• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 29

بانوی سه گانه‌ ایرانی – انگلیسی: ثابت می‌کنم حجاب محدودیت نیست

تنها بانوی سه گانه کار ایرانی که اکنون ساکن انگلیس است با شرکت در مسابقات سنگین سه گانه آن هم با حجاب اسلامی سعی دارد ثابت کند لباس هیچ‌گونه محدودیتی به وجود نمی‌آورد.

 بانوی سه گانه کار

 رشته سه گانه جزو استقامتی ترین رشته های ورزشی محسوب می شود که در ایران علاوه بر در کنار سنگین بودن آن، محدویت هایی نیز برای بانوان دارد. از آنجا که ابتدا ورزشکاران باید شنا کنند، سپس دوچرخه و دو را انجام دهند بنابراین هنوز شرایط برای حضور بانوان ایران در این رشته فراهم نشده است. اما در سال 2013 “شیرین گرامی” که ساکن انگلیس است، با حضور در مسابقات سه گانه جهانی 2013 به نوعی تابو شکنی کرد. او با حجاب اسلامی در این رقابت‌ها حاضر شد و مدتی پیش نیز در مسابقات قهرمانی جهان مردان آهنین که رقابت بسیار سنگینی محسوب می‌شود با حجاب اسلامی موفق شد رقابت را به پایان برساند.

این بانوی سه گانه کار از دلالیش برای حضور در رشته سه گانه و مهم تر از همه انتخاب حجاب اسلامی صحبت کرد که در نوع خود بسیار جالب بود.

باورم نمی شد بتوانم سه گانه کار شوم

گرامی در مورد حضورش در سه گانه بیان کرد: سه‌ گانه را نزدیک به پنج سال پیش در دانشگاه آغاز کردم که البته به صورت همگانی بود و آن زمان اصلا فکر نمی‌کردم که روزی به صورت جدی این ورزش را ادامه دهم .چیزی که در ابتدا باعث کنجکاوی من شد سنگینی‌ این رشته ورزشی بود. برایم سوال بود که کسی‌ مثل من، که به نظر نمی‌آمد هیچ‌گونه استعداد ورزشی داشته باشد و بدون پیش زمینه آنچنانی، می‌تواند هیچ وقت ورزشی به سختی سه‌ گانه را انجام دهد؟ آن زمان باورم نمی‌شد که بتوانم، و اولین مسابقه سه‌ گانه‌ که شرکت کردم شاید از بزرگترین درس‌های زندگیم بوده است.

او ادامه داد: اولین مسابقه ای که شرکت کردم به من آموخت که در زندگی‌ چقدر اتفاق می افتد که خودمان را دست کم بگیریم و قبل از اینکه تمام تلاش خودمان را کنیم، از رسیدن به اهداف خود ناامید شویم  حتیاز ترس و شک به خودم، نزدیک بود کنار بکشم و به مسابقه نروم. گاهی‌ از پدر بزرگ‌هایم خواهش می‌کردم تا من را در زندگی‌ نصیحت کنند. همیشه برای من فقط یک جواب داشتند. ایمان و توکل به خدا. شاید آن‌ مسابقه آغاز این بود که قلبا حرف پدر بزرگ‌هایم را درک کنم.  فکر کنم در شرایط سخت است که انسان می‌خواهد ناامید بشود و وسوسه می شود باورش را از دست بدهد. این چند سال گذشته که سعادت این را داشتم در ورزش سه‌ گانه فعال باشم، و نماینده ایران در مسابقات باشم واقعا من را در حیرت قرار گذاشته که چگونه با ایمان، توکل، و سخت کوشی، درها بر روی انسان باز می شود.

فدراسیون برای راه اندازی تیم ملی سه گانه بانوان تلاش کرد

گرامی در پاسخ به این پرسش که در مورد حضور در تیم ملی صحبتی با مسئولان فدراسیون داشته است، تصریح کرد: هنگامی که برای دفعه اول از فدراسیون سه‌ گانه ایران درخواست کردم به عنوان نماینده ایران در مسابقات جهانی‌ سه‌ گانه لندن 2013 شرکت کنم، بانوان در ایران به دلیل حساسیت و مشکلات، قادر به شرکت در مسابقات سه‌ گانه نبودند با همکاری و حمایت مسؤلان ایران و برگزارکننده‌ مسابقات در لندن، برای دفعه اول به عنوان اولین بانو به من مجوز داده شود تا در سه‌ گانه به صورت رسمی‌ و به نمایندگی‌ از ایران شرکت کنم.

او ادامه داد: بعد از مسابقه لندن، در ابتدا فدراسیون سه‌ گانه ایران تلاش کرد تا تیم ملی‌ سه‌ گانه بانوان را هم در ایران تاسیس کند تا خانمها هم مشغول به تمرین شوند. متاسفانه به دلیل حساسیت‌ها و کمبود امکانات در آن‌ موقع این اتفاق به ثمر نرسید. آرزوی من است که تیم ملی‌ ورزش سه‌ گانه بانوان هم در ایران راه اندازی شود.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فکر می کند روزی به عنوان ملی پوش ایران در مسابقات شرکت کند، تاکید کرد: پس از مسابقه مرد آهنین مسئولان فدراسیون دوباره در تلاش هستند تا شرایط را برای خانم‌ها مهیا کنند و با تمام وجودم امیدوارم این مرتبه امکانات فراهم شود و این اتفاق به نتیجه برسد. کاملا قابل درک است که قدم‌های اول برای تاسیس هر چیزی دشوار است و نیاز به حمایت و امکانات مکانی و بودجه کافی‌ دارد، و کاری نیست که یک شبه انجام شود، ولی‌ امیدوارم  گامهای اول بر داشته شود تا راه شرکت بانوان در آینده هموار تر شود.

بانوی سه گانه کار

حمایت فدراسیون جهانی از سه گانه کار محجبه ایران

گرامی در مورد تامین هزینه ها برای حضور او در مسابقات مختلف، گفت: تا آنجایی‌ که من متوجه شدم، با توجه به نبود امکانات کافی به ویژه در سه گانه در حال حاضر نمی توان انتظار داشت تا فدراسیون بتواند به صورت مالی‌ از من حمایت کند. تا امروز، جامعه بین المللی سه‌ گانه واقعا پشتیبان این بوده است که راه را برای بانوان دیگر هموار سازد تا همه بتوانند در سه‌ گانه شرکت کنند و در نتیجه پشتیبان من در این راه بوده‌اند. افرادی در بحث مربیگری، آماده کردن لباس‌های پوشیده و دسترسی‌ به امکانات تمرینی به من کمک کرده اند همچنین برگزار کننده مسابقات  هم  از من دعوت می کنند تا در مسابقات شرکت کنم تا انگیزه برای بانوان با حجاب شود.

او افزود: حتی قوانین و مجوز لباس‌های مسابقات را مرور و در صورت لزوم تصحیح می‌کنند تا بانوان با حجاب هم بتوانند در مسابقات شرکت کنند. حمایت، پشتیبانی‌ و احترام جامعه بین المللی سه‌ گانه واقعا متواضع کننده بوده است. نمی دانم تا کی‌ جامعه بین‌ المللی بتواند من را کمک کند ولی‌ ان‌شاءالله روزی برسد که ورزش ایران، ورزش بانوان، و رشته سه‌ گانه به قدری رشد کند که بتوانیم حامی‌ و پشتیبان ورزشکاران خود بشویم و خود بتوانیم امکانات کافی‌ برای ورزشکارانمان فراهم کنیم تا موفقیت‌های بیشتر و بهتر آنها  در میدان‌های ورزشی بین المللی و رشد  ورزش همگانی را  ببینیم. البته اینجا واقعاً جا دارد از آقای نیکبخت و جاینت ایران که حامی دوچرخه من برای مسابقه مرد آهنین بودند، تشکر کنم. نه تنها مهیا کردن دوچرخه مناسب، بلکه پشتیبانی آنها به عنوان یک ایرانی برایم بی نهایت ارزشمند بود.

بانوی سه گانه کار

 دلیل “گرامی” برای شرکت در مسابقات با حجاب سلامی

او در مورد دلیل اینکه تصمیم گرفت با حجاب در مسابقات سه گانه شرکت کند، تاکید کرد: ورزش تاثیر واقعا مثبتی در زندگیم داشته است. ورزش نه تنها سلامتی‌ جسمی‌ به همراه می‌آورد، بلکه بر سلامت ذهنی‌، روحی‌ و سلامت جامعه هم تاثیر می گذارد. شور و نشاط، سخت کوشی، توکل، ناامید نشدن و خیلی‌ درس‌های زندگی‌ را می‌شود از طریق ورزش یاد گرفت. یک روز به خود آمدم که من چقدر در زندگی‌ خود نعمت دارم که می توانم آنقدر آزادانه و بی‌ دردسر در ورزش شرکت کنم. استفاده از لباس پوشیده ورزشی و در نتیجه به اشتراک گذاشتن آن با دیگران برای من یک نوع روش برای شکرانه نعمت شد.

گرامی هم چنین گفت: از آنجایی‌ که در مسابقه لندن ۲۰۱۳ به نمایندگی‌ از ایران مسابقه دادم، برای دفعه اول با مساله لباس پوشیده در ورزش رو به رو شدم. متوجه شدم که خیلی‌ خانم‌ها در سراسر دنیا هستند که توانایی‌ این را ندارند در ورزش، به ویژه در سه‌ گانه که آنقدر از نظر توان جسمی‌، آیرودینامیک و هیدردینمیک پیچیده است، به صورت حرفه‌ای شرکت کنند. لباس اولم به کمک  آقای  ساعدی فر  طراحی شد که توانستم در سال ۲۰۱۳ با لباس پوشیده و به نمایندگی‌ از ایران مسابقه بدهم.

بانوی سه گانه کار

در  IRON MAN O خواستن ثابت کنم حجاب محدودیت نیست

بانویی سه گانه کار ایرانی با اشاره به حضورش در مسابقات مردان آهنین تصریح کرد: پس از مسابقات جهانی 2013 مشغول تحقیق و طراحی لباس ورزشی مناسب شدم. در عصر تکنولوژی و امکانات که لباس‌هایمان به ما توانایی‌ می دهند که به ماه سفر کنیم یا کیلومترها زیر دریا برویم، یقین دارم با کمک متخصصین، مساله لباس پوشیده در ورزش هم حل شدنی است می‌خواستم در مسابقه مرد آهنین با لباس پوشیده مسابقه بدهم تا ثابت کنم که حجاب محدودیت نیست – حتی اگر یکی‌ از دشوارترین مسابقات استقامتی دنیا باشد – مهم جسم و ذهن سالم است. هنوز راه پیشرفت هم من و هم لباس‌ها زیاد است، ولی‌ خیلی‌ شاکرم نتیجه نسبتا خوبی‌ در این مسابقه داشتم.

بانوی سه گانه کار

آرزویم فعالیت بدون محدودیت سه گانه برای همه در ایران است

گرامی مهمترین هدفش در سه گانه را ثابت کردن اینکه لباس هیچ گونه محدودیتی به وجود نمی آورد بیان کرد و گفت: در سطح ایران آرزویم این است که امکانات لازم مهیا گردد تا همه توانایی‌ دسترسی‌ به ورزش و سه‌ گانه را داشته باشند تا بتوانند از این ورزش که به زندگی‌ من انقدر ابعاد مثبت بخشیده است، بقیه هم بهره مند شوند. در سطح بین‌المللی آرزویم این است که این لباس‌ها به جایی‌ برسند که هیچ‌گونه محدودیتی برای خانم‌ها ایجاد نکند و امکان ورزش کردن را به خانم‌های بیشتری در سطح جهان بدهد، (کسانی‌ که برای احترام دین و رسوم خود لباس پوشیده می‌پوشند، افرادی که برای راحتی‌ خود، مشکلات سلامتی‌ و یا هر علت دیگری به لباس پوشیده نیاز دارند) همچنین خیلی‌ دوست دارم خود بتوانم به عنوان یک ورزشکار به قدری رشد و پیشرفت کنم تا با عملکردم در مسابقات بتوانم ثابت کنم که لباس هیچ‌گونه محدودیتی به وجود نمی‌آورد. البته که می‌گویند آرزو بر جوانان عیب نیست.

منبع خبر: ایسنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید