• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 12 / 22

سیستم عامل MenuetOS

جزییات

کمپانی: Ville M. Turianmaa

طرح ریزی: زبان اسمبلی FASM

وضعیت: بتا

مدل ها: 32 بیت open source و 64 closed source

تاریخ نخستین ریلیز: 16 مه 2000 به صورت 32 بیت

آخرین نسخه ی ریلیز شده:

32-bit 0.85B 15 جولای 2010

64-bit 0.99.10 11 مه 2013

زبان های موجود: انگلیسی، روسی، چینی، چک و صربستانی

پلات فرم های پشتیبانی شده: IA-32 و X86-64

کرنل: منولیتیک

پیش فرض user interface: گرافیکی

لیسانس: GPL V2 (32BIT

Proprietary (64bit

وب سایت رسمی: www.menuetos.net

سیستم عامل منت اس

سیستم عامل MenuetOS که توسط شرکت Ville M. Turjanmaa ارائه شده است. سیستم عاملی در دو نسخه ی 32 و 64 با کرنل منولتیک، pre-emptive و real time و شامل درایورهای ویدئویی است که همگی به زبان FASM نوشته شده اند.

این سیستم عامل دسکتاپی با ظاهر گرافیکی زیبا، توانایی های شبکه ای (TCP/IP stack) و بازی نیز دارد و با این همه در یک فلاپی 1.44 مگابایتی جا می شود و در کامپیوتری با سی پی یو پنتیوم MMX 200 مگاهرتزی در 5 ثانیه بوت می شود.

MenuetOS اصالتا برای ساختارهای 32 بیت x86 نوشته شده و تحت GPL ریلیز شده و از همین رو بیشتر اپلیکیشن های آن تحت GPL توزیع شده اند.

نسخه ی 64 MenuetOS که به نام MenuetOS64  شناخته می شود بدون هزینه بوده و برای استفاده های شخصی و آموزشی اما بدون SOURCE CODE ریلیز شده است.

نسخه های پشتیبانی کننده ی چند هسته ای MenuetOS هم در 24 فوریه 2010 ریلیز شده اند.

ویژگی های MenuetOS

توسعه ی MenuetOS بر اجرای سریع، ساده و موثر تمرکز داشته است. این سیستم عامل قابلیت های شبکه ای همچون TCP/IP stack را داراست که اکثر کدهای آن را مایک هیبت نوشته است.

رویکرد اصلی در MenuetOS ایجاد محیطی برای برنامه نویسی اسمبلی آسان با حفظ امکان اجرای نرم افزارهای نوشته شده در زبان های برنامه نویسی سطح بالا در هسته ی اسمبلر بوده است؛ کاری که بیشترین قسمت آن را جارک پلکزاریس با کار کردن بر روی C libraries برای MenuetOS انجام داده است.

GUI (graphical user interface) در ورژن های 0.99 رزولوشن های تا 1920*1080(16 میلیون رنگ) را با window trancparency پشتیبانی می کند.

سیستم عامل MenuetOS چندین دسته از usb2.0 ها و برای ذخیره سازی فورمت fat32 را نیز پشتیبانی می کند.

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید