• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 30

مصاحبه با محسن میرزا زاده خواننده خراسانی

محسن میرزا زاده اولین هنرمند خراسانی که گویش کرمانجی را به تمام ایرانیان معرفی کرد و توانست موسیقی کرمانجی را رسانه ای کند تا هموطنان ما در سراسر کشور از آثار دلنشین و ساز مخصوص او دوتار، که تبحر خاصی در نواختن آن دارد بهره ببرند. او در نواختن ساز دوتار، چیره دستی قابل است.

مصاحبه با خواننده محسن میرزا زاده

بیش از 28سال است که استاد میرزازاده این ساز را مینوازد و ملودی های دلنشین و شیوا را خلق کرده است و کارهای او برای همیشه تاریخ این مرز و بوم باعث افتخار می باشد. میرزازاده مقامات شایسته ای کسب کرده که به خصوص باعث افتخار کرمانج زبانان است.

سایت یاد بگیر دات کام مصاحبه اختصاصی با محسن میرزا زاده این هنرمند خراسانی انجام داده است که از زبان خود او می شنوید.

محسن میرزا زاده متولد 1357/11/1 در مشهد می باشم. بنده بزرگ شده ی کرج و اصالتا قوچانی هستم و افتخار میکنم به اینکه کرمانج هستم.

یکی از دلایلی که به سمت موسیقی کرمانجی رفتم این بود که بتوانم موسیقی کرمانجی را رسانه ای کنم و حدود سال 90 به آرشیو صدا و سیما رفتم و از آنها خواستم که در مورد موسیقی کرمانجی چند تا فایل به من بدهند. متاسفانه یا خوشبختانه که در سازمان صدا و سیما هیچ گونه موسیقی و هیچ اثر یا آثاری از موسیقی محلی کرمانجی وجود نداشت. استانهای دیگر را که نگاه می کردم بود تا دلتان بخواهد و از هر کدام چند گیگا بایت موسیقی لری، بلوچی، بندری و آذری موجود بود ولی متاسفانه موسیقی کرمانجی نبود. این پیشامد باعث شد که به فکر بیفتم و موسیقی محلی کرمانجی را ارائه دهم که قابلیت گرفتن مجوز را داشته باشد.

در این مورد با شاعر های زیادی که شعرهای خوبی هم داشتند مشورت کردم بنابراین زودتر از زمانی که فکر می کردم به خواسته هایم رسیدم. شعرهای این شاعران محلی بسیار پخته و حرفه ای بود. بنابراین ملودی و موسیقی های متناسبی برای آن شعرها ساختم و باعث شد که ترکیب خوب و مردم پسندی از کار در آید.

از دوستان خوبم می توانم علیرضا سپاهی، اسماعیل حسین پور، صادق آدینه را نام ببرم و اولین آهنگساز من جناب آقای علی جافری بودند که زحمات زیادی کشیدند.

بنده 28 سال است که دو تار میزنم.

اولین کارم را با نام “بهاره” ساختم و به مرکز موسیقی ارائه دادم. هم از طرف مرکز موسیقی و هم از طرف مردم با استقبال خوبی روبرو شد.

چند تن از دوستانم در این زمینه به من کمک کردند که از جمله آنها به سعید روشندل و مسعود مفیدی اشاره می کنم البته قابل ذکر است که دوستانم بیشتر کارهای تنظیم آهنگ ها را بر عهده داشتند ولی اغلب ملودی ها را خودم بر روی کارها می گذاشتم.

سبک کارهای من فیوژن است، فیوژن یعنی تلفیقی از موسیقی محلی و پاپ (سورنا در کنار گیتار).

در حال حاضر شغل خاصی ندارم بلکه مشغول آهنگ سازی و کارهای مشابه هستم مثلا روی آلبومی کار می کنم که به زودی وارد بازار خواهد شد. این آلبوم متفاوت از دیگر کارهاست و سعی کرده ام که سبک جدیدی را در آن اعمال کنم.

برای عده ای ابهام است که آیا من نظامی بودم یا در خانواده نظامی بزرگ شده ام باید بگویم که خیر بنده نظامی نیستم.

دوست دارم در تهران کنسرت بگذارم. مردم به من لطف دارند و به این موسیقی ابراز علاقه می کنند حتی دوستانی که با فرهنگ کرمانجی و خراسان آشنایی ندارند از این موسیقی استقبال خوبی میکنند. خوشحالم که موسیقی کرمانج من باعث شد تا افراد زیادی با گویش و مکان این موسیقی آشنا شوند.

دوست دارم که کنسرت های بیشتری بگذارم ولی متاسفانه با نبود اسپانسر به مشکلات زیادی برخورد می کنم. از مسئولین محترم تقاضا دارم که در ترویج این فرهنگ و موسیقی کمک و حمایت بیشتری کنند تا نه تنها به ایرانیان بلکه به جهانیان نیز این موسیقی را معرفی کنیم.

مصاحبه با خواننده محسن میرزازاده

محسن میرزا زاده در سال 1376 مقام دوم در جشنواره ی فجر را کسب کرد.

در سال 1383 مقام اول نوازندگی دوتار جشنواره آواها و نواهای دفاع مقدس را به دست آورد.

در سال 1384 در جشنواره آواها و نواهای شیراز مقام اول را بدست آورد.

میرزا زاده موسیقی پایانی دو فیلم زیر را اجرا کرده است:

تیتراژ پایانی فیلم مرد مجهول از شبکه 2

تیتراز پایانی فیلم تورغه از طریق رسانه های صوتی و تصویری توزیع شد.

میرزاز زاده عضو نوازندگان ارکستر ملی نیز می باشد.

تهیه و تنظیم: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید