیین هدف والا راه بهتری می شناسید؟ اجازه دهید ما هم بدانیم.

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



  1. ممنونم.بسیار خوب بود.

  2. خیلی عالی بود…

  3. با سلام – ممنون از مطلب خوبتان -من خیلی دچار سردرگمی درتعیین اهدافم شدم نمی دانم چکار کنم -زود هم دچار نا امیدی می شوم

  4. خیلی عالی بود. ممنون از راهنمایی های خوبتون.

  5. خیلی خوبببببب

  6. عالی بود
    دستتون درد نکنه.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید