• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 25

روش های مراقبت از پوست

با افزایش سن، پوست نیز همانند دیگر اندامها تغییر می کند. پوست مسن تر، نازک تر و چربی آن کمتر می شود و دیگر مانند گذشته صاف و گوشتالو نخواهد بود. رگ ها و استخوان های آن به آسانی دیده می شوند.

چروک پوست

خراش ها، بریدگی ها یا ناهمواری های روی پوست زمان زیادی طول می کشد تا بهبود پیدا کنند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول سالیان و برای مدت طولانی ممکن است منجر به چروک، خشکی، لک و حتی سرطان شود اما چیزهایی وجود دارند که می توانید با انجام دادن آن از پوست خود محافظت کنید و ظاهری زیبا داشته باشید.

خشکی و خارش پوست

بسیاری از افراد مسن از خشکی پوست در قسمت پایینی پاها، آرنج و بازوهای خود رنج می برند. از ویژگی های پوست خشک، زبری و پوسته پوسته شدن یا وجود ناهمواری در آن است. دلایل زیادی برای پوست خشک وجود دارد مانند:

  • ننوشیدن مایعات به اندازه کافی
  • مدت زمان زیادی را در مقابل نور آفتاب گذراندن
  • قرار گرفتن در معرض آب و هوای خشک
  • سیگار کشیدن
  • استرس
  • کاهش غدد ترشح کننده چربی با افزایش سن

برخی بیماری ها مانند دیابت یا بیماری کلیوی نیز از عوامل خشک شدن پوست هستند. استفاده زیاد از صابون، دئودورانت ها یا عطر ها و حمام کردن با آب داغ می تواند در وخیم تر شدن خشکی پوست تاثیرگذار باشد. افراد مسن پوست حساسی دارند بنابراین استفاده از بعضی دارو ها می تواند باعث خارش پوست آن ها شود.

کسانی که پوست خشک دارند سعی نمایند کمتر حمام کنند و از صابون های ملایم و آب ولرم برای حمام کردن استفاده کنند.

سعی کنید هوای اتاق را مرطوب نگهدارید، استفاده از دستگاه بخار روش مناسبی است.

کبود شدن پوست

افراد مسن پوستشان نسبت به افراد جوانتر به راحتی کبود می شود و مدت زمان زیادی طول می کشد تا بهبود یابد. بعضی داروها و بیماری ها نیز ممکن است باعث کبودی پوست شود. در صورتی که کبودی روی بعضی از قسمت های پوست مخصوصا قسمت هایی که با لباس پوشیده شده مشاهده کردید حتما با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

چروک پوست

با گذشت زمان، پوست شروع به چروک شدن می کند. عوامل زیستی مانند اشعه ماوراء بنفش، نور خورشید سبب می شود خاصیت آلاستیک (کشسانی) پوست کمتر شود. جاذبه  و عاداتی مانند سگار کشیدن نیز می تواند سبب پیری و چروک در پوست شود. راه حل های زیادی برای از بین بردن چروک پوست ارائه شده است که برخی از این روش ها به درستی عمل نمی کنند یا برخی از آن ها بسیار دردناک یا خطرناک هستند و برخی نیز باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

لک ها و خال پوستی

به لک های پوستی، لک های کبدی نیز گفته می شوند که پهن و  قهوه ای رنگ هستند بعضی از این لک ها به خاطر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز است. لک هایی که بر اثر آفتاب تشکیل می شوند بزرگتر هستند و معمولا روی بعضی قسمت هایی از بدن مانند: صورت، بازوها، پشت بدن و پاها دیده می شوند. استفاده از کرم های ضدآفتاب به محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید کمک می کند و از بروز لک های پوستی جلوگیری می کنند. این لک ها معمولا در افراد با بالا رفتن سن ظاهر می شوند مخصوصا در زنان و اغلب روی پلک چشم، گردن، چین های زیر بغل، قفسه سینه کشاله ران ظاهر می شوند.

سرطان پوست

سرطان پوست نوع رایج سرطان ها در ایالات متحده است. علت اصلی سرطان پوست، آفتاب است. لامپ های خورشیدی و تخت های برنزه (دستگاهی که اشعه ماوراء بنفش ساطع می کند و از چند لامپ فلورسنت تشکیل شده برای برنزه کردن استفاده می شود.) نیز می توانند منجر به سرطان پوست شوند. هرکسی با هر نوع رنگ پوستی ممکن است سرطان پوست بگیرد. سرطان پوست اگر قبل از اینکه در دیگر قسمت های بدن گسترش پیدا کند مورد درمان قرار بگیرد، مداوا می شود.

سه نوع سرطان وجود دارد. دو نوع آن ها مانند سرطان سلول پایه‌ای و سرطان سلول سنگفرشی به کندی رشد می کند و در قسمت های دیگر بدن پخش می شود. این نوع از سرطان ها بیشتر در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب هستند پیدا می شوند مانند: سر، صورت، بینی، دست ها و بازو. سومین و خطرناکترین نوع سرطان ملانوما (به توموری با منشا سلولهای ملانین دار گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است) است. این نوع به ندرت اتفاق می افتد اما می تواند به دیگر قسمت های بدن پخش شود و کشنده باشد. پوستتان را ماهی یکبار برای جلوگیری از عواملی که می تواند منجر به بیماری های پوستی و سرطان شود بررسی کنید. عواملی مانند: زخمی که بهبود پیدا نمی کند یا خال هایی که دچار خونریزی شده اند یا توده جدیدی که در بدن رشد کرده است.

پوست خود را سالم نگهدارید

نور آفتاب برای بدن مفید است اما باید مراقب باشید:

ساعات ماندن در آفتاب را محدود کنید.

بیرون رفتن در طول روز برای انجام کارهای روزمره امری اجتناب ناپذیر است اما سعی کنید از ماندن در مقابل نور خورشید زمانی که اشعه های آن بیشترین انرژی را دارند خودداری کنید. برای مثال: در طول آفتاب تابستان سعی کنید بین ساعات 10 صبح تا 4 عصر از نور خورشید دور بمانید. اشعه های خورشید در زمانی که هوا ابری است نیز می تواند مضر باشد. حتی زمانی که در داخل آب هستید نیز ممکن است آفتاب سوخته شوید بنابراین زمانی که در استخر، دریاچه یا دریا هستید مراقب پوست خود باشید.

استفاده از کرم ضد آفتاب

از کرمی استفاده کنید که SPF آن 30 درصد یا بالاتر باشد. ضدآفتاب را 15 تا 30 دقیقه قبل از رفتن بیرون از منزل روی صورت بمالید و هر 2 ساعت باید تکرار شود.

استفاده از محافظ

استفاده از یک کلاه با لبه گسترده می تواند روی گردن، گوش ها، چشم ها و سر را بپوشاند. استفاده از عینک آفتابی 99 تا 100 درصد از نور خورشید محافظت می کند. اگر مجبور هستید که در آفتاب بمانید لباس سبک، گشاد، آستین بلند بپوشید یا خانم ها می توانند از دامن بلند استفاده کنند.

اجتناب از برنزه کردن

از نورهای خورشیدی و تخت های برنزه اجتناب کنید، قرص هایی که برای برنزه کردن تجویز می شوند مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند.

پوست شما ممکن است با بالا رفتن سن تغییر کند اما به یاد داشته باشید عواملی وجود دارند که می توانید با رعایت کردن آن ها از پوست خود محافظت کنید. پوست را اغلب اوقات بررسی کنید اگر با موردی مواجه شدید که باعث نگرانیتان شده حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

ترجمه: زهرا صانعی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید