• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 11 / 12

اندازه گیری ضربان سرخرگ رحمی (PI) در حاملگی

ضربان شریان رحمی

ضربان شریان رحمی (uterine artery) بر اساس مبنایی اندازه گیری می شود که به شاخص PI معروف است. این شاخص در بین هفته یازدهم تا چهاردهم حاملگی اندازه گیری می شود.

مطالعات زیادی در مورد رابطه بین شریان رحمی و جنین در رحم انجام شده است. در تحقیقی، اندازه گیری شریان رحمی بر روی 620 زن باردار در هفته 11 تا 41 حاملگی انجام شد، محققان متوجه شدند که کاهش چشمگیری در شاخص PI بین هفته 11 و 34 دیده می شود. در هفته یازدهم PI برابر 1.79 و در هفته سی و چهارم PI برابر 0.70 می باشد. این شاخص از هفته 34 تا هفته 41 تقریبا ثابت می ماند چنانچه در هفته چهل و یکم PI برابر 0.65 می باشد. بنابراین مصرف دارو برای کنترل PI بالا حداکثر تا هفته 34 انجام می شود چون بعد از آن مقدار PI ثابت می ماند.

اهمیت کاهش روند شاخص PI در مراحل پایانی حاملگی است. زنان حامله ای که PI در سه ماهه اول و دوم حاملگی در آنها بالاست، خطر فشار خون بالا، تشنج حاملگی اولیه، محدود شدن رشد رحمی، قطع ناگهانی جفت و زایمان بچه مرده، آنها را تهدید می کند.

نتایج تحقیقات نشان داده است: زمانی که PI بالا باشد نه تنها در طی بارداری فشار خون را بالا می برد بلکه عوارض پرفشاری خون بعد از حاملگی نیز در زن باقی می ماند. پس با کنترل کردن این شاخص می توان از پرفشاری خون در آینده نیز پیشگیری کرد.

بنابراین اگر شاخص PI شما در هفته یازدهم بالاتر از 1.79 است به پزشک خود مراجعه کنید و درمانهای لازم را دریافت کنید تا از عوارض ناگوار پرفشاری خون در آینده پیشگیری کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید