• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 10 / 17

اهمیت اسکن آنومالی در زنان باردار

anomaly1

غربالگری آنومالی در واقع شناسایی موارد و نمونه هایی است که خارج از حالت طبیعی جنین اتفاق می افتد. آنومالی همچنین تغییرات، انحرافات، موارد عجیب و گمراه کننده خارج از حالت معمول و طبیعی را نشان می دهد. موارد نادر در حاملگی با این اسکن قابل شناسایی است.

اسکن آنومالی اسکنی از رحم و جنین در شکم است. سونوگراف رشد طبیعی جنین و اینکه جفت در کجا قرار دارد را بررسی می کند. اسکن آنومالی اسکن فراصوت در میانه دوران حاملگی بین هقته 18 تا 20 حاملگی انجام می شود. محل قرار گرفتن جنین، شکل و اندازه صورت و دست ها در هفته 20 نشان داده می شود با اجازه و صلاح دید سونوگراف، می توانید تصویر جنینتان را بر روی مانیتور ببینید.

شما ممکن است بخواهید جنسیت بچه تان را بدانید و عکسی از او داشته باشید، یا زمان دقیق زایمان را بدانید، همه این سؤال ها توسط سونوگراف قابل پاسخگویی است. با این حال اسکن آنومالی هدف مهمتری دارد و آن هدف: تایید رشد جنین به صورت نرمال است.

حدود 20 دقیقه یا بیشتر این اسکن به طول می انجامد که در اکثر سونوگرافی ها شما اجازه دارید در حین بررسی ناهنجاری ها توسط سونوگراف، جنین را بر روی مانیتور مشاهده کنید. ضربان قلب بچه و بخشهای مختلف بدن جنین به شما نشان داده خواهد شد، شاید خیلی از ارگانهای مختلف بدن سر در نیاورید اما متخصص در مقطع عرضی آن را بررسی می کند. استخوان جنین، سفید رنگ و بافتهای نرم بدن، خاکستری و لکه لکه و مایع آمنیوتیک اطراف جنین سیاه رنگ دیده می شود.

سونوگراف چه چیزهایی را مشاهده و بررسی می کند؟

سونوگراف، تمامی ارگانهای جنین را معاینه و اندازه گیری می کند.

  • شکل و ساختار سر را می بیند و مشکلات مغزی نادر که قابل مشاهده هم باشد، مورد بررسی قرار می دهد.
  • صورت را می بیند و لب شکری بودن جنین را بررسی می کند. نارسایی های شکاف کام و لب شکری مربوط به دهان بچه است که به سختی دیده می شود و واضح نیست.
  • ستون مهره ها از لحاظ طولی و هم مقطع عرضی بررسی می شود تا مطمئن شود همه استخوانها در یک ردیف قرار دارند.
  • شکم و ارگانهای داخلی آن بررسی می شود.
  • بررسی قلب، قسمتهای مختلف آن و دریچه ها که باید هم اندازه باشند، انجام می شود. (دریچه ها بایستی با هر ضربان باز و بسته شوند.)
  • معده جنین دیده می شود و اینکه جنین بخشی از مایع آمنیوتیک که در اطرافش قرار دارد را می بلعد که این مایع را به صورت حباب سیاه رنگی در معده مشاهده می کنند.
  • آیا جنین دو کلیه سالم دارد؟ گردش ادرار به طور آزاد در مثانه جریان دارد؟ اگر مثانه جنین خالی است، در طی انجام اسکن بایستی مثانه پر شود تا راحت تر دیده شود.
  • دست ها، پاها را می بیند و انگشتان دست و پا را می شمارد.
  • جفت جنین، بند ناف و مایع آمنیوتیک اطراف جنین بررسی می شود. جفت ممکن است در دیوار جلویی رحم (قدامی) یا دیوار پشتی رحم (خلفی) یا نزدیک به بالا یا ته رحم باشد. ممکن است جفت آن قدر پایین آید که گردن رحم (سرویکس) را بپوشاند. اگر جفت پایین باشد شما نیاز به اسکن دیگری در سه ماهه سوم دارید تا موقعیت جنین و جفت را بررسی کند.
سونوگراف برای تشخیص چگونگی رشد جنین، بخشهای مختلف آن را اندازه گیری می کند که به شرح زیر است:

اندازه گیری محیط اطراف سر (HC)

اندازه گیری محیط شکم (AC)

اندازه گیری استخوان ران (FL)

در اینجا لیست چند بیماری نادر و درصد تشخیص و مشاهده آن بیماری ها توسط سونوگراف بیان می شود:

نبود قسمت بالایی سر (بی مغزی): 98%

لب شکری: 75%

نقص نخاعی: 90%

نقص دیواره شکمی (اگزام فالوس): 80%

نقص دیواره شکمی (گاستروسیزیز): 98%

فقدان یا کوتاه بودن اندام های زیرین مثل دست و پا: 90%

مشکلات کلیوی، بزرگ بودن یا نبود یا غیر نرمال بودن کلیه: 84%

زیاد بودن مایع مغزی (هیدروسفالوس): 60%

سندرم ادواردز یا سندرم پتاز (نقص کروموزومی): 95%

مشکلات قلبی مهم (نقص عضو قلب، رگها و دریچه ها): 50%

در بعضی موارد نقص قلب و گرفتگی رگها، ممکن است تا بعد از حاملگی نیز تشخیص داده نشود.

در بیشتر مواردی که به تکرار اسکن توصیه می شود، مشکل مهمی وجود ندارد. حدود 15%  از اسکن ها به یک یا چند دلیل بایستی مجددا تکرار شود. که تکرار اسکن در هفته 23 حاملگی انجام می شود.

در برخی از مشکلاتی که با اسکن آنومالی تشخیص داده می شود، ممکن است بچه نیاز به جراحی یا مراقبت هایی بعد از تولد داشته باشد، و یا حتی در مواردی، جراحی جنین در رحم مادر انجام می شود.

بنابراین لازم است اقوام و خویشان، خانواده، ماما، دکتر زنان، متخصص اطفال، فیزیوتراپ و … در مقابل هر مشکلی از شما حمایت کنند و شما را به آرامش دعوت نمایند.

با آرزوی سلامتی برای مادران باردار و جنین نازنین شان.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. سلام ممنون خیلی از نگرانیم کم کردید خدا خیرتون بده.

  2. سلام خوبین
    سونوگرافی انجام دادم هفته 34 بارداری میشم تو سونو گفتن 3 هفته از بارداری عقب هستش یعنی Fl:5.96 هستش که میشه 31 هفته ونوشته در بررسی پارامترها طول استخوان ران قد کوتاهتر است که با بررسی داپلر FAR رد میشود AC.BND.HC در حد نرمال است.احتمال کوتاهی شاید ژنتیکی باشد. BDP.:8.84 35 w+5’d
    HC:31.58 35w+d3
    Ac:30.10 34w+0 d
    Fl:5.96 31w+0 d
    لطفا منو راهنمایی کنین خیلی نگرانم مرسی

  3. سلام ،من سونوی nt انجام دادم که مشکلی نبود اما در آزمایش ژنتیکم ریسک سندرم داون مثبت بود .دکتر گفت که مرحله دوم آزمایش در هفته 16 بارداری باید انجام شود خیلی نگرانم خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید ممنونم از سایت شما

  4. تمام آزمایشات و سنوگوافی ها برای آرش من خوب بود ولی کوچولوی ناز من صد دقیقه بعد از تولد از بین رفت ، متاسفانه با اینکه اینهمه علم پیشرفت داشته ،دکترها و آزمایشگاه ها و سنوگرافیست های ما به طرز عجیبی تو گذشته دور به سر میبرند و رک باید بگم هیچ چیز حالیشون نیست.
    بچه ناز من وقتی بدنیا اومد به گفته دکترهای داخل اتاق عمل نارسایی قلبی ،نارسایی مغزی ،آنومالی در دست ،پا و گوش و دیگه بقه رو خاطرم نیست رو داشت ولی در سونوگرافی ها فقط به فودکلاب اشاره شده بود و بقیه موارد اصلا دیده نشده بود.

    آزمایشها و سونوگرافی های با قیمتهای فضایی و بی نتیجه ، دکترها و بخصوص منشی. دکترهای که فکر میکنن از………………چیزی بارشون نیست

    بچه من الان تو بهشت زهرا کنار کلی بچه دیگه که به جرائت نود درصد بخاطر بی سوادی دکترهای مملکت تو خاک خوابیدن ، دراز به دراز خوابیده و ………. امثال من و پدر مادرهای بیچاره رو میچاپن چه از نظر مالی و چه عاطفی و روحی

    لعنت بر کسایی که با بی فکری کلی ادم رو که منتظر آومدن یه بچه سالم به خانواده هستند رو عزادار می کنن

  5. باسلام سونوی آنومالی کردیم 20 هفته و 4 روز سونوگراف گفت FL و Tibia
    19 هفته و 6 روز است گفتند پس از سه هفته سونوی اوبی ساده کنید و روند رشد این دو را مجدد برسی کنید. فعلا نرمال است میخواستم ببینم جای نگرانی هست یا نه؟

  6. سلام مرسی ازاطلاعات جامع ودقیق ای که عرض کردین ببخشیدمن یه سوال دارم جواب غربالگری من greaterمثبت درموردابتلای جنین به سندرم داون یعنی ممکنه اشتباه باشه بااین سونوگرافی مشخص می شه

  7. با سلام خدمت خانم محمدی
    چنانچه نتیجه غربالگری مثبت و نشان دهنده خطر بالا باشد، از آنجا که نتیجه مثبت به معنای ابتلا جنین به سندرم داون نیست، برای تشخیص قطعی جهت ختم بارداری، نیاز به انجام روش های تهاجمی cvs(نمونه برداری از جفت) و آمنیوسنتز (نمونه گیری از مایع آمنیوتیک) می باشد. این روش ها ممکن است با عارضه همراه باشند که جدی ترین عارضه آن ها احتمال سقط در جنین سالم (به میزان۱ درصد) است.

    سندرم داون در دوران بارداری از طریق تست های غربالگری و تشخیصی قابل شناسایی می باشد.

  8. سلام
    ببخشيد HCS,HLS,HS در سونوگرافي به چه معناست.

  9. با سلام و خسته نباشيد من دو قلو باردار بودم با يك جفت و دو كيسه الان در هفته ٢٦ بارداري هستم در هفته ١٣ بارداري كيسه يكي از بچه ها سوراخ شد و بعد از كلي سونوگرافي و مراقبت هاي ويژه و استراحت مطلق در هفته ١٦ بارداري متوجه شدند بچه ها داراي سندروم انتقال خون هستند و جنيني كه كيسه ابش سوراخ شده بود دهنده بود بعد از تشخيص به من راه درمان عمل ليزر را دادند ،دو روز بعد از عمل جنيني كه دهنده بود در شكمم مرد و جنين گيرنده مدام تحت مراقبت و كنترول بود تا در هفته ٢٣ به من گفتند كه در روده جنين مقداري خون ديده شده بايد كنترول شود در هفته ٢٥ دوباره كنترول شدم از طريق سونوگرافي دقيق و جامع و گفتند كه روده جنين در قسمتي داراي سوراخ است و در صورتي كه تا پايان بارداري خود بخود رفع نشود بايد بعد از به دنيا آمدن عمل كند و روده در قسمت سوراخ بايدبريده و خارج شود ، من خيلي نگران اين وضعيت هستم در صورت امكان براي من كمي در اينباره توضيح بدهيد و اينكه اين عمل چگونه است و خطرات و عوارض اين عمل چيست و چند وقت بعد از به دنيا آمدن نوزاد اين عمل را انجام ميدهند ممنون از راهنمايي تان

  10. لام ببخشید میشه غربالگری منو تفسیر کنین ممنون از زحماتتون
    age 27
    t21 prior risk 1:1250
    t18 prior risk 1:14355
    t13 prior risk 1:34202
    weight 73
    age at scan 11w+4D
    nasal bone present
    CRL 47 mm
    nt 1.1 mm
    fetal heart activity present
    fhr 164 bpm
    calculated risks(at term):
    trisomy 21 <1:30000
    trisomy 18 <1:30000
    trisomy 13 <1:30000
    biochemistry:
    value unit corrected MoM
    Fbhcg 36.00 ng/ml 0.86
    Papp-A 3162 mu/l 1.49
    biochemistry comment:
    biological screening for neural tube defects (NTDs)cannot be done during the first trimester.if such screening is required,a quadruple test between 15th.to 20th.week is recommended.
    من این آزمایش رو پیش دکترم بردم برام سونوی کالر داپلر و سونوی انومالی پیشرفته نوشت،وگفتش که غربالگری مرحله دوم نیازی نیست،سونوگرافی ها رو هفته چند انجام بدم؟نظر شما چیه؟!لطفا جواب رو به ایمیلم بفرستید.

  11. با سلام خدمت الیسا خانم
    آزمایشات شما احتمال خطر ناهنجاری تریزومی 21،13، و 18 را یک در 30000 برآورد کرده است و طبق گفته پزشک نگران این ناهنجاری نباشید. سونوی کالر داپلر برای بررسی عروق جفت و جنین، اندازه گیری جریان خون و فشار خون است و معمولا بعد از هفته 28 بارداری انجام می شود

  12. سلام, چند روزه دارم دنبال یه مرکز خوب واسه آنومالی اسکن هفته ۱۸ می گردم, میشه یه مرکز خوب بهم معرفی کنید؟ ممنون میشم

  13. امکان این وجود دارد که سونوگرافی آنومالی در 20 هفتگی جنسیت جنین را اشتباه کند؟؟ لطفا جواب بدین خیلی مهمه واسم

  14. با سلام خدمت محیا خانم
    احتمال اشتباه همیشه وجود دارد و هیچ سونوگرافی ادعا نمی کند که 100% صحیح جنسیت را تشخیص داده است ولی در 20 هفتگی معمولا تا 90 درصد جنسیت را درست اعلام می کنند

  15. من مدتي ميشه كه منتظر جواب سوالم هستم اما هنوز جوابي نگرفتم سوالهاي كه بعد از من مطرح شده اند رو جواب داديد پس مطالب رو ميخونيد !!…

  16. سلام خدمت خانم ش
    علت دیر جواب دادن سوال شما این بود که مقاله ای راجع به آن در سایت گذاشته شد لطفا به این آدرس مراجعه کنید
    https://www.yadbegir.com/new/?p=6469
    سندرم انتقال خون در جنین شما شدید بوده که باعث مرگ یکی از قل ها شده اما درمان نوزاد بعد از تولد بستگی به نوع و مقدار آسیب وارده دارد بنابراین این که سوراخ روده چه موقع باید درمان شود بستگی به نظر پزشک اطفال دارد

  17. در جواب سونو انورمالی در هفته 18 همه چیز نرمال نوشته فقط یه بند جمله زیر به صورت تاکیدی پررنگ نوشته یعنی چه؟؟؟

    “””ابنور مالیتی ماژور در جنین مشاهده نشد””

  18. سلام خدمت خانم مریم
    اینور مالیتی ماژور یعنی ناهنجاری بزرگ و قابل توجه که در جنین شما مشاهده نشده است

  19. ممنون از راهنمايي تان

  20. سلام من هفته 17 بارداری هستم گفتن در هفته های 16 تا 20 آنومالی انجام بدم آیا تو هفته 17 انجام بدم زوده؟

  21. با سلام لطفن سوال بنده جواب بدین چقدر میام و دست خالی برمیگردم.

  22. سلام خدمت زهرا خانم و عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخ
    بهترین زمان سونوگرافی ناهنجاری سه ماهه دوم 18 تا 20 هفته است. البته سونوگراف ها بیان می کنند که این سونو از سونوهای قبلی و بعدی مشکل تر و زمانبر تر است و حتی ممکن است تا چند هفته و در طی چند جلسه این سونو انجام شود. پس بهتر است زودتر از هفته 18 سونو را انجام ندهید.

  23. سزام من سنو ان تی و انومالی اسکن را دادم که همه چیز خوب بود و فقط یک کیست کرویید در ۱۸ هفتگی مشاهده شد که دکترم گفت جذب میشود . الان در هفته ۳۴ برای سنوی من قطر سر جنین را ۷/۶۹ سانتی متر و دور سرش را ۲۸/۶۳ سانتی متر گفتند احتمال خطر دارد ایا بچه من ناهنجاری دارد؟

  24. در هفته ۳۴ برای سنوی من قطر سر جنین را ۷/۶۹ سانتی متر و دور سرش را ۲۸/۶۳ سانتی متر گفتند احتمال خطر دارد ایا بچه من ناهنجاری دارد؟

    با سلام
    علت دیر پاسخ دادن سوال شما این بود که مطلبی را در این خصوص از منابع ترجمه کردیم. طبق جدولی که در این مطلب آمده است در هفته 34، عرض سر 8/6 سانتی متر و دور سر 31 سانتی متر است. برای اطلاعات بیشتر صفحه زیر مراجعه فرمایید
    https://www.yadbegir.com/new/?p=6640
    البته نگران نباشید منابع مختلف اعداد کاملا یکسانی را بیان نکرده اند بلکه حدود آنها برای پزشک مهم است که اعدادی که شما بیان کردید هم نزدیک به همین اعداد است ولی برای رفع نگرانی خود با پزشک یا سونوگراف مربوطه مشورت کنید.

  25. با سلام تو هفته ی 13 بارداری دکتر سونوگرافی به من گفت 80 درصد بچه دختره آیا ممکنه اشتباه کرده باشه .چون آخر سر بهم گفت لباس نخر شاید جنسیت تغییر کرد .آیا ممکنه همچین چیزی؟؟؟

  26. با سلام تو هفته ی 13 بارداری دکتر سونوگرافی به من گفت 80 درصد بچه دختره آیا ممکنه اشتباه کرده باشه .چون آخر سر بهم گفت لباس نخر شاید جنسیت تغییر کرد .آیا ممکنه همچین چیزی؟؟؟

    با سلام
    سونوگرافی هیچ گاه با قطعیت 100% نمی تواند صحیح باشد همیشه احتمال خطا در علم پزشکی وجود دارد. سونوگراف در هفته 20 به بعد با قطعیت بیشتر حدود 90% جنسیت را درست تشخیص می دهد ولی قبل از آن احتمال خطا بالا است

  27. سلام و خسته نباشید
    من هفته 13تموم کردم رفتم سونو سلامت- نوشته CRL=77mm- FHR=155bpm- جفت قدامی واقع شده است- Nt=1.2mm- Nasal bone دیده شد. همیشه لطف کنید بگین این اصطلاحات چیه؟ خوبه یا بده؟

  28. من هفته 13تموم کردم رفتم سونو سلامت- نوشته CRL=77mm- FHR=155bpm- جفت قدامی واقع شده است- Nt=1.2mm- Nasal bone دیده شد

    با سلام
    FHR ضربان قلب جنین است که در هفته دهم 170 ضربان در دقیقه است و پس از آن تا ترم به 130 ضربان کاهش می یابد.
    جفت قدامی (anterior placenta) به این معناست که جفت در رحم شما درست در مقابل دیواره رحم به صورت طولی تشکیل شده است.
    اطلاعات بیشتر و جدول مربوطه را در آدرس زیر می توانید مشاهده کنید
    https://www.yadbegir.com/new/?p=6640

  29. لطفا جواب منو هم بدید۱

  30. متشکرم از اهمیت دادن شما

  31. باسلام..من درهفته ٢٣بارداری هستم ,,امینوسنتز شدم جواب خوب بود..الان گفتن اسکن جنین انجام بدم.ایا واقعا لازمه..الان دیر نیست.

  32. من درهفته ٢٣بارداری هستم ,,امینوسنتز شدم جواب خوب بود..الان گفتن اسکن جنین انجام بدم.ایا واقعا لازمه..الان دیر نیست

    با سلام
    وقتی توصیه به آمنیوسنتز می شود یعنی پزشک به موردی مشکوک بوده و با خوب بودن جواب، شک برطرف شده ولی اگر پزشک دستور اسکن داده حتما انجام دهید

  33. سلام من در هفته 33بارداری که سونوگرافی معمولی انجام دادم دکترم دکتره رادیولوژیست گفت جنین کیست داره که دکترم شک کرد برام سونوگرافی آنومالی نوشت و انجام دادم خواستم ببینم آیا برای جنین در هفته 33 بارداری آنومالی ضرر دارد.ممنون از نگرانی من و در بیارید

  34. من در هفته 33بارداری که سونوگرافی معمولی انجام دادم رادیولوژیست گفت جنین کیست داره که دکترم شک کرد برام سونوگرافی آنومالی نوشت و انجام دادم خواستم ببینم آیا برای جنین در هفته 33 بارداری آنومالی ضرر دارد.

    با سلام
    دو مطلب به آدرس های زیر در یاد بگیر دات کام در مورد نظرات موافقان و مخالفان بی ضرر بودن سونوگرافی و ضررهای آن آورده شده است و هنوز به طور قطع نمی توانیم بگوییم که آیا امواج سونو برای جنین بی ضرر است ولی بهتر است نگران نباشید و به توصیه پزشک خود آنومالی را انجام دهید.
    https://www.yadbegir.com/new/?p=6157
    https://www.yadbegir.com/new/?p=6249

  35. با سلام آزمايش خون غربالگري من نشون داده ٥ درصد احتمال داره جنين داراي ضايعه نخاعي باشه ولي تو سونو جنين سالم بود در اوايل بارداري خونريزي پشت جفت داشتم احتمال داره نتيجه آز تحت تاثير خونريزي بوده ، مرسي

  36. آزمایش خون غربالگری من نشون داده ۵ درصد احتمال داره جنین دارای ضایعه نخاعی باشه ولی تو سونو جنین سالم بود در اوایل بارداری خونریزی پشت جفت داشتم احتمال داره نتیجه آز تحت تاثیر خونریزی بوده

    با سلام
    5% احتمال ضعیفی است پس نگرانی به خود راه ندهید و غربالگری سه ماهه دوم در 18 تا 20 هفته را انجام دهید

  37. با سلام و خسته نباشید.من در تاریخ 25/5/1394به دکتر مراجعه کردم و برام غربالگری سه ماهه دوم را نوشت.سه ماهه اول را انجام ندادم.همان روز سونو انجام دادم و در ان نوشته ntمشاهده نشد و فردا هم بقیه ازمایشات را انجام دادم و هنوز جوابش اماده نیست.در تاریخ ذکر شده من در هفتع 13 و 6روز بودم ایا دیده نشدن nt نگران کننده نیست؟

  38. من در تاریخ 25/6/1394به دکتر مراجعه کردم و برام غربالگری سه ماهه دوم را نوشت.سه ماهه اول را انجام ندادم.همان روز سونو انجام دادم و در ان نوشته ntمشاهده نشد و فردا هم بقیه ازمایشات را انجام دادم و هنوز جوابش اماده نیست.در تاریخ ذکر شده من در هفتع 13 و 6روز بودم ایا دیده نشدن nt نگران کننده نیست؟

    با سلام
    بهترین زمان غربالگری سه ماهه اول 11 هفته است که تا هفته 14 نیز قابل انجام است و چون در تاریخ ذکر شده 14 هفته شما تمام شده بود و شما nt را انجام نداده بودید نوشته شده nt که مربوط به ناهنجاری های سندرم داون و تریزومی است انجام و دیده نشده است. معمولا آزمایشگاهها بعد از رویت سونو سه ماهه اول اقدام به انجام آزمایش مربوط به آن را می کنند. نگران نباشید و طبق دستور پزشک غربالگری سه ماهه دوم که بهتر است در هفته 18 تا 20 انجام شود را انجام دهید.

  39. ببخشید تاریخ 25/6/94

  40. با سلام ببخشيد آز مرحله اول مشكلي نداشته آز مرحله دوم اختمال ٥درصد ضايعه نخاعي داده كه البته بعضي دكترا احتمال ميدن به خاطر اين بوده كه من خونريزي پشت جفت داشتم ج آز مثبت كاذب شده تو سونو مشكلي نبود .

  41. سلام سونو انومالی سه بعدیه یا دو بعدی

  42. سونو انومالی سه بعدیه یا دو بعدی

    با سلام
    اکثریت سونوگرافی آنومالی دو بعدی و داپلر است و سونو سه بعدی فراوانی کمتری دارد.

  43. ببخشيد سوال من اين بود كه لخته پشت جفت يا خونريزي پشت جفت ميتونه باعث بشه كه جواب آزمايش مثبت كاذب بشه ؟؟؟

  44. باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت شما
    من درهفته30تا31 بارداری سونوگرافی دادم وگفتن بطن چپ جنین درحداکثرنرمال 10میباشدواندکی مایع afزیاداست حالانمیدونم چکارکنم،لطفابفرماییدطبق این سونوگرافی جای نگرانی است؟
    من بایدبعدچندهفته برم دوباره سونوگرافی بدم؟
    مرسی

  45. من درهفته30تا31 بارداری سونوگرافی دادم وگفتن بطن چپ جنین درحداکثرنرمال 10میباشدواندکی مایع afزیاداست حالانمیدونم چکارکنم،لطفابفرماییدطبق این سونوگرافی جای نگرانی است؟
    من بایدبعدچندهفته برم دوباره سونوگرافی بدم؟

    با سلام
    معمولا در هفته های 30 تا 34 برای میزان رشد جنین و مایع آمنیوتیک سونو می فرستند و این نظر پزشک شماست که با توجه به درصد زیاد یا کمی مایع دور جنین نیاز به بررسی های بیشتر داشته باشید و یا تنها به شما استراحت بیشتر را تجویز کند.

  46. با سلام. میخواستم نتیجه ازمایش غربالگری چک کنید چون کمی نگران هستم.
    Age.25.5
    T21 prior risk. 1:1352
    T18 prior risk. 1:15717
    gestational age. 14W+6D
    در قسمت بعد نوشته است
    Calculated risks:
    Trisomy 21. 1:14139
    Trisomy 18. 1:263
    Slos. 1:1129
    Ntds. 1:1818
    خیلی ممنون میشم اگر نتیجه بررسی اعلام فرمایید.

  47. میخواستم نتیجه ازمایش غربالگری چک کنید چون کمی نگران هستم.
    Age.25.5
    T21 prior risk. 1:1352
    T18 prior risk. 1:15717
    gestational age. 14W+6D
    در قسمت بعد نوشته است
    Calculated risks:
    Trisomy 21. 1:14139
    Trisomy 18. 1:263
    Slos. 1:1129
    Ntds. 1:1818

    با سلام
    نتیجه آزمایش جای نگرانی ندارد احتمال تریزومی 18: یک احتمال از بین 263 احتمال است و تریزومی 21: یک احتمال از بین 14139 است. Slos همان تریزومی 13 است که احتمال آن یک در 1129 است. از تست کواد مارکر جهت بررسی احتمال وجود سندرم داون، تریزومی 18 و نقائص لوله عصبی (NTDs) (Neural Tube Defects) استفاده می‌شود. که احتمال آن در آزمایش شما یک در 1818 است.
    در مواردی که احتمال سندرم داون و تریزومی در غربالگری بالا می رود سونوگراف و پزشک بیمار را برای آزمایش های دقیقتری همچون آمنیوسنتز معرفی می کنند

  48. سلام، من در هفته بیستم بارداری هستم می خواستم سونوگرافی انجام بدم ولی به چندین مرکز سونو رفتم و انجام ندادن میشه لطفا راهنماییم کنید به کجا باید مراجعه کنم؟

  49. با سلام
    پاسخ خود را در صفحه زیر ببینید
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=20&qa_1=%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C
    از این به بعد برای طرح پرسش های خود به آدرس زیر مراجعه فرمایید
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=ask

  50. باسلام، باسلام ،تست غربالگري اول ريسك سندرو داون رو١به٩٤٨زده بود وسونودرهفته سيزدهnt=2/14وnbديده نشد تست كوادماركربراي سندروم داون ١به٦٩بودولي سونوانومالي درپايان هفته هفده nf=1/9وnb=5/9وگفتندهمه چي نرماله.به نظرشماخطرسندروداون براي بنده چقدرهست؟درضمن من جفتم يكم پايينه وهماتوم داره اياتست امينوسنتزخطرش بيشترنميشه؟ممنونم.

  51. با سلام
    لطفا پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید. سوال و پاسخ خود را می توانید در آدرس زیر ببینید
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=79&qa_1=%D8%B3%D9%88%D9%86%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C

  52. سلام همسرم تمام آزمایشات دوران بارداری اعم ازقربالگری،سونوگرافی،سونوگرافی6بعدی و…انجام داد.ولی زمانی که فرزندمان متولدشد، متوجه شدیم بیماری قلبی ابشتین آنومالی دارد.دنبال مقصرنمیگردم امابا سونوگرافی قابل تشخیص بوده یانه.لطفاراهنماییم کنیدوبهترین پزشک دراین زمینه رامعرفی کنید.متشکرم

  53. ببخشید هفته 13بارداری هستم و سونوهای مختلف انجام دادم و NBمشخص نشد و دکترم میگه باید سرکلاژ انجام بدم ولی اگه بچه دچار مشکل باشه چ کنم…درضمن ازمایش غربالگری انجام دادم ک اماده نیس یعنی میشه سونو نشون نداده باشه و اشتباه کرده باشه

  54. سلام،من هفته ١٨بارداريمه، رفتم واسه سونو انومالي تو جوابش نوشته سن حاملگي BPD=33.5
    FML=22
    AC=112
    HC=134
    معادل متوسط ١٧ هفته.
    يعني من الان ١٧هفته مه يا ؟
    بعد نوشته در ساختمانهاي سر ستون فقرات توراكس شكم و اندام هاي جنين آنومالي واضحي ديده نشد.
    اين يعني چي؟

  55. من هفته ١٨بارداریمه، رفتم واسه سونو انومالی تو جوابش نوشته سن حاملگی BPD=33.5
    FML=22
    AC=112
    HC=134
    معادل متوسط ١٧ هفته.
    یعنی من الان ١٧هفته مه یا ؟
    بعد نوشته در ساختمانهای سر ستون فقرات توراکس شکم و اندام های جنین آنومالی واضحی دیده نشد.
    این یعنی چی؟

    با سلام
    سونوگراف ها معمولا سن بارداری و تاریخ زایمان را به صورت احتمال مثبت منفی یک هفته بیان می کنند چون تاریخ دقیق به صورت 100% درست را نمی توانند تخمین بزنند بنابراین 17 و 18 هفته به یکدیگر نزدیک است و یک هفته اختلاف همیشه وجود دارد.
    منظور از نوشته هم یعنی در سر، ستون فقرات، سندروم توراکس یا سندروم خروجی قفسه سینه و در شکم و اندام ها آنومالی مشاهده نشده است و جنین سالم است.

  56. سلام خسته نباشید.من درهفته 30بارداری هستم ودکترم الان چندهفته هست که به مرخصی رفته وتا15اسفندهم برنمیگرده الان نمیدونم بایدچیکارکنم وتواین هفته های اخری بارداری موندم چه ازمایشهایی وسونوهایی بایدانجام بدم وبه هیچ دکتردیگه ای هم نمیتونم دقیقا اعتمادکنم اخه قبلاکه پیش دکترای زنان میرفتم برام ازمایش وسونوکامل ودقیق نمینوشتن وناقص بودن غربالگریام.حالااگه امکان داره برام بنویسیدکه چه کارهایی روبایدتواین هفته های باقی مونده وچه ازمایشات وسونوهایی روبایدانجام بدم.لطف جواب بدیداین مسئله واسم خیلی مهمه.مرسی

  57. سلام من هفته نوزده بارداری هستم ودیروز سونوگرافی انومالی را انجام دادم وهفته سیزدهم سونو NTرا انجام دادم در سونو NT همه چیز نرمال است ولی در سونو انومالی نوشته ستون فقرات طبیعی میباشد واسکولیوز خفیف دیده شده این یعنی چه ایا جابه جایی مهرها در ظاهر نوزاد تاثیر زیادی دارد ایا قابل درمان بدون عمل میباشد ایا امکان دارد که جنینم بد خوابیده باشد ودکتر اشتباه تشخیص دهد.وهمچنین نوشته پیلکتازی خفیف هر دو کلیه با دیامتر لگنچه برابر ۳.۵-۳.۸بدون دیلآتاسیون کالیس های اصلی مشهود است که یکMinor soft marker است
    خواهشا میشه جواب منو بدید ایا جنیم در خطر است ایا مشکلش خیلی جدی،،?

  58. سلام اگ تو سونوگرافي انومالي معده جنين ديده نشه خطرناكه؟
    چه مفهومي ميده

  59. با سلام
    هفته هفدهم بارداری هستم سونو nt من خوب بود اما در مرحله دوم غربال گری احتما ل سندروم داون نشون داده شده
    risk of down:1in290
    برای من امنیو سنتز تجویز شده هنوز سونو انومالی نرفتم ایا با انجام دادن این سونو میتوان امنیو سنتز انجام نداد می توان به نتیجه سونو اکتفا کرد

  60. با سلام
    ابتدا سونو آنومالی مرحله دوم که از هفته 18 تا 20 قابل انجام است را انجام دهید و با مشورت پزشک و سونوگراف خود اگر آمنیوسنتز را صلاح دیدند انجام دهید

  61. سلام میشه جواب غربال دوم من روببینیدبگیدچیه
    Trisomy21 1:398
    Trisomy18 1:30000
    slos 1:30000
    ntds 1:8134
    احساس میکنم نگران کننده است واس,همین دکترام برام سونوی سه بعدی نوشت

  62. با سلام
    نتیجه غربالگری شما خوب است.

  63. با سلام و خسته نباشید-من در هفته 29 بارداری هستم-آخر هفته 28 بارداری رفتم سونو آنومالی و طول استخوان ران جنین-دو هفته کوچکتر از سایر پارامترها هست-fl=50خیلی نگرانم-دکترم هم ازم پرسید شوهرت کوتاه نیست-گفتم نه-الان خیلی نگرانم-چجوری میشه اندازه دقیقش رو فهمید یا چجوری میشه فهمید که مشکلی نیست؟؟؟لطفا راهنماییم کنید-جای نگرانی وجود داره؟

  64. با سلام
    از این پس سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ انجام دهید
    پاسخ سوال خود را در صفحه زیر ببینید
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=441&qa_1=%D8%B3%D9%88%D9%86%D9%88-%D8%A2%D9%86%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-28

  65. با سلام
    ریسک تروزمی 18 من در غربالگری اول 1:10353 و غربالگری دوم 1:12900می باشد در سنو انومالی هفته 18 روده های جنین هیپراکو با گرید2 مشاهده شده است سایرموارد نرمال گزارش شده .خواهشمند است با توجه به سنو انومالی جنین بگید چه اقدامی باید بکنم.

  66. با سلام
    دوست عزیز بایستی آنومالی اسکن هفته 18 تا 20 را انجام دهید و سونوگراف و پزشک معالج شما تصمیم می گیرند چه کاری انجام دهید

  67. ۰۴ / /  

    سلام اگ تو سونوگرافی انومالی معده جنین دیده نشه خطرناکه؟
    چه مفهومی میده
    هفته۲۴هستم چند بار سونوکردم معده کوچک و به سختی دیده میشه مشاوره جراح اطفال رفتم میگه باید بلافاصله بعد اززایمان نوزاد بررسی بشه شاید نیازبه عمل باشه …خیلی نگرانم عملش سخته خطرناکه!!

    نظر شما چیست؟

  68. با سلام
    از این پس سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ انجام دهید
    پاسخ سوال خود را در صفحه زیر ببینید
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=463&qa_1=%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D9%86%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C

  69. با سلام خواهش میکنم جواب منو بدید خیلی نگرانم.ntd توی غربالگری دومم 1:20 شده سونوی آنومالی بهم گفته که هیچ نقصی توی لوله عصبی نیست ولی بازم نگرانم .لطفا کمکم کنین.ممنونم

  70. با سلام
    از این پس سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ انجام دهید
    پاسخ سوال خود را در صفحه زیر ببینید
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=534&qa_1=ntd-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%85

  71. با سلام
    از این به بعد سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید
    سوال و پاسخ خود را در آدرس زیر می بینید
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=534&qa_1=ntd-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%85

  72. سلام.من درخانوادم سابقه مشکل تک کلیه بودن دارم.الانم باردارموهفته۱۶هستم.دکترم بهم گفته هفته۱۸برای سونوی انومالی برم.ولی سونوگرافیستم گفته باید۲۰هفته برم.گفته قبل اون بیای انگارپولتوریختی دور.دکترم هم میگه اگه مشکل حادی داشته باشه که بخوای سقط کنی فقط تاهفته۱۸میتونم.به نظرتون چیکارکنم؟

  73. با سلام
    از این به بعد سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید
    سوال و پاسخ خود را در آدرس زیر می بینید
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=537&qa_1=%D8%B3%D9%88%D9%86%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-18-%DB%8C%D8%A7-20-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%87

  74. ممنون ازپاسختون‌.ولی الان به نطرشماهفته چندم برم سونوی انومالی بهتره.ازطرفیم میترسم خدای نکرده اگه مشکلی باشه اجازه سقط ندن دیگه

  75. نگران نتایج غربالگری دومم هستم
    TRISOMY 21: 908
    TRISOMY18:30000
    Slos:30000
    Ntds:3484

  76. با سلام
    از این پس پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید
    سوال و پاسخ شما به آدرس زیر منتقل شد
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=648&qa_1=%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%B3%D9%88%D9%86%D9%88-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C

  77. تروخدا جواب بديد دکتر گفته ازمایشم نتایجش ریسکه.
    ازدواجم فامیلی نیست ولی انگار مشکل ژنتیک دارم سنم 29 ساله. غربالگری اولم خوب بود.ولی خیلی نگرانم

  78. سلام.ب من گفتن سونو انومالی تاهفته26انجام میشه.درسته???

  79. سلام و خسته نباشید
    من 31 سالمه و سونو و ازمایش سه ماهه اول را در 12 هفته انجام دادم خواستم نظرتون را بدونم
    دکترم خیلی نگرانم کرده گفتن به احتمال یک درصد جنین سندرم داون دارن
    خواهش میکنم جوابم رابدید
    AGE AT TERM 31.7
    T21 PRIOR RISK 1.744
    T18 =1.8669
    T13=1.21199
    WEIGHT =66
    CALCULATED RISKS (AT TERM):
    TRISOMY 21=1:1528 INTERMEDIA RISK
    TRISOMY18 <1:30000 LOW RISK
    TRISOMY13 <1:30000 LOW RISK
    NACHAL MEASUREMENT = 1.7

    PAPP A LEVEL= 1.06
    FREEB-HCG LEVEL= VALUE 43 CORRECTED 1.46
    FETAL HEART ACTIVITY =PRESENT
    BPD =MM
    FL =MM
    CRL= 49.8M
    NUCHAL TRANSLUCENCY= 1.7
    NESAL BONE PRESENT
    SKULL AND BRAIN=AS IN SONO REPORT

  80. سلام ببخشید سوال من اینه که آزمایش cell free dna رو میشه به جای آزمایشای غربالگری انجام بدیم یعنی اگه کسی این آزمایش رو توی 10 هفته انجام بده بازم نیازی به غربالگری هست یا نه؟ممنون

  81. با سلام
    از این پس سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح فرمایید
    سوال و پاسخ شما به آدرس زیر انتقال یافت
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=697&qa_1=cell-free-dna-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%9F

  82. با سلام
    سونوی آنومالی سه بعدی است؟خطری برای جنین نداره؟

  83. سلام من درهفته۱۸بارداری به سونورفتم دکترباوجوددوعلامت یکی وجودلکه کلسیم درقلب دومی مقداری فاصله بین انگشت شصت پاومابقی انگشت هابه انجام امینوسنتزتوصیه کردحالابه نظرشماچه کنم?

  84. باسلام من در 20هفته و 3 روز سونو4بعدی دادم همه چیز نرمال بود فقط آخر سونونوشته که شواهدی از آنومالیهای ماژورجنینی مشاهده نگردید. انجام انومالی اسکن 24هفتگی پیشنهاد میگردد علتش چیه؟ تعداد ضربان قلب 153دردقیقه .جفت در دیواره قدامی راست قراردارد و دارای ضخامت طبیعی
    وزن جنین 390 گرم

  85. سلام من هفته ی ۱۸ آنومالی انجام دادم
    فوقش ۷ دقیقه طول کشید اما دکتر گفت همه چی نورماله
    خیلی استرس دارم نمی دونم دوباره انجام بدم یا نه البته هیچ مشکل خانوهدگی نداریم وبچه ی اولم هم خداروشکر سلامته

  86. با سلام
    دوست عزیز به پزشک و سونوگراف خود اعتماد کنید. مدت زمان سونوگرافی وسیله سنجش خوبی برای قضاوت نیست ممکن است علت زمان کوتاه آن، دقت بالای دستگاه و مهارت و تجربه زیاد سونوگراف باشد. پس با نگرانی در مورد اتفاقی که روی نداده است، خود و جنین خود را دچار استرس نکنید.

  87. سلام لطفا کمکم کنید،من غربالگری اول روانجام ندادم والان 5ماه ویک هفته ام،رفتم دکتربرام غربالگری نوشت سنوگرافی روانجام دادم گفت بچه سالمه،37سالمه آیا همین سنوکافیه؟دکترمیگه دیگه چیزی لازم نیس،یعنی ممکنه جنین سندروم داون داشته باشه ولی توسنومشخص نباشه؟حتی آزمایش خون واسه غربالگری هم ندادم.ممنون منتظرم زود

  88. با عرض سلام و خسته نباشید نتیجه غربالگری مرحله اول بنده در هفته سیزدهم: ‏
    PAPP-P 33/60 UG/ML MOM 1/82 ‎
    FREE B-HCG 59/60UG/ML MOM 2/10 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

    تیجه غربالگری مرحله دوم درهفته هفدهم ‏‎:‎
    AFP=46.20 IU/ML MOM=1.29
    HCG=23225.0 IU/L MOM=1.07‎
    UE3=0.80 NG/ML MOM=0.26‎
    میخواستم بدونم مقدار کدام بیومارکرها در مرحله اول و دوم غیرطبیعی بوده که نیازمند تست تشخیصی شدم؟ ‏

  89. سلام .من آزمایش کواد مارکر دادم تریزومی ۲۱ ۱:۴۲۴ نشان داده شد .دوباره آزمایش نیفتی دادم منتظر جواب آن هستم .میشه کمکم کنید و بگید خطر ابتلای فرزندم به سندروم داون چقدره .من ۲۶ سالمه .مرسی از پاسخ شما

  90. سلام و روزبخیر
    nt: 1.58 در 12 هفته و 2 روز
    غربالگری سه ماهه اول در 12 هفته و 4 روز به شرخ زیر است :
    تریزومی 21: 1:449
    ترزومی 18 و 13 : 1:30000
    لطفا تفسیر و راهنماییم کنید

  91. با سلام
    در هفته هجده سونو انجام دادم دکتر گفت معده جنین رو ندیدم و گفت برای یک ماه ونیم دیگه بازم سونو کن.دکتر گفت معدش اگه خالی باشه قابل مشاهده نیست.خیلی نگرانم.لطفا راهنمایی کنید.اگه خدای نکرده نقص معده داسته باشه اون موقع تا حالا از کجا تغذیه میکرده

  92. باسلام
    وقت خوش
    من تمام آزمایشات و سونوهای غربالگری و آنومالی انجام دادم تنها در آزمایش غربالگری 18 هفته درصد سندروم داون یک به 744 بود که به پیشنهاد پزشک آمنیوسنتز انجام دادم و خدا را شکر هیچ مشکلی نبود . الان مجدد دکتر برام سونوی آنومالی اسکن 24 هفته نوشته و من جایی را پیدا نکردم که بتونم انجام بدم و درضمن به نظر خودم لازم نیست ولی دکتر داره احتیاط می کنه .
    حال چه کنم انجام بدم؟انجام ندم؟ ضمن اینکه تشخیص آنومالی بعد از 20 هفته هیچ تاثیری ندارد زیرا که اجازه سقط داده نمی شود آنومالی اسکن 24 هفته چه فایده ای دارد؟ و همینطور من که خدا را شکر هیچ مشکلی نداشتم پس دوباره چرا انجام بدم؟
    لطفا راهنماییم کنید ممنون

  93. سلام و خسته نباشین،ان بی در نوزده هفته و یک روز3.5باشه نرمال؟

  94. با سلام و خسته نباشید من در تاریخ ۲۲ابان که ۱۶هفته و یک روز سن بارداریم بود سونو و غربالگری مرحله دو انجام دادم که NTDSرو۱:۵۹ زده,دکترم بهم گفت که نگران نباشم و سونو سه بعدی و ازمایش انجام بدم,از طرفی غربالگری مرحله ۱هم خوب در اومده بود,تو رو خدا بهم بگین که این یعنی چی!؟من همش دارم غصه میخورم همش میترسم بچم مشکل داشته باشه تو رو خدا راهنماییم کنین…فقط خواهشا جوابمو همینجا بدین چونLCDکامپیوترم سوخته

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید