• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2016 / 11 / 24

طرز تهیه نوشیدنی پرخاصیت کومبوچا

کومبوچا نوشیدنی پر خاصیتی است که با مواد بسیار ساده و در دسترس آماده می شود و نیاز به قارچی دارد که می توانید آن را از عطاری های طب سنتی تهیه کنید. کومبوچا در واقع ترکیبی از تعدادی باکتری و مخمرهایی با شیوه پرورش مخصوص است. این موجود زنده چای شیرین شده را تخمیر می کند و چای کومبوچا را به وجود می آورد کومبوچا امروزه برای پیشگیری از بسیاری از بیماریها و حتی بهبود آنها استفاده می شود. تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است ولی بسیاری از مصرف کنندگان این نوشیدنی معجزه آسا ادعا کردند که بیماریهای پروستات، واریس و پوکی استخوان آنها کنترل و حتی درمان شده است.

نوشیدنی کامبوچا

مواد  لازم
  • آب 11 لیوان
  • شکر  1 لیوان
  • چای پر رنگ دم کشیده 1 لیوان
  • سرکه 2 تا 3 قاشق غذاخوری
  • قارچ تکه ای (قارچ را می توانید از عطاری های طب سنتی تهیه کنید)
طرز تهیه:

نکته: مخلوط کردن مواد از ابتدا تا آخر کار توسط قاشق چوبی انجام شود، تاکید می شود که از کفگیر یا قاشق فلزی استفاده نکنید.

نکته: زمانی که تخمیر به کندی صورت گرفت و از زمان مناسب بیشتر شد و همچنین شربت حاصله طعم سرکه را نمیداد و با گذشت زمان همچنان شیرین بود بهتر است آن قارچ را دور بیندازید و قارچ دیگری جایگزین آن کنید.

نکته: قارچ ها را هنگام دور انداختن، داخل سینک ظرفشویی و لوله آب نیندازید چون رشد می کند و باعث مسدود شدن لوله می شود. بلکه آن را درون پارچه یا نایلونی بپیچید و درون سطل زباله بیندازید.

شیشه یا تنگ را پر و لبریز از مواد نکنید بلکه سر خالی باشد.

آب را درون ظرف لعابی بریزید و همراه با شکر مخلوط کنید بگذارید تا بجوشد و شکر به طور کامل در آب حل شود، هنگامی که چند جوش زد از روی شعله برداشته و کنار بگذارید تا سرد شود.

یک لیوان چای پر رنگ را 10 تا 15 دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا کاملا دم بکشد، سپس چای را از صافی عبور دهید تا تفاله آن جدا شود، و بگذارید تا سرد شود.

سپس مخلوط آب و شکر و چای سرد شده را با یکدیگر مخلوط کنید و داخل بطری شیشه ای یا تنگ بریزید. سرکه و قارچ را نیز به مواد اضافه کرده و با قاشق چوبی هم بزنید تا مخلوط شوند.

اگر قسمت صاف قارچ رو به بالا باشد بهتر است.

بار اول سرکه به مواد اضافه کنید و برای دفعات بعدی یک لیوان از شربت قبلی را به مواد جدید اضافه کنید.

تنگ را در جای نسبتا تاریک بگذارید و روی شیشه های آماده شده را حتما پارچه بیاندازید تا در محیط تاریک، گرم و در زمان مناسب، عمل تخمیر انجام شود.

دمای مناسب برای تخمیر کومبوچا بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد است. اگر دما کمتر باشد زمان بیشتری برای تخمیر لازم است.

توجه داشته باشید همان طور که بیان شد در طول کار نباید از کفگیر یا قاشق فلزی استفاده شود و حتی ظروف پلاستیکی یا فلزی نیز استفاده نشود.

14 روز بعد درب تنگ را باز کنید. کمی از شربت را مزه کنید نباید خیلی شیرین یا خیلی ترش باشد. اگر خیلی شیرین بود یعنی هنوز عمل تخمیر انجام نشده و باید زمان بیشتری به آن بدهید و اگر خیلی ترش باشد یعنی از زمان مناسب آماده سازی کومبوچا گذشته است وقتی طعم آن مناسب بود کومبوچا را صاف کنید و از قارچ جدا کنید. سپس در بطری هایی بریزید.

کومبوچا آماده شده را در یخچال نگهداری کنید وگرنه عمل تخمیر همچنان ادامه می یابد و مزه آن را بسیار ترش می کند.

بهتر است صبح ناشتا نصف استکان کومبوچا را میل کنید تا از فواید آن بهره مند شوید و اگر نمی توانید در هر موقع از روز میل کنید نیز خوب است.

ملیحه مظفر

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید