• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 12 / 26

بیوگرافی مایکل داگلاس

مایکل داگلاس

زاده: 25 سپتامبر 1944 در نیو برانسویک ایالت نیو جرسی

پدر: کرک داگلاس

مادر: دایانا داگلاس

زندگی شخصی

مایکل داگلاس از آن دست هنرپیشه هایی است که می توان او را پارادوکس متحرک دانست؛ نام خانوادگی با ارزش بالغ بر 200 میلیون دلار، پدری داشت که یکی از بزرگ ترین بازیگران دنیا بود و همسری دارد که پدرش از خود او کوچک تر است. پدر و مادرش، کرک و دایانا در شش سالگی او از هم جدا شدند و از آن پس او پیش مادرش و شوهر جدید او بزرگ شد.

مایکل که تصمیم گرفته بود در نوجوانی بازیگر شود از پدرش می خواست برایش برنامه ی گام به گامی ترتیب دهد (Foot in the Door: تکنیکی گام به گام است که در آن رسیدن به هدفی خاص را به مراحل کوچک تر تقسیم می کنند و هرچه فرد پیش رود کارهای بزرگتری از او خواسته می شود)، اما کرک بر خلاف او معتقد بود صنعت سینما پستی های بسیار و بلندی های کمی دارد و هر 4 فرزندش باید از آن دور بمانند. مایکل اما از پا ننشست و زمانی که فعالیتش را در اواسط دهه ی 60 آغاز کرد مخاطبان لقب «کرک داگلاس جدید» را به او دادند. او با نقش های احساسی، آرام و بسیار متفاوت از نقش های قهرمانانه شروع کرد و در برابر تمام انتقادهای پدرش برای نقش اولی و تهاجمی، ایستادگی کرد. این کار برای او اعتبار چندانی به همراه نداشت اما هویت منحصر به فرد خودش را به ارمغان آورد.

دوران حرفه ای

گرچه آغاز بازیگری او در فیلم Cast a Giant Shadow در سال 1966 بود اما نقطه عطف کارهایش بازی در سریال تلویزیونی «خیابان های سان فرانسیسکو» در سال 1972 مقابل مرد صحنه ها یعنی کارل مالدن بود.

مایکل در دهه ی 80 در چند کار کمدی به ایفای نقش پرداخت که از معروف ترین آنها می توان به Romancing the stone، دنباله اش The Jewel of the Nile و War of Roses اشاره کرد که در مورد آخر با دنی دویتو و کاتلین ترنر همبازی بود.

با این همه دهه ی 90 و بازی در فیلم «غریزه اصلی» (سال 1992) بیشترین سهم را در شهرت مایکل داشت؛ تریلری با بار جنسی و خشونت زیاد که مورد بحث و انتقاد زیادی قرار گرفت. ایفای نقشش در غریزه اصلی و پیش از آن نقشی مشابه در فیلم Fatal Attraction (سال 1987) این باور همگانی را ایجاد کرد که او گزینه ی اول نقش های «مرد در مقابل زن» است، باوری که تصاویر او در فیلم Disclosure هم نتوانست خللی در آن ایجاد کند. با این که سرانجام او با بازی در فیلم های «رییس جمهور آمریکایی» (1995) و «شبه و تاریکی» (1996) از این تصویر دور شده بود اما ازدواج با کاترین زتا جونز که 25 سال از خودش کوچک تر بود بار دیگر آن تصاویر را در اذهان زنده کرد.

پس از به دنیا آمدن دو فرزندش از زتا جونز، او بازیگری خانوادگی تر شد. کمدی Wonder Boys در سال 2000 و فیلم It Runs in the Family در سال 2003 در باکس آفیس رده ی خوبی نداشتند. او با بازی در این گونه فیلم ها امیدوار است که از شهرت گذشته اش فاصله بگیرد.

دیگر خواندنی ها
همسران:

دیاندرا داگلاس- 14 سال جوان تر؛ از 20 مارس 1977 تا 1 ژوئن 2000 طلاق گرفته اند و دارای 1 فرزند هستند.

کاترین زتاجونز- 25 سال جوان تر؛ از 18 نوامبر 2000 تا 2013 زندگی کرده اند و امسال تصمیم گرفتند برای مدتی جدا از همدیگر زندگی کنند و دارای 2 فرزند هستند. تاریخ تولد مایکل و زتا جونز، 25 سپتامبر است.

  • اجداد پدری او از یهودیان روسیه بوده و اجداد مادری اش انگلیسی، ایرلندی، آلمانی، اسکاتلندی، بلژیکی و فرانسوی بوده اند. مادرش زاده ی برمودا بود.
  • سفیر صلح سازمان ملل با ماموریت متمرکز سازی توجه جهانی به سوی خلع سلاح هسته ای و حقوق بشر
  • اکتبر 1997 رتبه ی 74 «صد بازیگر برتر تاریخ» مجله ی امپایر انگلیس را از آن خود کرد.
  • نقش گوردون گکو در فیلم وال استریت در سال 1987 در لیست 100 کارکتر برتر تاریخ بیست و پنجم شد.
  • درس خوانده ی دانشگاه کالیفرنیا
  • سال 1980 حادثه ای در اسکی او را مدت ها از بازیگری دور کرده بود.
  • به سال 2002 او و سر لاورنس اولیویر  تنها کسانی بودند که جوایز اسکار بهترین تصویر و بهترین بازیگر را از آن خود کردند (هرچند سر اولیویر دو عنوان را همزمان و برای بازی در یک فیلم برده بود).
  • تنها پنج روز پس از اتمام کار فیلم «باران سیاه» فیلمبرداری «جنگ رزها» را آغاز کرده بود.
  • در آگوست 2010 تشخیص داده شد که توموری در گلوی خود دارد و پس از مدت ها رادیوگرافی و شیمی درمانی انتظار می رود که بهبودی کاملش را به دست آورد.
  • دستمزدش برای فیلم غریزه اصلی 15 میلیون دلار بوده است.
  • جدیدترین بازی او در کنار مورگان فریمن و رابرت دنیرو در فیلم Last Vegas است که چند هفته پیش (نوامبر 2013) اکران شده است.
گفته های شخصی
  • تماشای فیلم برای من عادت نیست، خوره ی فیلم نیستم. وقتم را به تماشای رویدادهای ورزشی می گذرانم چون برخلاف فیلم ها، هیچ گاه قابل پیش بینی نیستند.
  • هنگامی که احساس را به تصویر می کشید خیلی آزار دهنده است که کسی بیاید بگوید حرکت بیزینسی حساب شده ای بود.
  • انتقام، انگیزش بسیار خوبی است اگر درست هدایت شود. خیلی خوبه خیلی.
  • در مورد زتاجونز: کاترین نه تنها بسیار زیباست بلکه انسان فرشته صفتی است و ما یکدیگر را خیلی خوب درک می کنیم. ورای همه ی اینها عاشق او هستم، او زن زندگی من است؛ یک رویا.
  • عاشق مردم شیکاگو هستم. هالیوود انگیزه است، نیویورک حرف و شیکاگو کار.

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید