• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 09

مراقبت های خانگی برای سندروم مجرای مچ دست (CTS)

سندروم مجرای مچ دست شاید به علت فعالیت های روزانه فرد باشد.

از خم شدگی یا راست نگهداشتن مچ دست به مدت طولانی اجتناب کنید.

مجرای مچ دست

اگر شغل شما ایجاب می کند که به مچ دست فشار زیادی وارد کنید و یا شغل شما تایپ کردن است، در فواصل منظم به دست خود استراحت دهید.

آیا در دست یا مچ خود احساس کرختی، سوزش و خارش می کنید؟ آیا این احساس چند ماه به طول می انجامد و یا در مدت زمانی بدتر شده است؟ ممکن است دچار سندروم مجرای مچ دست یا (CTS)  شده  اید.

آیا می دانید که؟

مچ دست ناحیه سفتی است که اعصاب و ماهیچه های دست از آن عبور می کند. زنان سه برابر بیشتر از مردان دچار سندروم مجرای مچ دست می شوند. شاید به این دلیل باشد که زنان مچ دست کوچکتری دارند.

زمانی که اعصاب مچ دست در تنگنا قرار میگیرند، CTS اتفاق می افتد، و این به خاطر نوع فعالیت های روزانه فرد است که مچ دست در روز بارها و بارها لرزش، جنبش و تکان های منظم و تکرار شونده دارد مثلا کسانی که کار تایپ با کامپیوتر را انجام می دهند اغلب دچار CTS می شوند.

این اختلال به آرامی و به تدریج ایجاد می شود و روی یک یا هر دو دست اثر می گذارد. شخص احساس کرختی یا سوزش در انگشتانش به خصوص در انگشتان شست و سبابه می کند. گاهی شخص احساس ناراحتی یا سستی در مچ دست می کند.

مراقبت های خانگی برای سندروم مجرای مچ دست

اگر این بیماری شدت نیافته باشد و کمی آزار دهنده باشد، نشانه های بیماری با تغییر سبک زندگی و دارو درمان بهبود پیدا می کند. در زیر به چند مورد از این روش ها اشاره می شود:

از انجام کارهای تکراری بپرهیزید

اگر تایپیست هستید، گیتار می زنید، یا کار شما با مته دستی است، به مدت 15 دقیقه کار کنید، سپس استراحت کنید و انگشتان خود را باز و بسته کنید. حرکت کششی به دست وارد کنید و مچ دست را حرکت دهید تا خون به راحتی در این منطقه جریان پیدا کند.

تایپیست

از مچ بند استفاده کنید

وقتی مچ دست را به حالت مستقیم قرار می دهید، فشار از روی اعصاب میانی مچ برداشته می شود. علایم این سندروم ممکن است در شب بیشتر نمود پیدا کند، بنابراین بهتر است از بعد از ظهر مچ بند ببندید تا شب از درد مچ رهایی یابید. اگر شغل شما به گونه ای است که کارهای تکراری انجام می دهید مچ بند را در طی روز هم استفاده کنید تا از خم شدگی مچ به طور مداوم جلوگیری شود.

به مچ دست استراحت دهید

اگر شغل شما به گونه ای است که باید کارهای کششی انجام دهید یا زور و فشار وارد کنید مثل نویسندگی، تایپ کردن، صندوقداری، هر چند دقیقه به دست خود استراحت دهید و از حالت چنگ شدگی دست را خارج کنید تا فشار کاهش یابد. نویسندگان از خودکار روان تر و نرم و تایپیست ها از کیبورد روان استفاده کنند.

از خمیدگی مچ بپرهیزید

در برخی کارها مچ دست حالت چنگ و خمیده دارد و یا طولانی مدت در یک جهت قرار می گیرد از هر دوی اینها در طولانی مدت بپرهیزد و تا جای ممکن آن را به حالت عادی نگهدارید.

گرم بگیرید

با گرم نگهداشتن مچ دست از خشکی و درد جلوگیری می شود. انگشتان خود را با پوشیدن دستکش گرم نگه دارید یا دستان خود را نزدیک وسایل گرمازا مانند بخاری و شوفاژ گرم نگه دارید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید