• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 21

تری گلیسیرید خون و درمان سطح بالای آن

تری گلیسیرید چیست؟

تری گلیسریدها ذراتی در خون هستند که چربی را حمل می کنند. آن ها از قند زیاد (کربوهیدارت تصفیه شده)، مصرف چربی بیش از اندازه در رژیم غذایی به وجود می آیند و  همچنین در کبد نیز ساخته می شوند. تری گلیسیریدها به انرژی در بدن تبدیل می شوند مثلا برای تامین سوخت عضلات. اگر شخصی بعد از غذا خوردن از ماهیچه های خود استفاده نکند تری گلیسیرید اضافی به عنوان چربی در بدن و یا در کبد ذخیره خواهد شد. سطح بالای تری گلیسیرید در جریان خون یکی از فاکتورهای خطر بیماری های قلبی، سکته و همچنین چاقی خواهد بود. تری گلیسیرید بالا با بیش از 70 درصد افزایش ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در ارتباط است و همچنین خطری مهم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا سندورم متابولیک است.

تری گلیسیرید

علل تری گلیسیرید بالای خون شامل: وراثت، چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، کربوهیدرات بالا و رژیم غذایی با چربی بالا، مصرف الکل بیش از حد، سبک زندگی بدون تحرک، کم کاری تیروئید، بیماری کلیوی و داروهای بلوک کننده بتا، دیورتیک‌های تیازیدی، گلوکوکورتیکوئیدها، استروئيدهاي آنابوليک و بعضی داروهای HIV.

تری گلیسیرید چگونه اندازه گیری می شود؟

پزشک برای اندازه گیری تری گلیسیرید یک آزمایش معمولی که پانل چربی گفته می شود توصیه می کند. اندازه گیری انواع مختلف از کلسترول که شامل سطح نوع “خوب” و “بد” است. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که پانل چربی برای هر شخص بالای 21 سال هر 5 سال یک بار اندازه گیری شود.

سطح تری گلیسیرید

برنامه آموزش کلسترول ملی، سطح خط راهنما برای تری گلیسیرید را به شرح زیر قرار داده است:

سطح نرمال: کمتر از 150 میلی گرم در هر یک دهم لیتر

سطح مرزی بالا: 150 تا 199

بالا: 200 تا 499

خیلی بالا: 500 یا بیشتر

بالا رفتن سطح تری گلیسیرید ممکن است منجر به بیماری های قلبی شود. مخصوصا در افراد با سطح پایین از کلسترول “خوب” و سطح بالا از کلسترول “بد”.

بدیهی است که داشتن رژیم غذایی خوب و برنامه ورزشی منظم می تواند سطح تری گلیسیرید را پایین بیاورد و موجب بهبود کلسترول و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی شود.

درمان خانگی

روش مهمی که منجر به حفظ نرمال تری گلیسیرید می شود، رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم است. در اینجا بعضی روش ها برای حفظ سطح تری گلیسیرید آورده شده است:

ورزش ملایم: سعی کنید در هفته 5 روز یا بیشتر ورزش کنید، با پزشکتان قبل از اینکه هر نوع برنامه ورزشی را شروع کنید مشورت کنید.

مراقب وزنتان باشید: اگر اضافه وزن دارید، کم کردن 5 تا 10 درصد وزنتان می تواند تری گلیسیریدتان را پایین بیاورد. معمولا افراد با وزن مناسب، سطح تری گلیسیرید نرمالی دارند.

خوردن چربی کمتر. با مصرف کمتر چربی و کلسترول در رژیم غذایی در کاهش کربوهیدرات ها کمک خواهید کرد.

منع مصرف الکل: آبجو و مشروبات الکلی می توانند سطح تری گلیسیرید را بالا ببرند. بعضی مطالعات نشان داده که مصرف بیشتر از یک بار در روز برای زنان و 2 بار برای مردان می تواند سطح تری گلیسیرید را به میزان زیادی افزایش دهد.

ماهی بخورید: ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا دریاچه، شاه ماهی، ماهی ساردین، ماهي‌ باله دراز‌ و ماهی آزاد دارای مقدار بالایی امگا3 می باشند که برای شما مفید است. تامین امگا3 کافی از طریق غذا شاید کمی مشکل باشد و ممکن است پزشک برایتان یک مکمل یا تجویز خاص را توصیه کند.

دارو

برای بعضی افراد عادات درست و رژیم های غذایی ممکن است کافی نباشد و دارو مورد نیاز باشد. داروهایی که ممکن است در این حالت تجویز شود شامل:

  • Fibrates
  • اسيد نيكوتينيك‌
  •  سطح بالای امگا3 برای پایین آوردن تری گلیسیرید مورد نیاز است و بایستی تحت مراقبت پزشک باشید. Epanova, Lovaza و Vascepa سه فرم تجویزی از امگا3 هستند.
  • پزشک همچنین یک گروه از داروها که “استاتین” نامیده می شوند را تجویز می کند که پایین آوردنده کلسترول هستند. مانند: atorvastatin (Lipitor), rosuvastatin (Crestor),simvastatin

ممکن است پس از مصرف داروها اثرات جانبی آن ها را احساس کنید. با پزشک یا دارو ساز حتما در این زمینه مشورت کنید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید