• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 24

از خواص لیمو ترش بیشتر بدانید

لیمو برای اولین بار در درمان اسکوربوت که یک بیماری مشترک میان ملوانان یک کشتی تحقیقاتی بود شناخته شد. در سال 1747 جیمز لیند کشف کرد که لیمو و پرتقال در درمان بیماری ها بسیار موثر هستند.

لیمو ترش

لیمو به خاطر طعم ترشش کمتر به عنوان یک میوه خوردن استفاده می شود اما وقتی به عنوان چاشنی غذا یا سالاد استفاده می شود طعم دلچسبی دارد. طعم خوشش در بیشتر سس ها، چاشنی سالاد، ترد شدن گوشت، نوشیدنی ها و دسرها شگفت انگیز است.

تحقیقات نشان داده است مصرف میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها همراه است.

در این مقاله برخی از مزایای لیمو ترش به اختصار توضیح داده شده است.

مزایای لیمو ترش
کاهش خطر سکته

لیمو طعم خیلی ترشی دارد اما وقتی در ترکیب با دیگر سبزیجات و ادویه ها برای بعضی سس ها، چاشنی سالاد، ترشیجات، آشامیدنی ها و دسرها  استفاده می شود طعم آن، همه پسند می شود.

بر طبق انجمن سلامت آمریکا، خوردن بسیاری از مرکبات امکان خطر سکته های ناشی از کم خونی را برای زنان کاهش می دهد. زنانی که مصرف مرکباتشان بالا است تا 19 درصد کمتر از زنانی که مصرف مرکبات کمتری دارند دچار سکته می شوند.

مبارزه با سرطان

لیمو و آب لیمو به عنوان یک منبع قدرتمند از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C، می تواند در مبارزه با ساختار رادیکال های آزاد شناخته شده که منجر به سرطان می شود کمک کنند.

 حفظ سلامت

آنتی اکسیدان های ویتامین C وقتی به صورت طبیعی خورده شوند یا به صورت موضعی به کار برده شوند برای مبارزه با آسیب های پوستی که منشا آن آفتاب و آلودگی است موثر هستند، در کاهش چین و چروک و روی هم رفته بهبود بافت پوست نقش مهمی را ایفا می کنند. ویتامین C نقش حیاتی در ساختار کلاژن بازی می کند که مهم ترین عنصر در ترمیم پوست است.

جلوگیری از تنگی نفس

احتمال پیشرفت تنگی نفس در افرادی که مقدار زیادی از مواد مغذی خاص که یکی از آن ها ویتامین C است مصرف می کنند کمتر است.

افزایش جذب آهن

کمبود آهن یکی از رایج ترین کمبودهای مواد مغذی در کشورهای در حال توسعه و یک عامل برجسته در کم خونی است. کنار هم قرار گرفتن غذاهایی که ویتامین C بالا و غذاهایی که حاوی آهن هستند در کنار یکدیگر توانایی بدن را در جذب آهن به حداکثر می رسانند. برای مثال آب لیمو استفاده شده در سالاد اسفناج و نخود، منبع خوبی از آهن است.

بالا بردن سیستم ایمنی بدن

غذاهایی که ویتامین C بالا و دیگر آنتی اکسیدان ها را دارند به محافظت سیستم بدن در برابر میکروب هایی که منجر به سرماخوردگی و آنفلوانزا می شوند کمک می کنند. حفظ یک رژیم غذایی سالم با مقادیر بالا از میوه ها و سبزیجات مهم است، مخصوصا در طول ماه های زمستان که سطح فعالیت های فیزیکی کاهش می یابد.

محافظت در برابر روماتیسم مفصلی

تحقیقات نشان داده است که مصرف دوز بالای ویتامین C فرد را در برابر یک نوع از ورم مفاصل که در دوران سالخوردگی اتفاق می افتد محافظت می کند. دیگر تحقیقات نشان داده ویتامین C موجود در لیمو ترش، انسان را در برابر التهابات ناخوشایندی که یک نوع از رماتیسم مفصلی است محافظت می کند.

خواص بیشتر

مصرف میوه ها و سبزیجات از همه نوع به مدت طولانی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده است که افزایش مصرف غذاهای گیاهی مانند لیمو خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و روی هم رفته مرگ و میر را کاهش می دهد البته در کنار آن نباید افزایش انرژی و کاهش وزن را فراموش کنید.

تفکیک غذایی لیمو

بر طبق اطلاعات پایگاه داده وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) یک لیموی خام، بدون پوست (حدود 85 گرم) دارای 17 کالری، 0.6 گرم پروتئین، 0.2 گرم چربی، 5.4 گرم کربوهیدرات (شامل 1.06 گرم فیبر و 1.5 گرم شکر،51 درصد از ویتامین  Cمورد نیاز روزانه بعلاوه مقدار کمی از ویتامین ب1، ویتامین ب2، ویتامین B6 و ویتامین ب5، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس و منگنز) است.

25 میلی لیتر از آب لیمو 7کالری، 0.5 گرم از پروتئین، 0.1 گرم چربی، 2.1 گرم کربوهیدرات( شامل0.1 گرم فیبر و 0.1 گرم شکر) و 23 درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه را تامین می کند.

چطور لیمو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

لیمو بایستی از نوع رسیده آن انتخاب شود زیرا برخلاف بسیاری از میوه های دیگر بعد از برداشت کیفیتشان بهتر نمی شود و نمی رسند. لیموها اغلب در کنار ماهی، میگو، جوجه و در بسیاری از رژیم های غذایی مدیترانه ای قرار می گیرد. لیمو جفت خوب و مورد پسندی برای غذاهای شیرین است.

نگهداری لیمو

لیمو بایستی در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید