• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 08

فناوری فضایی بوی غذا را از بین می برد

دانشمندان تصمیم دارند با استفاده از فناوری پلاسمای سرد بوی غذا را از لباس و محیط آشپزی پاک کنند.

فناوری پلاسما

 به نقل از نیو اطلس، مطالعات پیشین نشان داده پلاسمای سرد و خواص باکتریایی آن را می توان برای میکروب زدایی پوست و زخم های انسان به کار برد. همچنین  قابلیت کشتن باکتری های مقاوم در برابر دارو، شپش، قارچ و ویروس را دارد.

اکنون یک شرکت تولید کننده غذاهای سرخ شده در آلمان به نام Blümchen با همکاری موسسه مکس پلانک روشی ثبت شده برای ایجاد فناوری پلاسمای سرد جهت از بین بردن بو خلق کرده اند. در این فناوری از الکترون ها استفاده می شود.  فناوری که برای از بین بردن بو در فیلترهای پلاسمای سرد استفاده می شود، در حقیقت در ایستگاه فضایی بین الملی به کار برده می شود.

برای از بین بردن بو پلاسما از تخلیه الکتریکی هوا بین دو الکترود کوچک که در یک الکترود بزرگتر سیلندری قرار دارند، استفاده می شود. الکتریسیته تخلیه شده در مجاورت میدان مغناطیسی از دیسک پلاسما جدا می شود.

از سوی دیگر بوی غذا از دو فیلتر معمولی هوا گذر می کند و ذرات گرد و غبار و رطوبت از آنها گرفته می شود. به این ترتیب فقط مولکول های باکتری، دود آبی و غذا باقی می مانند. فیلتر سوم دودی آبی را جذب می کند و همزمان فیلتر پلاسما جرم ها را خنثی کرده و مولکول های بو از آن گذر می کنند.

صفحه نازک پلاسما مولکول های باقیمانده را به بخش هایی بی آزار تبدیل می کند که هیچ بویی ندارند. این روش هزار مرتبه سریعتر از روش شیمیایی معمول است. به طوریکه طی چند صدم ثانیه بوها رفع می شوند. نمونه اولیه این فیلتر در سال ۲۰۱۷ رونمایی می شود و اگر همه چیز موفقیت آمیز باشد نخستین دستگاه های پلاسمای سرد به طور تجاری در ۲۰۱۸ وارد بازار می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید