• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 08

راهنمایی به والدین برای آشنایی و رویارویی با بلوغ نوجوان

مراحل و نشانه های بلوغ و کمکی که شما می توانید بکنید.

بلوغ یک مرحله طبیعی از رشد است و زمانی رخ می دهد که بدن یک کودک می خواهد به اندامی بزرگسال، مبدل و برای تولید مثل مهیا شود. با ورود کودکان به مرحله بلوغ، سوالات زیادی در مورد بدن شان برای آن ها پیش می آید و والدین باید به خیلی از تغییرات جسمی و روحی شان، توجه داشته باشند.

بلوغ

بلوغ چیست؟

بلوغ یک مرحله گذار است که هر فردی در زندگی خود آن را تجربه می کند. زمانی برای تغییر که در آن بدن انسان از ساختاری کودکانه به یک بزرگسال تبدیل می گردد.

هورمون ها باعث رشد های متفاوتی در بدن پسرها و دخترها شده و می توانند موجب فروپاشی احساسات یک فرد جوان شوند.

این وضعیت، ممکن است دو الی چهار سال جلوتر از ظهور کامل تغییرات بدنی ناشی از بلوغ در فرزندتان، بروز کند. ممکن است هر کودکی نسبت به همسالان خود از روند رشد متفاوتی برخوردار باشد. برای بچه ها مقایسه نکردن خود با همسن و سالانی که سرعت رشد سریع تری نسبت به آن ها دارند، می تواند سخت باشد.

بلوغ در دختران

دختران عموما، زودتر از پسرها وارد مرحله بلوغ می شوند و شروع بروز زود هنگام نشانه های بلوغ در دخترهای 9 ساله، چیز عجیبی نیست. برای بیشتر دخترها، قاعدگی ممکن است حدود یازده یا دوازده سالگی، آغاز شود.

نشانه های جسمی ورود یک دختر به مرحلۀ بلوغ شامل جهش های رشدی، رشد پستان ها، رشد موی زیر بغل و ناحیه شرمگاه،  جوش و آکنه در صورت، بوی تند بدن و قاعدگی می باشد.

دخترانی که علائم بلوغ در آن ها قبل از هشت سالگی بروز می کند، به عنوان افرادی شناخته می شوند که بلوغ زودرس دارند. این یک شرایط قابل درمان است که باید توسط متخصص اطفال و غدد، ارزیابی شود.

 بلوغ در پسرها

در پسرها، نخستین نشانه های بلوغ احتمالا حدود یازده تا دوازده سالگی، رخ می دهد. علائم جسمی ورود یک پسر به مرحلۀ بلوغ شامل بَم تر شدن صدا، رشد عضلانی، رشد موهای زیربغل و شرمگاه، جوش و آکنه در صورت، جهش های رشدی، بوی تند مردانه، رشد بیضه ها و آلت تناسلی، رویاهای خیس و یا توانایی انزال.

چگونه می توانید به بچه هایتان در دوران بلوغ کمک کنید.

به  مسائل مربوط به عزّت نفس توجه کنید. وقتی کودکان زودتر یا دیرتر از همسالان خود وارد مرحله بلوغ می شوند، ممکن است خجالت زده، نگران یا بابت وضعیت خود افسرده شوند.

بلوغ

این کودکان احتمالا برای تطبیق یافتن به کمک نیاز دارند.

  • برای کودکانی که روند ورود به بلوغ در آن ها کند است، مشوق هایی در نظر بگیرید و بازهم به آن ها قوت قلب بدهید که وقتش که برسد، بدن آن ها نیز تغییر خواهد کرد.
  • به کودکانی که رشد سریع تری دارند، اطمینان خاطر بدهید که دوستانشان خیلی زود مانند آن ها رشد می کنند. آن ها حتی می توانند به این قضیه به دید مثبت نگاه کنند که وقتی زمانش رسید، قادرند به دوستانشان در این مورد کمک کنند.
 در خصوص تغییرات خلقی، صبور باشید.

بعضی از پیش نوجوانان، به آرامی و راحتی از مرحله بلوغ می گذرند، برخی دیگر ممکن است بدخلقی، فوران خشم یا سایر اختلالات عاطفی را تجربه کنند.

  •  این مهم است که بیشترین اطلاعات ممکن را به کودک خود پیرامون تغییرات بدنی اش ارائه کنید و اینکه فرزندتان بفهمد چرا همه بدن شان تغییر می کند.
  • زمانی که آن ها نیاز دارند تا با شما به طور صریح در مورد این تغییرات صحبت کنند در دسترس باشید.
  • به یاد داشته باشید که گاهی یک تازه نوجوان، فقط می خواهد تنها باشد بنابراین زمانی که نیاز دارند، به آن ها این فرصت را بدهید.
 برای پاسخگوئی آماده باشید.

ممکن است فرزندتان وقتی سوالاتی در مورد تغییرات بدنی اش دارد، راحت تر باشد آن ها را با شما مطرح کند. اگر کمی خجالت می کشد، شما او را وارد گفتگو کنید جوری که بفهمد برای این اینجایید که کمکش کنید. اگر کودک احساس راحتی با شما نکند با وارد شدن به فضاهای مجازی و دوستان ممکن است با خطراتی در این زمینه روبرو شود.

  • لازم نیست یک دوره فشرده آموزشی در مورد بیولوژی انسانی بگذرانید یا تمام جزئیات را شرح دهید، با استفاده از تجربه شخصی خود مشاوره لازم را به فرزند خود بدهید.
  • زمانی که نخستین نشانه های بلوغ را یافتید، لوازم بهداشتیِ شخصی مورد نیازشان را فراهم کنید. محصولات زنانه مناسب دوره نوجوانی را برای اولین عادت ماهیانه دخترتان در حمام ذخیره کنید. محصولات ضد عرق را برای پسرتان وقتی برای اولین بار بدنش مانند مردان عرق می کند یا فرآورده های ضد آکنه را برای نخستین جوشی که در می آورد، آماده کنید.
  •  وقتی به رشد جنسی رسید، درپاسخگوئی به سوالاتش با او صریح و صادق باشید. پسرتان ممکن است به خاطر یک رویای خیس، عصبی شده باشد که این خوب هم هست. شما باید با ارائه پاسخی شایسته، آن ها را در هر تغییری دلداری دهید.
 منتظر غیر منتظره ها باشید.

اغلب سوالات پیرامون بلوغ ممکن است غیرمنتظره و در بدترین زمان ها مطرح شوند که موجب شگفتی والدین می گردد (مثلا زمان آماده کردن شام یا صبح هنگام آماده شدن افراد).

اگرفرزندتان برای سوالی سمت شما می آید، بدانید که موضوع برایش اهمیت دارد. فورا برای مدیریت صحیح دلواپسی هایش، وقت بگذارید. اگر شوکه شده اید، زمان کوتاهی به خود بدهید تا دوباره خود را بازیابید! متوقف شوید و در کنار  فرزندتان بنشینید، حتی برای گپی کوتاه.

اگر دیرتان شده یا محدودیت های زمانی دیگری دارید، به بهترین روشی که قادرید دلداری اش دهید، پاسخگوی نیازهای فوری اش باشید و گفتگو را مجددا در اولین زمان ممکن که هر دو آماده هستید، ادامه دهید.

گفتگو را به جز موارد خیلی ضروری، به بعد موکول نکنید. شما که نمی خواهید فرزندتان را تمام اوقاتی که در مدرسه سپری می کند، با نگرانی های بی مورد و آشفتگی به خاطر مساله ای طبیعی، رها کنید.

ترجمه: فیروزه بابائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید