• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2016 / 11 / 03

دانه این میوه ها را برای سلامتی بیشتر و پیشگیری از سرطان بخورید

هنگامی که به دیگران می گویم دانه میوه هایی مانند سیب یا هندوانه را می خورم عکس العملشان عجیب است. بر خلاف عقیده عامه مردم، دانه این میوه ها سمی نیست و همانند گیاهان در معده شما جوانه نمی زنند!

در واقع دانه اکثر میوه ها شامل اسید آمینه های مفید، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در حالت عادی مردم از آن استفاده نمی کنند و دور می ریزند.

ما به شما توصیه نمی کنیم که دانه همه میوه ها را بخورید، هر چیزی را به اندازه مصرف کنید. در این مقاله سعی می کنیم تا خیال شما را از افسانه های نخوردن دانه میوه ها آسوده کنیم.

خوردن دانه میوه ها
خواص دانه چند میوه
دانه آووکادو

چه کسی آووکادو دوست ندارد؟ آووکادو فقط یک میوه سرشار از مواد مغذی نیست بلکه شما می توانید دانه های آن را نیز بخورید. در حقیقت دانه یا هسته آووکادو یکی از بهترین منابع فیبر محلول روی زمین است و غنی از انتی اکسیدان و پتاسیم می باشد. هسته سخت آووکادو مقدار کمی تانن دارد که تنها وقتی در مقادیر زیاد خورده شود می تواند سمی باشد مثلا اگر 10 دانه آووکادو را یک جا بخورید! بنابراین خوردن دانه اووکادو در حد اعتدال توصیه می شود.

دانه آووکادو بیش از 70 درصد، آنتی اکسیدان دارد که به کاهش کلسترول، جلوگیری از بیماری های قلبی – عروقی و جلوگیری از سکته کمک می کند. همین طور به کاهش التهاب روده و حرکات راحت تر روده کمک می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در دانه آووکادو به مقابله با سلول های سرطانی می پردازد و حتی موجب از بین بردن آن ها می شود.

دانه سیب

کسانی هستند که از خوردن دانه سیب می ترسند چون در مورد وجود سیانور در دانه سیب، شنیده اند. حقیقت این است اگر تعداد زیادی دانه ی سیب یکجا بخورید، مواد سمی در بدن تجمع می کند. متاسفانه خوردن ابمیوه سالم سیب یا دانه سیب از خوردن خود سیب بهتر نیست و بدانید که مقدار کمی از سیانور در سلول های بدن، طبیعی است و در برخی از مطالعات علمی کشف شده است که وجود کمی سیانور در بدن برای نابودی سلول های سرطانی موثر است.

ویتامین b17 یا همان آمیگدالین که به این نام شناخته شده است، در مقادیر بالا در دانه سیب یافت می شود و به درمان سرطان کمک می کند، اگر چه این ویتامین در سالهای اخیر بسیار بحث برانگیز شده است.

پس سعی کنید دانه سیب را کمتر مصرف کنید.

دانه گلابی

مشاهده کرده اید که دانه های گلابی به طور عجیبی کوچک و نرم هستند. حتما همه شما خوردن دانه گلابی را تجربه کرده اید بخصوص اگر میوه شما ارگانیک باشد. همانند دانه ی سیب، دانه گلابی مقادیر کمی سیانور دارد، که همان طور که گفته شد تا مقدار خیلی زیادی به یکباره خورده نشود، کشنده نیست.

بعلاوه دانه گلابی دارای بسیاری از انتی اکسیدانها و اسیدهای چرب ضروری هستند.

توجه کنید شما می توانید 8 گلابی کامل یعنی تمام محتویات و دانه هایش را یکجا بخورید بدون اینکه هیچ اثر سوئی برای شما داشته باشد.

دانه عنبه

دانه عنبه معمولا توسط کسانی که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند مصرف می شود که آنها معتقدند برای جلوگیری از هجوم انگل به بدن موثر است. آنها حاوی یک انزیم پروتئولیتیک، پاپایین، هستند که بدن را از انگل و تخمهای آن پاک می کند. دانه عنبه حاوی آلکالوئید انتیپرسیتیک به نام کارپین است که به نابودی کرم های انگلی و آمیب ها کمک می کند.

دانه عنبه حاوی گلوکوزینولات مفید (یک گلوکزید حاوی گوگرد) است که در متابولیسم بدن وارد می شود و یکی از قویترین ترکیبات ضد سرطان به نام ایزوتیوسیانات را ایجاد می کند.

دانه عنبه دارای طعم و عطر زیاد، تقریبا مانند فلفل سیاه و سفید دارد (حتی اب ان را میتوان به جای فلفل سیاه و سفید استفاده کرد). میوه عنبه را بهتر است تازه مصرف کنید.

دانه های مرکبات

مصرف دانه همه مرکبات بی خطر هستند. 

دانه لیمو

دانه لیمو در واقع حاوی مقدار بسیار کمی اسید سالیسیلیک (عنصر اصلی در آسپرین) است بنابراین کمتر دانه لیمو را بخورید که آن بیشتر برای تسکین برخی دردها مفید است.

دانه های هندوانه

از دانه های مورد علاقه برخی افراد، دانه هندوانه است. در افسانه های کودکی به ما می گفتند که اگر دانه های سیاه هندوانه را بخورید در معده شما هندوانه سبز می شود!

دانه هندوانه زینک (روی) بسیار زیادی دارد و برای تنظیم بیش از 100 آنزیم مختلف در بدن و برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد. متاسفانه این ماده معدنی به مدت طولانی در بدن انباشته نمی شود، بنابراین باید مقدار کافی روی را در رژیم غذایی هر روز خود بگنجانید.

دانه هندوانه مقدار بالایی اسید آمینه آرژینین دارد که به تنظیم فشار خون بدن کمک می کند و بیماری کرونری قلبی را درمان می کند. همچنین غنی از ویتامین B، نیاسین، همچنین ماده معدنی منیزیوم است که بالای 80% مردم دارای کمبود این ماده معدنی هستند.

پوست یا دانه میوه های زیر را کمتر مصرف کنید

در زیر لیستی از میوه ها آورده شده است که به دلایلی که در هر یک بیان شده است بهتر است از خوردن پوست یا دانه و یا هسته آنها خودداری شود.

خوردن دانه میوه ها

سیب

سیب پادشاه میوه هاست که برای سلامتی بسیار مفید است. پوست سیب منبع ویتامین C و مقدار زیادی ویتامین A دارد. همین طور پوست سیب حاوی فیبر بالا و آنتی اکسیدان هایی است که خاصیت ضدالتهابی دارند.

همان طور که در بالا اشاره شد، دانه سیب دارای ویتامین B17 و کمی سیانور است که گاهی اوقات موجب دل درد می شود. دانه سیب و هسته گیلاس مقدار کمی اسید سیاندریک دارند که به سمی بودن آن اشاره دارد.

بدن ما می تواند مقدار کمی از ترکیبات اسید سیانیدریک را دفع کند نشانه بالا رفتن مقدار سیانور در خون شامل: سردرد، سرگیجه، پریشانی، اضطراب و استفراغ کردن است. حجم زیاد آن می تواند منجر به تنفس سخت، افزایش فشار خون و ضربان قلب و نقص کلیه شود.

انگور

پوست انگور منبع بزرگی از مواد مغذی و چندین برابر مغز و گوشت انگور رسوراترول اشباع شده دارد. رسوراترول یک ماده شیمیایی گیاهی است که موجب جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی و حتی آلزایمر می شود.

دانه انگور مخصوصا آنهایی که گرد هستند و انگور مشک، دارای ویتامین E، اسید لینولئیک (اسید چرب ضروری) و دیگر آنتی اکسیدان ها است. پوست انگور تازه در هر گرم حدود 50 تا 100 میکروگرم رسوراترول دارد. مطالعات نشان داده است که دانه انگور فعالیت های بازدارنده در برابر سرطان، نارسایی قلبی دارد.

بادام

بر خلاف تصور عموم مردم، بادام جزء دانه های آجیل نیست. بادام مملو از اسیدهای سیانوژنیک است که اشاره به سمی بودن آن دارد. در واقع قبل از مصرف بادام های تلخ باید فراوری شوند تا خاصیت سمی آنها از بین رود

زردآلو

پوست زردآلو منبع غنی از ویتامین C است و مقدار زیادی بتاکاروتن دارد. در حالی که دانه زردآلو خواص مشابه دانه سیب را دارد که خوردن آن توصیه نمی شود.

گیلاس

گیلاس ها شبیه آلو، بادام، زردآلو، گلابی و هلو دارای ترکیبات سمی از ترکیبات سیانور در برگها و دانه های آنها هستند. زمانی که دانه های گیلاس را فشرده، خرد یا بشکنید، اسيد پروسيک (سیانید هیدروژن) تولید می شود. دقت کنید که هنگام خوردن گیلاس، دانه آن را مک نزنید یا آن را نجوید.

هلو

پوست هلو مملو از مواد مغذی، ویتامین C و A است. پوست هلو آنتی اکسیدان هایی دارد که خاصیت ضد التهابی دارد. اما هسته آن را مصرف نکنید که محتوای مقداری سیانور است.

گلابی

همان طور که در بالا اشاره شد میوه گلابی خواص زیادی دارد اما دانه آن دارای سم است.

آلو

پوست آلو بسیار مفید است و دارای مقدار زیادی بتاکاروتن، فیبر، ویتامین C، K، A و مقدار کمی تریپتوفان است که به راحت تر خواب رفتن شما کمک می کند، اشتها را تنظیم می کند و روحیه شما را بهبود می بخشد. با این حال دانه آن سمی است و بهتر است از خوردن آن پرهیز کنید.

لیمو و لیموترش

پوست لیمو و لیموترش پنج برابر آبلیمو ویتامین دارد و چربی اشباع شده، کلسترول و سدیم آن بسیار پایین است، منبع خوبی از ویتامین B6، فیبر، ویتامین C و کلسیم است. پوست لیمو محتوای بیوفلاونوئیدهای مرکبات است که در کاهش استرس اکسیداتیو و مبارزه باسرطان موثر است.

در دانه لیمو اسید سالیسیلیک (عنصر اصلی آسپرین) وجود دارد که خوردن آن کمتر توصیه می شود.

 کیوی

پوست و دانه کیوی محتوای چربی است که اسید چرب امگا3 آن زیاد است همچنین اسیدهای آلفالینولنیک دارد که فواید غذایی زیادی دارد. این دو اسیدهای ضروری در بدن تولید نمی شود بنابراین باید از طریق غذا وارد بدن شود.

پوست کیوی نیز خوردنی است و منبع عالی از فیبر، انتی اکسیدان فلاونوئید، فیبر غیر محلول می باشد. اما از آنجایی که بسیاری از کیوی ها ارگانیک نیست خوردن پوست آن توصیه نمی شود.

دانه های کیوی نیز معمولا خوردنی هستند که منبع خوبی از ویتامین E و اسیدهای چرب امگا3 است.

موز

پوست موز خوردنی است و فیبر بالایی دارد اما خوشمزه و لذیذ نیست. اما چون عموما ارگانیک نیست خوردن آن توصیه نمی شود. موز مقدار زیادی پتاسیم دارد و خوردن زیاده از حد موز باعث درد مفاصل و ماهیچه می شود.

ترجمه: میترا نامجو

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید