• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 11 / 29

چسب هوشمند پوستی برای سنجش سلامت ورزشکاران

محققان مشغول ساخت نوعی چسب هوشمند پوستی هستند که با ارزیابی قطرات عرق ورزشکاران حین ورزش، می تواند سلامت آن ها را کنترل کند.

چسب هوشمند

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از دیلی‌میل، محققان دانشگاه نورث‌وسترن چسبی هوشمند ابداع کرده‌اند که روی پوست ورزشکاران در حال ورزش قرار می‌گیرد و با ارزیابی اطلاعات گرفته‌شده و ارسال این اطلاعات به گوشی هوشمند کاربر، سلامت او را کنترل می‌کند.

این گجت که مراحل آزمایش خود را پشت سر می‌گذارد، به خوبی سایر دستگاه‌های هوشمند کنترل سلامت مانند Fitbit توانسته است موفق عمل کند. این چسب که به اندازه یک صفحه ساعت کوچک است، مانند یک آزمایشگاه کوچک عمل می‌کند که به پوست می‌چسبد.

این چسب هوشمند را روی بدن دوچرخه‌سواران مسابقه آریزونا آزمایش کرده‌اند. عرق، دارای اجزای بیوشیمیایی است که اطلاعاتی را درباره سلامت فیزیولوژیکی بدن در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.

امروزه فناوری‌های پوشیدنی به انسان‌ها کمک می‌کند که کالری بدن، میزان فعالیت و ضربان قلب خود را بررسی کنند. یک حسگر زیستی پوشیدنی اساسا متفاوت عمل می‌کند.

این فناوری پوشیدنی پیش از آن که بدن ورزشکار آب خود را از دست دهد، علائم هشداردهنده زودهنگام ارسال می‌کند که فرد به جبران الکترولیت‌های از دست رفته بدن اقدام کند.

محققان با استفاده از فناوری‌های پیچیده مانند این قبیل دستگاه‌ها، افراد را نسبت به بیماری دیابت یا فیبروز کیستیک (نوعی بیماری کشنده ریوی) غربالگری می‌کنند.

این چسب هوشمند که شبیه پوست بدن است، قابلیتی موسوم به «میکروفلویید» دارد که طبق آن به گرفتن و تجزیه و تحلیل قطرات عرق می‌پردازد. این چسب از زمانی که روی پوست بدن چسبانده می‌شود، فعالیتش را شروع می‌کند.

کانال‌های تعبیه‌شده در چسب، عرق را جمع می‌کنند و به آن را به بخش‌های مختلفی می‌فرستند که با موادشیمیایی تغییردهنده رنگ واکنش دهد تا کمبود عرق، میزان اسیدی شدن عرق و تمرکز کلراید، گلوکز و لاکتات را نشان دهد. همه این ارزیابی‌ها میزان آب بدن و کمبود الکترولیت‌ها را اعلام می‌کند.

سپس با گرفتن گوشی هوشمند روی این چسب که به بدن چسبیده است، و به کمک نرم‌افزاری که روی گوشی نصب می‌شود، می‌توان از رنگ‌های ایجاد شده در چسب عکس گرفت. در نهایت نرم‌افزار، اطلاعات به دست‌آورده را تفسیر می‌کند.

در حقیقت با بررسی تغییرات ایجاد شده در رنگ چسب، می‌توان اطلاعاتی از سلامت بدن به دست آورد. این چسب در طول چند ساعت فعالیت تنها یک بار مصرف قابل استفاده است. محققان به دنبال تولید چسب‌هایی هستند که در طول فعالیت ورزشی چند بار قابل استفاده باشد.

منبع: خبرگزاری آنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید