• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 03

رفع تیرگی دور چشم

افراد بسیاری هستند که از ایجاد حلقه های تیره اطراف چشم رنج می برند. حلقه تیره زیر چشم ممکن است سن افراد را بیشتر از آنچه که هستند نشان دهد. شاید شما نیز یکی از آن ها باشید اما نگران نباشید در این مقاله چند راهکار برای حل آن ارائه شده است.

تیرگی دور چشم

عوامل ایجاد تیرگی دور چشم
ژنتیک

ژنتیک بزرگترین عامل است. برخی افراد پوست روشن و نازک زیر چشم را به ارث برده اند، به علت کمبود خواب، گردش خون کند می شود و خون در زیر چشم جمع می شود و باعث ایجاد تیرگی دور چشم می شود. این تجمع به این علت است که مویرگ های خونی نازک، کشیده یا پاره می شوند.

سن

سن عامل دیگر ایجاد تیرگی دور چشم است، بیشتر اوقات کاهش کلاژن پوست و نازک شدن آن، سیاهرگ ها را برجسته تر نشان می دهد. آفتاب گرفتن نیز سرعت فرآیند شکستن کلاژن و لکه های پوستی را افزایش می دهد.

آلرژی

آلرژی های فصلی نیز در بسیاری از افراد عامل این مشکل است. آلرژی باعث آزادسازی هیستامین در بدن می شود که در نتیجه آن رگ های خونی ملتهب و متورم می شود. برای مشخص شدن اینکه چرا حلقه زیر چشم به وجود می آیند، متخصصان پوستی علت آن را کشش تدریجی پوست زیر چشم بیان کرده اند. اگر آن ناحیه تیره تر شود عموما به خاطر ژنتیک یا سن است. اگر رنگ آن ناحیه تغییر نکرد احتمالا اشعه UV یا آلرژی علت آن است.

درمان

اگر حلقه های زیر چشم به خاطر شکل و وضعیت قرار گیری عروق باشد، شب هنگام خواب، بالش را دولا کنید تا خون زیر چشم ها تجمع نکند. صبح هنگام بیدار شدن از خواب از یک کمپرس خنک کننده به مدت 5 دقیقه برای منقبض کردن رگ های خونی در اطراف چشم ها استفاده کنید. استفاده از یک کرم دور چشم با کافئین هم به منقبض شدن رگ ها کمک می کند.

برای غلبه کردن به حلقه هایی که در اثر آلرژی تشکیل می شوند، از یک آنتی هیستامین برای کم کردن تیرگی ها استفاده کنید.

اگر علت آن نازکی پوست باشد از یک کرم سازنده کلاژن استفاده کنید. یکی از مهم ترین ترکیبات این کرم ها ویتامین A است که به ساخت کلاژن کمک می کند. ویتامین C نیز تولید کلاژن را تقویت کرده و کمک می کند پوست روشن شود. استفاده از یک کرم ضد آفتاب در طول روز ضروری است.

راهکارهای خانگی زیر نیز تا حدودی در رفع تیرگی زیر چشم موثر است.
گوجه فرنگی

یک قاشق چایخوری آب گوجه فرنگی و یک قاشق چایخوری آبلیمو را با یکدیگر مخلوط کرده و این ترکیب را در نواحی تیره بمالید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی پوست بماند سپس با آب خنک بشویید. اینکار را دو بار در روز به مدت سه هفته انجام دهید.

روغن بادام

شب قبل از خواب چند قطره روغن بادام شیرین را روی نواحی تیره ماساژ دهید و اجازه بدهید تا صبح روی پوست باقی بماند، سپس بشویید. هرشب قبل از خواب اینکار را انجام دهید.

آب پرتقال

یک قاشق چایخوری آب پرتقال و چند قطره گلیسیرین را با هم مخلوط کنید و روی نواحی تیره بمالید اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی پوست بماند سپس با آب خنک بشویید.

سیب زمینی رنده شده

یک عدد سیب زمینی خام را رنده کنید و آب آنرا بگیرید دو تکه پنبه را در آب آن خیس کنید و پنبه ها را روی نواحی تیره قرار دهید. مطمئن شوید که پنبه ها تمامی نواحی تیره را پوشش داده اند. اجازه حدود 10 دقیقه روی نواحی تیره باقی بماند، سپس بردارید و با آب خنک چشم ها را بشویید.

تیرگی دور چشم

چای کیسه ای

دو عدد چای کیسه ای را در آب غوطه ور کنید سپس آن را در یخچال قرار دهید. چای کیسه ای را از یخچال خارج کنید و حدود 15 دقیقه روی چشم ها قرار دهید سپس صورتتان را بشویید. با این روش خستگی چشم ها گرفته می شود.

خیار

یک عدد خیار تازه را به قطعات ضخیم برش بزنید و حدود 30 دقیقه در یخچال قرار دهید. دو قطعه آن را از یخچال خارج کنید و روی چشم قرار دهید مطمئن شوید که تمامی قسمت های چشم را پوشانده است. به مدت 10 دقیقه صبر کنید سپس چشم ها را با آب خنک بشویید.

چند برگ نعناع تازه

چند برگ نعناع را خرد کنید و با چند قطره آب مخلوط کنید و به شکل خمیر صافی درآورید سپس به مدت 10 دقیقه زیر چشم قرار دهید و با آب خنک بشویید.

شیر خنک

مقداری شیر خنک در ظرفی بریزید و پارچه نخی تمیز را داخل آن قرار دهید سپس پارچه را روی چشم ها قرار دهید. 15 دقیقه صبر کنید سپس با آب شویید.

گلاب

دو تکه پنبه را در گلاب فرو ببرید سپس پنبه ها را زیر چشم به مدت 15 دقیقه قرار دهید و سپس با آب خنک بشویید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید