• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 10

بیماری عروق کرونری، علائم و درمان

بیماری عروق کرونری (Coronary artery disease) که به اختصار CAD خوانده می شود، بیماری سرخرگ تاجی نیز نامیده می شود که میلیون ها انسان را درگیر کرده است. این شرایط خطرناک نتیجه ایجاد پلاک در عروق خونی است. بیماری عروق کرونر زمانی رخ می دهد که شریان های کرونر، آسیب دیده یا معیوب شوند. رگ های کرونر، رگ های اصلی خونی هستند که با رساندن خون، اکسیژن و مواد مغذی قلب را فراهم می کنند.

بیماری عروق کرونری

معمولاً کلسترول که شامل رسوبات (پلاک) روی سرخرگ هاست را مقصر اصلی ایجاد این بیماری می دانند. پلاک ها که انباشته شوند سرخرگ های کرونر را تنگ کرده و باعث می شوند قلب خون کمتری دریافت کند. نهایتا این جریان خون کاهش یافته ممکن است باعث درد قفسه ی سینه (آنژین)، تنگی نفس یا دیگر علایم و نشانه های بیماری عروق کرونر شود. یک انسداد کامل می تواند باعث حمله قلبی شود.

بیماری عروق کرونر چیست؟

سرخرگ ها به طور طبیعی شکل صاف و هموار و خاصیت ارتجاعی دارند. زمانی که پلاک روی دیواره داخلی رگ قرار می گیرد و باعث می شود که آن تنگ، سفت و انعطاف ناپذیر شوند. این امر موجب محدود شدن جریان خون به قلب می شود و در نتیجه قلب دچار کمبود اکسیژن می شود. این پلاکها می توانند از هم گسیخته شوند که منجر به حمله قلبی یا مرگ قلبی ناگهانی می شود.

این بیماری چگونه گسترش می یابد؟

از سنین جوانی پلاک ها می توانند وارد دیواره های رگ های قلب شوند و با بالا رفتن سن پلاک ها در دیواره رگها می نشینند و دیواره های رگ را تحریک می کند و خطر لخته شدن خون و حمله های قلبی را افزایش می دهند.

پلاک دیواره داخلی رگ های خونی را سخت می کند. سپس چیزهای دیگر، مانند سلول های التهابی، لیپوپروتئینها و کلسیم، در رگ های گردش خون جابه جا می شوند و با پلاک ترکیب می شوند. همانطور که این سلول های التهابی به کلسترول متصل می شوند مقدار آن ها افزایش می یابد، که با فشار به دیواره رگ ها باعث باریک شدن مجرا می گردد.

نهایتا یک شریان باریک و تنگ شده، سعی می کند خون را به قلب برساند. به هر حال اگر به شما فشار روحی، جسمی یا استرس وارد شود رگ های تنگ شده قادر نیستند خون حاوی اکسیژن برای ماهیچه های قلب را فراهم کنند.

در بعضی موارد وقتی پلاک پاره شود لخته های خون ممکن است جریان خون به ماهیچه های قلب را مسدود کند که این امر باعث ایجاد حمله قلبی می شود.

اگر یک رگ خونی مغز که معمولا بواسطه لخته خون مسدود شود سکته مغزی ایسکِمی (کم ‌رسیدن خون، به اندام یا ناحیه‌ای از بدن گفته ‌می‌شود) می تواند اتفاق بیفتد.

اگر یک رگ خونی مغز به خاطر فشار خون کنترل نشده (افزایش فشار خون) پاره شود منجر به سکته hemorrhagic می شود.

مطالعات نشان داده مصرف دوز پایین آسپرین به صورت روزانه ممکن است از حمله های قلبی جلوگیری کند و خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی در افراد 50 سال و بالاتر که در معرض خطر  هستند را کاهش دهد.

ایسکمی چیست؟

ایسکمی قلبی وقتی اتفاق می افتد که پلاک و مواد چرب داخل سرخرگ زیاد شود و سرخرگ نتواند خون اکسیژن دار کافی برای قلب فراهم کند، این مساله می تواند سبب حمله قلبی شود که معمولا بدون درد قفسه سینه و دیگر علائم همراه است.

ایسکمی بیشتر در طول فعالیت های زیر اتفاق می افتد:

  • ورزش یا فعالیت های دیگر
  • خوردن
  • هیجان یا استرس
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد

بیماری عروق کرونر قلب می تواند از یک نقطه یعنی جائیکه ایسکمی اتفاق می افتد ایجاد شود حتی وقتی در حال استراحت هستید. این یک حالت اورژانسی پزشکی است و ممکن است منجر به حمله قلبی شود. اگر این امر اتفاق افتاد به پزشک اطلاع دهید یا به اورژانس مراجعه کنید. ایسکمی می تواند بدون علائم هشدار دهنده در هر کسی اتفاق بیافتد اگرچه این حالت بیشتر در افراد دیابتی شایع است.

نشانه های انسداد عروق کرونری‌ قلب‌ چیست؟

شایع ترین نشانه ها آنژین یا درد قفسه سینه است.

آنژین را می تواند به حالت های زیر توصیف کرد:

سنگینی

فشار

درد

سوزش

کرختی

فشردن

احساس درد

این حالت ممکن است با سوء هاضمه یا سوزش معده اشتباه گرفته شود.

آنژین معمولا داشتن احساس سنگینی و گرفتگی در قفسه سینه است همچنین این احساس ممکن است به دیگر قسمت های بدن که در زیر اشاره شده است نیر کشیده شود:

شانه چپ

بازوها

گردن

پشت بدن

آرواره ها

علائم در زنان اغلب دقیق تر هستند. حالت تهوع، عرق کردن، خستگی یا تنگی نفس. که این علائم می تواند با نوعی فشار مانند درد قفسه سینه همراه شوند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید