• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2016 / 11 / 01

طرز تهیه دونات بدون جوش شیرین، دو روش سرخ کردن و فر

دونات را می توان هم جزء دسته شیرینی ها و هم دسته نان ها به حساب می آید. دونات، خوشمزه، مقوی و مورد پسند همگان است خصوصا کودکان برای میان وعده و چاشت این نان یا شیرینی را دوست دارند بنابراین چقدر خوب است که دونات را در منزل تهیه کنید که هم از نظر اقتصادی به صرفه است و هم با مواد مطمئن، بدون جوش شیرین و روغن سالم تهیه می شود.

در این مقاله دو روش تهیه دونات بدون جوش شیرین آموزش داده می شود که یک دستور با روش سرخ کردن

طرز تهیه دونات

روش اول: طرز تهیه دونات سرخ شده در روغن

دستور زیر برای حدود 40 دونات 50 گرمی می باشد.

مواد لازم:
  • تخم مرغ 4 عدد
  • خمیر مایه فوری 2 قاشق غذاخوری
  • شیر 2 لیوان
  • آرد 1 کیلوگرم
  • کره 140 گرم
  • شکر 8 قاشق غذاخوری سر پر
  • پودر قند 3 تا 4 قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی حدود 0.5 کیلوگرم
طرز تهیه دونات سرخ شده در روغن در منزل

نکته مهمی که در تهیه دونات وجود دارد اینکه تمامی مواد باید هم دما باشند پس کره، شیر و دیگر مواد یخچالی را یک یا دو ساعت قبل، از یخچال خارج کنید تا همدمای محیط شود.

خمیر مایه فوری را می توانید از سوپری های معتبر یا مجتمع های نان تهیه کنید.

ابتدا شیر را در قابلمه کوچکی بریزید قابلمه لعابی برای این کار مناسب تر است. آن را روی حرارت بگذارید شیر فقط تا حدی گرم شود که انگشت را نسوزاند و کاملا گرمای ملایمی داشته باشد. شعله زیر قابلمه شیر را خاموش کنید، دو قاشق غذاخوری شکر و خمیر مایه را به شیر اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید. شکر به عنوان غذای مخمر محسوب می شود. پس از 10 تا 15 دقیقه مشاهده می کنید که حجم شیر چند برابر شده و خمیر مایه روی شیر حالت جوش و اصطلاحا سنجاق جوش پیدا کند.

کره که در دمای محیط باز شده است را با چنگال بزنید تا کره باز شود و اگر هنوز سرد و منجمد است روی حرارت قرار دهید تا قسمتی از آن ذوب شود.

تخم مرغ ها را یکی یکی در ظرفی بشکنید و 6 قاشق غذاخوری شکر را به تخم مرغ ها اضافه کنید و با همزن دستی، بزنید تا فقط لختی تخم مرغ از بین رود و یکدست شود.

دقت کنید آرد تازه و سفید باشد. با آرد سبوس دار، خمیر حاصله به لطافت خمیر با آرد سفید نخواهد شد. آرد را یک یا دو بار قبل از مصرف الک کنید.

برای تهیه پودر قند می توانید مقداری شکر را در آسیاب بریزید و چند لحظه بزنید، پودر قند برای تزیین دونات به کار می رود.

شیر ور آمده، تخم مرغ زده شده، کره و شکر، آرد را با یکدیگر مخلوط کرده و به صورت دورانی در جهت عقربه های ساعت ورز دهید این خمیر نیاز به ورز زیادی دارد. خمیر دونات باید لطیف باشد و به دست نچسبد. بنابراین اگر خمیر به دست می چسبید باید کمی آرد اضافه کنید.

پس از این که خمیر را خوب ورز دادید باید آن را استراحت دهید. اگر خمیر را حدود صد بار به سطح کار بکوبید، زودتر ور می آید. برای استراحت خمیر، ته تشت یا ظرف خود را چرب کنید خمیر را در آن ظرف قرار داده روی خمیر را پلاستیک بکشید و روی پلاستیک دو تکه پارچه پهن کنید تا خمیر گرم بماند. اگر ته تشت را چرب نکنید خمیر ترک بر می دارد. در ضمن اگر بخاری منزل شما روی شمعک است می توانید این ظرف را روی بخاری قرار دهید تا گرمای خود را از دست ندهد.

پس از نیم ساعت یا 40 دقیقه به خمیر سر بزنید راهی که متوجه شوید خمیر ور آمده یا نه، این است که حجم خمیر دو یا سه برابر شده باشد، همچنین انگشت خود را داخل خمیر فرو ببرید اگر سوراخی که در خمیر ایجاد شده، پر نشد پس خمیر ور آمده است. اگر خمیر ور نیامده بود فرصت بیشتری به آن دهید.

خمیر را چند بار ورز دهید تا پف خمیر گرفته شود. سپس خمیر را با دست یا وردنه به قطر نیم تا یک سانتی متر روی سطح کار پهن کنید. اگر قالب مخصوص دونات دارید که چه بهتر وگرنه لیوانی انتخاب کنید و دایره هایی روی خمیر ایجاد کنید. سر بطری آب یا دارو را انتخاب کنید و وسط دایره ها را قالب بزنید تا وسط خمیر سوراخ شود. دونات ها بهتر است 20 دقیقه استراحت داده شود پس روی دونات ها پارچه ای بیندازید تا خمیر خشک نشود.

پس از 20 دقیقه نوبت سرخ کردن دونات ها می شود.

نکته مهم برای سرخ کردن دونات این است که از ظرف گود یا تابه گود کوچکی استفاده کنید تابه تفلون گود برای این کار بسیار مناسب است. روغن را به اندازه ای در تابه بریزید که دونات در آن غوطه ور شود. روغن را داغ کنید و دونات ها را یکی یکی سرخ کنید چون سرخ کردن دو طرف دونات چند لحظه بیشتر طول نمی کشد. دو طرف دونات که قهوه ای خوش رنگ شد از روغن خارج کنید و در ظرف بچینید. سپس دونات بعدی را در روغن بیندازید.

برای تزیین دونات یک طرف آن را می توانید پودر قند بزنید و یا کاکائوی رقیق شده و خامه را با یکدیگر مخلوط کنید و یک طرف دونات را در کاکائو فرو ببرید، حتی می توانید کاکائو را در چند قطره آب حل کنید و کمی روغن بریزید تا در هنگام تزیین دونات نبندد و سفت نشود.

روش دوم: طرز تهیه دونات در فر

مواد لازم:
  • تخم مرغ 1 عدد
  • خمیر مایه 1 قاشق مرباخوری
  • ماست 2 قاشق غذاخوری
  • آرد 2 لیوان
  • کره 40 گرم
  • شیره انگور یا خرما 1/3 لیوان
  • شکر یک قاشق غذاخوری
  • شیر 1/3 لیوان
  • وانیل 1/4 قاشق چایخوری
طرز تهیه دونات در فر:

شیر را روی حرارت بگذارید تا زمانی که گرم شود و انگشت را نسوزاند، خمیر مایه و شکر را درون شیر بریزید هم بزنید و درب ظرف را ببندید و پارچه ای روی آن بندازید و در جای گرم قرار دهید. پس از ده دقیقه تا یک ربع می بینید که شیر به عمل آمده و روی آن کف قهوه ای پر کند و حالت جوش به خود بگیرد.

مرحله بعد تمامی مواد را با هم مخلوط کنید و ورز دهید. اگر دوست دارید شیرینی دونات بیشتر باشد می توانید تا جایی که خمیر شل نشود شیره انگور یا خرما یا توت یا چهار شیره بریزید.

همان طور که در دستور بالا توضیح داده شد خمیر را چند بار به سطح کار بکوبید سپس استراحت دهید تا حجمش زیاد شود و ور بیاید. سپس پف خمیر را با چند بار ورز دادن بگیرید و روی سطح کار به قطر نیم تا یک سانتی متر پهن کنید. با قالب مخصوص دونات و یا به کمک لیوان و درب بطری آب قالب بزنید. به دونات های قالب زده 20 دقیقه استراحت دهید و پارچه ای روی آن ها بیندازید.

کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن کنید و فر را گرم کنید. سپس دونات را در فر به مدت 15 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید.

چون این دونات در فر پخته می شود پس مضرات سرخ کردن و جذب روغن اضافی را ندارد.

همان طور که مشاهده کردید دونات در منزل با چند ماده در دسترس همگان، تهیه می شود و در ضمن اینکه در دستور آن از جوش شیرین یا بکینگ پودر استفاده نشده است.

دونات را برای چاشت بچه ها در مدرسه یا مهد کودک، عصرانه و یا پذیرایی از میهمانان می توانید استفاده کنید.

بچه هایی که شیر نمی خورند و یا شیر را با کیک یا شیرینی می خورند، دونات گزینه مناسبی است که شیر را به بهانه دونات به آنها بخورانید. همان طور که ملاحظه کردید، در دونات، شکر کمی (100 گرم) به کار برده شده است پس مقدار شیرینی آن کم است و کودکان را چاق یا بیمار نمی کند.

ندا مظفری، الهه ربانی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید