• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 12

جزئیات کمپانی IBM درخصوص تراشه 24 هسته ای Power9

همانطور که می دانید پردازنده های سری Power کمپانی IBM’s سوابق درخشانی دارند. از جمله رویدادهای مهمی که این پردازنده ها رقم زده اند در سال 2011 اتفاق افتاده است یعنی زمانیکه ابرکامپیوتر واتسون توانست با بهره گیری از این تراشه ها بر برندگان مسابقه تلویزیونی Jeopardy چیره گردد.

تراشه

این مسابقه که از سال 1964 در تلویزیون های ایالات متحده بر روی آنتن می رود اخیرا به ابزاری برای سنجش قدرت ابرکامپیوترهای شرکت IBM هم تبدیل شده است. گرچه در سال 1997 نیز رایانه Deep Blue همین شرکت توانسته بود قهرمان شطرنج جهان یعنی “گری کاسپاروف” را شکست دهد. در این مسابقه مشهور تلویزیونی اطلاعات عمومی شرکت کنندگان در 4 زمینه جغرافیا، سیاست، تاریخ و سرگرمی به چالش کشیده می شود. در مسابقه ای که طی سه روز متوالی مابین ابرکامپیوتر IBM به نام واتسون و دو نفر از قهرمانان قبلی این مسابقه برگزار شد؛ در نهایت این ابرکامپیوتر IBM بود که توانست به لطف استفاده از تراشه Power9، رقیبان خود را شکست دهد.

جدیدترین تراشه این سری، تراشه Power9 است که سال آینده روانه بازار خواهد شد. این پردازنده دارای سرعت پردازشی فوق العاده و مجهز به فناوری هاییست که تاکنون در تراشه هایی قبلی دیده نشده است. کمپانی IBM در کنفرانس Hot Chips جزئیاتی از این تراشه را فاش نمود. بنابراین در این مقاله به برخی از مهم ترین جزئیات افشا شده در خصوص این تراشه پرداخته ایم.

چند مورد از جزئیاتی که کمپانی IBM در خصوص تراشه 24 هسته ای Power9 خود، در کنفرانس Hot Chips فاش نمود.

سرورهای مبتنی بر تراشه Power9، هوشمندتر از برنده مسابقه Jeopardy ظاهر می شوند.

ابررایانه های مبتنی بر تراشه Power9 کمپانی IBM، به لطف قدرت پردازشی فوق العاده این تراشه، عملا به عنصری شکست ناپذیر در مسابقات  پرسش و پاسخ Jeopardy تبدیل شده اند. مگر اینکه، ابر انسانی با هوش استثنایی و فوق العاده خود پا به صحنه گذاشته و بر قدرت پردازشی این ابررایانه ها چیره شود.

 پردازنده هایی با معماری  Power9  در پیکره بندی خود تا سقف 24 هسته را پشتیبانی می کنند ، به همین دلیل ، توان پردازشی بالایی را به منظور سرعت بخشیدن به محاسبات پیچیده در اختیار ابررایانه ها قرار می دهند.

نکته جالب در مورد این تراشه همه کاره بودن آن است:  به این معنا که می توان طیف وسیعی از نسل جدید مدارهای مجتمع دیجیتال قابل برنامه ریزی (FPGA)، پردازنده‌های گرافیکی ((GPUs و مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) را به آن متصل نمود. درنتیجه این پردازنده های کمکی با قابلیت سرعت بخشیدن به انجام محاسبات ، ابررایانه‌های مبتنی بر Power9 را در اجرای وظایفی همچون وظایف مربوط به پایگاه داده، محاسبات شناختی (مطالعه فرآیندهای موجود در مغز انسان و شبیه سازی آن در مدل‌های کامپیوتری)، محاسبات بصری، و سرویس‌ دهی وب در حجم بالا، یاری می کنند.

 این تراشه تنها جهت استفاده در سرورها ساخته شده است نه رایانه های شخصی

کمپانی IBM، تراشه Power9 خود را در سرورهای تولید آمریکا که قیمتی بیش از 6000 دلار دارند قرارخواهد داد. این در حالیست که سازندگان سرور خارج از آمریکا که عمدتا سازندگان چینی هستند سرورهای مبتنی بر معماری Power9 را با قیمتی ارزان تر وارد بازار مصرف می کنند. چین همان کشوریست که در حال حاضر، سرورهای مبتنی بر معماری x86 را هم در حجم کلان و با قیمتی ارزان تر در دست ساخت دارد.

تا سال 2013 استفاده از تراشه های Power9  تنها در انحصار سرورهای ساخت خود کمپانی IBM بود حال آنکه در حال حاضر، شرکای IBM در بنیاد OpenPower، هم می توانند از این تراشه ها در سرورهای تولید خود استفاده کنند. OpenPower بنیادی است که توسط IBM به منظور ایجاد بستری برای تکثیر تراشه هایی مبتنی بر معماری Power9 پایه ریزی و تشکیل شده است.

هدف نهایی IBM از ساخت این تراشه ها، به چالش کشیدن و رقابت با معماری x86  کمپانی اینتل است که این روزها، بازار پردازنده های مورد استفاده در سرورها را در اختیار دارد. انتظار می‌رود که سرورهای مبتنی بر معماری  Power9 در اواسط سال 2017  راهی بازار شوند  و از هر دو سیستم عامل یونیکس و لینوکس پشتیبانی کنند.

 مجهز بودن پردازنده های Power9 به بسیاری از فناوری های جدید روز

پردازنده های  Power9، برای انجام وظایفی همچون یادگیری ماشین نیازمند کمک پردازنده ها هستند. بنابراین در اینگونه پردازنده ها به منظور اتصال مولفه های مختلف،  طیف گسترده ای از باس اسلات تعبیه شده است.

Power9 اولین پردازنده ایست که دارای  شکاف PCI-Express 4.0 می باشد به همین دلیل، پهنای باند ارائه شده توسط آن در هر ثانیه، به 16گیگاترنسفر هم می رسد و این مقدار، دو برابر نرخ انتقال شکاف PCI-Express 3.0 ی می باشد که در مادربوردهای فعلی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، در پردازنده های Power 9 کمپانی IBM همانند جدیدترین تراشه های گرافیکی شرکت انویدیا، در کنار بهره گیری از گذرگاه های PCI Express، از گذرگاه های NVLink 2.0 نیز استفاده می می شود. همانطور که می دانید این رابط میان تراشه ای برای اولین بار در تراشه های گرافیکی “pascal” و سپس در معماری Volta ی شرکت انویدیا پیاده سازی شده است و از آن برای برقراری ارتباط بین پردازنده اصلی و پردازنده های گرافیکی و نیز اتصال مستقیم تراشه های گرافیکی استفاده می شود.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید