• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 11 / 02

مکنده غول‌پیکر هلندی برای تصفیه ذرات معلق هوا

 مخترعان هلندی که برای نخستین‌بار یک دستگاه مکنده ساخته‌اند که هوای آلوده را به درون خود می‌کشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ این سیستم تصفیه‌کننده غول‌پیکر ذرات کوچک و سمی اطراف را به درون کشیده، و آن را پاک می‌کند.

مکنده تصفیه هوا

هنک بوئرسن، سخنگوی شرکت انوینیتی مخترع این سیستم تصفیه هوا که در آمستردام واقع است، می‌گوید: «فیلتر بزرگ و صنعتی این ماشین که هشت متر طول دارد، از استیل ساخته شده است. این فیلتر بر روی ساختمان‌ها قرار می‌گیرد و مثل یک ماشین جارو برقی عظیم عمل می‌کند.»

این ماشین می‌تواند هوای شعاع سیصد متری در اطراف و تا هفت کیلومتر بالای خود را به درون بکشد. به عبارت دیگر این ماشین قدرت این را دارد که در هر ساعت هشتاد هزار متر مکعب هوا را مکیده و صد در صد ذرات معلق (و نود و پنج درصد ذرات معلق بسیار ریز) در هوا را به خود جذب کند.

مکنده تصفیه هوا

بوئرسن می‌گوید که این جاروبرقی عظیم،‌ ستون‌های بزرگی از هوا را به خود کشیده، آن را فیلتر می‌کند و از سوی دیگر، هوای تمیز را به بیرون می‌دهد.»

ذرات معلق در هوا بر اثر سوخت چوب یا سوخت‌های فسیلی یا احتراقات صنعتی وارد هوا می‌شوند. به گفته آژانس محیط زیست اروپا، این ذرات «اثرات مخربی بر سلامت» افراد دارند. نود درصد ساکنان اروپا از هوای آلوده به این ذرات استنشاق می‌کنند، ذراتی که می‌توانند سرطان‌زا باشند.

ذرات بسیار کوچک معلق در هوا بر اثر مصرف سوخت خودرو یا هواپیما وارد هوا می‌شوند و می‌توانند اثرات مخربی بر دستگاه عصبی بدن،‌ از جمله سلول‌های مغز داشته باشند.

شرکت انوینیتی گفته است که دولت‌ها، شرکت‌های تجاری و فرودگاه‌ها علاقه خود را به استفاده از این سیستم اعلام کرده‌اند.

ماه گذشته یک هنرمند هلندی به نام دان روسه‌خارده، سامانه تصفیه هوای دیگری به اسم «برج بی‌دود» را در شهر پکن نصب کرده بود که می‌تواند با جذب هفتاد و پنج درصد ذرات معلق در هوا، تا سی هزار متر مکعب هوا را در یک ساعت تصفیه کند.

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید