• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 25

عوارض رنگ های شیمیایی برای مو

در طول تاریخ مردم به خصوص زنان! تلاش کرده اند تا رنگ موی خود را تغییر دهند اینکار برای پوشانیدن موهای سفید و یا زیبایی استفاده می شود. در گذشته هر رنگ مو مختص قشری از افراد بوده مثلا رنگ موی قرمز در افراد مسن نشانه شخصیت جادوگری آن ها بوده است و یا رنگ سبز و زرد مختص دلقک های سیرک ها بوده  ولی در سال های اخیر این مفهوم تغییر کرده و حتی گاهی افراد به صورت هفتگی یا ماهانه رنگ موی خود را تغییر می دهند بنابراین برای چنین تنوع رنگی در این زمان کوتاه نیاز به پراکسیدهیدروژن است. در این مقاله به قسمتی از مضرات و عوارض جانبی پراکسید هیدروژن اشاره می شود و در ادامه رنگ موی کم خطر و حتی مفید مو به صورت خانگی  توضیح داده شده است.

سفید کردن مو با نفوذ مواد شیمیایی به داخل شفت مو و حذف پیگمنت های طبیعی مو انجام می گیرد. سفید کننده ای که برای روشن کردن مو استفاده می کنیم پراکسید هیدروژن است. فرمول شیمیایی پراکسید هیدروژن H2O2 است. دو اتم هیدروژن و دو اتم اکسیژن، یک اتم پراکسید هیدوروژن را می سازد. این ترکیب شیمیایی اصلا شبیه آب نیست چون فرمول مولکول آبH2O است و یک اتم اکسیژن بیشتر، در پراکسید هیدروژن اختلاف زیادی در خاصیت این ماده ایجاد می کند.

رنگ مو

پراکسیدهیدروژن رقیق شده روی پوست بی خطر است بنابراین از این ماده شیمیایی در بیشتر اوقات به صورت رقیق شده برای سفید کردن مو استفاده می کنند. این ماده شیمیایی وارد شفت مو می شود و اکسیژن را آزاد می کند و سبب می شود پیگمنت های مو شکسته شوند سپس ماده رنگی دیگری همراه با پراکسیدهیدروژن استفاده می شود تا رنگ مو به حالت نرمال نشان داده شود.

آیا پراکسید هیدروژن برای موهایمان ضرر دارد؟

برای اینکه پراکسید هیدروژن داخل مو شود و روی پیگمنت ها تاثیر گذار باشد ماده شیمیایی دیگری مانند آمونیاک به آن اضافه می شود. آمونیاک سبب می شود مو رطوبت خود را از دست دهد و بی رنگ شود با این وجود نباید به طور متناوب از آمونیاک استفاده شود.

پراکسید هیدروژن خودش به تنهایی ماده شیمیایی مضری است اما قبل از استفاده روی مو رقیق می شود بنابراین مقدار کمی از آن وارد پوست می شود. در بسیاری از افرد آسیب هایی که به مو وارد می شود به خاطر استفاده مکرر از پراکسید هیدروژن است. سفید کردن مو بدون استفاده از اکسید کننده هایی مانند پراکسید هیدروژن امکان پذیر نیست.

بر طبق مطالعات 75 درصد از زنان برای رنگ کردن موهایشان از پراکسیدهیدروژن استفاده می کنند و امروزه تنوع رنگ ها بسیار بیشتر از گذشته شده است، اگرچه با پیشرفت علم رنگ موها موثرتر، سالم تر و طول عمر بیشتری یافته اند اما هنوز ضررهای زیادی دارند.

سوال بسیاری از زنان این است که آیا استفاده از رنگ مو برای موهایشان خطرناک است یا نه؟ آیا رنگ مو در دوران بارداری برایشان مضر است؟ چه نوع رنگ موهایی بی خطر هستند؟ آیا استفاده از آن ها درصورتی که با پوست سر و صورتشان در تماس نباشد باز هم بی خطر است؟ درباره بخار سمی آن چه می دانید؟

بعضی مواد شیمیایی با ورود به بدنتان تقویت می شوند که موجب سرطان یا دیگر بیماری ها در سال های آتی می شوند. مواد شیمیایی ممکن است ظاهرا با بعضی مشکلات رابطه ای نداشته باشد اما ریشه بعضی از بیماری ها مواد شیمیایی هستند. به عنوان مثال مشکل نازایی که شاید هرگز تصور نمی کنید که این بیماری با زیبایی و محصولات پاک کننده که در طول دوران زندگی از آن استفاده می کنید رابطه ای داشته باشد.

بپس به خاطر مضرات و عوارض جانبی محصولات شیمیایی نباید آن ها را روی پوست خود قرار دهید و یا آنرا تنفس کنید مخصوصا اگر قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می دهید زیرا جنین در حال رشد و یا نوزاد تازه متولد شده نسبت به مواد شیمیایی آسیب پذیر هستند.

اگر به فکر سلامت خود هستید قبل از استفاده از محصولات آرایشی تحقیق کنید که آیا برای بدن وسلامتی شما بی خطر هست یا نه؟ تقریبا 400 تا 456 رنگ موی رتبه بندی شده در پایگاه داده لوازم آرایشی و بهداشتی از گروه کاری محیط زیست، با خطر بالا در نظر گرفته شده اند که به این معنی است که حاوی مواد سمی سرطان زا هستند، جدا از اینکه موجب آلرژی و سوزش چشم یا پوست و کبد می شود.

خوشبختانه گزینه های بی خطری برای رنگ کردن مو وجود دارد که که بر سلامت بدن و محیط زیست اثر مخرب کمتری دارد. نکته مهم این که هیچ رنگی بدون ضرر نیست.

به طور کلی رنگ های دائمی سمی ترین این محصولات هستند و رنگ های موقت خطر کمتری دارند. رنگ های تیره تر سم بیشتری نسبت به رنگ ها ی بلوند و تن های قرمز دارند.

حنا، انواع گیاهان، رنگ های نباتی و غذایی و رنگ های گیاهی کمترین سم را نسبت به دیگر رنگ های شیمیایی دارند که می توانید با استفاده از آن ها موهایتان را سالم و درخشان کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید