• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 11 / 29

اعتیاد به گوشی های هوشمند چه می کند؟

در حین استفاده بیش از حد، از گوشی اغلب نشانه هایی بیمارگونه از مشکلاتی چون استرس، اضطراب، افسردگی و تنهایی بروز می کنند و حتی می تواند این نشانه ها را تشدید کند. اگر از گوشی هوشمندتان به عنوان یک “پوشش امنیتی” برای از بین بردن احساس اضطراب، تنهایی یا ناراحتی در بعضی شرایط اجتماعی استفاده کنید، در واقع ارتباطاتتان را با اطرافیانتان قطع کرده اید.

گوشی های هوشمند

خیره شدن به گوشی موجب می شود، تعاملات چهره به چهره را که به شکلی معنادار می تواند به ارتباط شما با دیگران کمک کند، اضطرابتان را کاهش دهد و حالتان را بهتر کند، نادیده بگیرید. به عبارت دیگر، شیوه ای که برای بهبود اضطرابتان انتخاب می کنید (درگیر شدن با گوشی هوشمند) در واقع اضطراب را بدتر می کند.

اعتیاد به گوشی هوشمند یا اینترنت همچنین می تواند، به شکل های زیر اثراتی منفی در زندگی بگذارد:

افزایش تنهایی و افسردگی

اگرچه به نظر می رسد زمانی که خود را غرق ارتباطات آنلاین می کنید، به طور موقت احساس هایی مثل تنهایی و افسردگی را برطرف می کند اما چیزی که به واقع رخ می دهد، خیلی بدتر از اینهاست. یک بررسی در سال 2014، وجود ارتباط بین استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی و افسردگی و اضطراب را نشان داده است. کاربران، خصوصا نوجوانان به طرز نامطلوبی تمایل دارند خود را با همسن و سالانشان در رسانه های اجتماعی، مقایسه کنند که این امر باعث افزایش احساس هایی چون تنهایی و افسردگی می شود.

محرک اضطراب

یک پژوهشگر دریافته است که فقط وجود یک گوشی در محل کار می تواند موجب شود افراد، دچار اضطراب بیشتری شده و وظایفشان را با کیفیت پایین تری انجام دهند. هرچه دفعات استفاده یک کاربر از گوشی بیشتر باشد، اضطراب بیشتری نیز تجربه خواهد کرد.

افزایش استرس

استفاده از یک گوشی هوشمند برای کار اغلب به معنی رخنه کردن کار در خانه و زندگی است. شما حس می کنید تحت فشارید و همیشه باید آماده و هیچ وقت نباید خارج از دسترس باشید و این کار نیازمند آن است که مدام پیام ها را چک کرده و پاسخ بدهید. این موضوع خود موجب افزایش بیشتر سطح استرس و حتی فرسودگی شغلی می شود.

تشدید اختلالات ذهن

جریان دائمی پیام ها و اطلاع رسانی در یک گوشی هوشمند می تواند مغز را زایل کرده و هنوز روی یک مطلب حتی برای دقایقی کوتاه تمرکز نکرده است، بی آنکه مجبور باشد سمت مطلب دیگری می رود و فکر می کند مطلب دیگر تمرکز او را بیشتر به خود جلب می کند و همین از این شاخه به شاخه دیگر پریدن، ذهن او را متشنج می کند.

کاهش توانایی برای تمرکز و تفکر عمیق یا نوآورانه

وزوزها، زنگ ها و بوق های مداوم گوشی هوشمند در حین انجام وظایف مهم، می تواند باعث حواس پرتی، کند شدن امور و حتی لحظاتی توقف کار شود. لحظاتی که برای نوآوری و حل مسائل بسیار حیاتی اند.

اختلال در خواب

استعمال بیش از حد گوشی های هوشمند، می تواند خواب را مختل کند و تاثیر جدی بر سلامت روان بگذارد. همچنین می تواند روی حافظه اثر گذاشته و به وضوح، قابلیت فکر کردن را تحت تاثیر قرار داده و مهارت های شناختی و یادگیری افراد را کاهش دهد.

تشویق خودمحوری

یک مطالعه در انگلیس نشان داد؛ افرادی که زمان های زیادی را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند، خیلی بیش تر تمایل به نمایش ویژگی های منفی شخصیتی همچون خودشیفتگی دارند. گرفتن سلفی های پشت سر هم، ارسال تمام افکار یا جزئیات زندگی، می تواند با ایجاد یک خودمحوری ناسالم میان افراد و روابط واقعی زندگی، فاصله انداخته و مقابله با استرس های زندگی را دشوارتر کند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید