• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 22

اولین آیپد لمسی جهان مخصوص نابینایان

تبلت مخصوص نابینایان (Blitab) فایل ها و صفحات وب را برای نابینایان و کسانی که اختلال در بینایی دارند به خط بریل و تصاویر برجسته تبدیل می کند.

تبلت لمسی

اولین تبلت بریل جهان با استفاده از یک تکنولوژی جدید در مایعات تولید شده که خطوط بریل، تصاویر و نقشه های برجسته ایجاد می کند.

تبلت مخصوص نابینایان در استارتاپ اتریش ادعا می کند که این تکنولوژی “انقلابی” باید به منظور ایجاد نوآوری در عصر دیجیتال و برنامه ریزی روی تولید تلفن هوشمند بریل مورد استفاده قرار گیرد.

اسلاوی اسلیو، مدیر ارشد و بنیانگذار این تکنولوژی در کنفرانس سلام فردا در پاریس به مجله اینترنشنال بیزینس تایمز می گوید: “ما در حال تولید اولین تبلت لمسی جهان مخصوص نابینایان هستیم. در واقع کار ما ایجاد یک تکنولوژی کاملا نوین به سبک بریل به روشی کاملا جدید و نوآورانه و بدون هیچگونه عنصر ماشینی است”.

تبلت لمسی

برجستگی های مورد نظر از طریق حباب های بسیار ریزی روی صفحه تبلت ایجاد می شود. وی افزود: “این یک انقلاب است و ما قصد داریم مشکل بزرگی را که همان سوادآموزی به نابینایان است، حل کنیم. این تکنولوژی کاملا مقیاس پذیر است بطوریکه می توان تصاویر، نقشه یا گرافیک های مختلفی همچون اشکال مهندسی را به عنوان یک ابزار آموزشی برای نابینایان فراهم کرد”.

در حال حاضر دیگر دستگاه های موجود در بازار ماشینی هستند و هر بار تنها یک خط را به بریل تبدیل می کنند. همچنین حدود سه برابر قیمت تبلت 2500یورو ای(1،778 پوند- 2،802 دلاری) هستند. بودجه بیشتر دستگاه های قابل بازخوانی به خط بریل مثل ریدر الکترونیکی آناگراف، قبل از ورود به بازار تمام شده است.

تبلت Blitab از حباب های مایع استفاده می کند تا خط بریل یا تصاویر برجسته ایجاد نماید در حالیکه فناوری مورد نظر فایل های متنی را بلافاصله از USB، مرورگر وب و یا تگ های NFC به خط بریل تبدیل می کند.

تبلت لمسی

دستگاه های قابل بازخوانی بریل موجود در بازار تنها یک خط ارائه می دهند و عمدتا پر هزینه هستند. اسلیو می­گوید “این ابزارها پرهزینه هستند و تنها یک خط بریل تحویل می دهند. این دستگاه ها 40 سال پیش تولید شده اند و از آنجایی که هیچ کس از آن زمان نوآوری دیگری خلق نکرده، تنها ابزارهای موجود در بازار هستند”.

موسسه ملی رویال (RNIB) و بنک بارکلیی (Barclays) انگلستان، میزان علاقه و استقبال افراد نابینا را به این تبلت، بدلیل کمک شایانی که به این جامعه کرده، نشان می دهند.

تبلت نابینایان درحال حاضر در مرحله نمونه برداری است، اما اگر این سرمایه گذاری موفقیت آمیز باشد، این استارتاپ تا سپتامبر 2016 اولین محصول خود را به بازار عرضه خواهد کرد.

اسلیو افزود: “نابینایان نیز باید در عصری که ما زندگی می کنیم، با تمام گوشی های هوشمند و تبلت های آن سهیم باشند. ما امیدواریم روشی مناسب برای انجام تمام کارهای مشترکی که افراد عادی انجام می دهند همچون وبگردی، خواندن و دانلود کتاب برای این گروه از افراد فراهم کنیم”.

بخاطر هزینه بالای این کار، تنها 1 درصد از تمام کتاب های جهان به خط بریل درآمده اند. برخی معتقدند خط بریل در میان نابینایان در حال کاهش است اما ما می خواهیم این عقیده را تغییر دهیم”.

ترجمه: پروا روزبه جوان

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید