• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 11 / 03

در این کارخانه پشه تولید می شود!

دانشمندان با استفاده از میلیون ها پشه پرورش یافته در کارخانجات تحقیقاتی گامی بلند به سوی نابودی حشرات ناقل بیماریهای مختلف برداشته اند.

پشه

 به نقل از گیزمودو، بیماریهای خطرناکی همچون زیکا، تب زرد یا دنگو توسط پشه هایی منتقل می شوند که دانشمندان از چند دهه پیش برای نابودی آن ها در تلاش بوده اند و به دستاورد چشمگیری نایل نشده اند.

اکنون یک شرکت فعال در زمنیه فناوری های زیستی در بریتانیا موسوم به Oxitec از برنامه جدیدی خبر داده که طی آن از انبوهی از پشه های پرورش یافته در تأسیسات تحقیقاتی برای این منظور استفاده می شود.

به همین منظور تأسیسات بزرگ و مدرنی در برزیل راه اندازی شده که در آن چیزی جز پشه تولید نمی شود، البته با این تفاوت که این پشه ها برای نابودی بیماریهایی همچون زیکا دستکاری ژنتیکی شده اند.

تخمین زده شده که حدود ۶۰ میلیون پشه تولید شود تا بدین ترتیب یکی از تاریخی ترین اقدامات علمی بشر برای نابودی پشه های عامل بیماریهای خطرناک رقم خورده باشد.

این پشه ها سایر پشه های ناقل زیکا، تب زرد یا دنگو را نابود کرده تا از گسترش کلنی آن ها جلوگیری شود.

پشه های تولید شده در این تأسیسات با پشه های ماده ناقل بیماری جفت گیری کرده که در نتیجه آن پشه های دارای نواقص ژنتیکی تولید می شود که در نهایت بدون آنکه تأثیری در انتقال بیماری داشته باشند نابود می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید