• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 15

روش های بک آپ گرفتن از اطلاعات رایانه – قسمت اول

از دست دادن اطلاعات کامپیوتر، اتفاق ناگواری است که ممکن است برای هر فردی در زندگی‌اش رخ دهد. چرا که احتمال دارد همین فردا هارد دیسک شما از کار بیفتد، فایل‌هایتان توسط یک باج افزار به گروگان گرفته شود و یا یک حفره امنیتی نرم افزاری، فایل‌های مهم را حذف کند. از این رو، اگر به طور منظم به پشتیبان‌گیری از رایانه خویش اقدام نکنید ممکن است اطلاعاتتان را برای همیشه از دست بدهید.

پشتیبانی اطلاعات

در هر صورت، پشتیبان‌گیری از اطلاعات، آنقدیر که بسیاری ازکاربران فکر می کنند دشوار نیست. شاید تا به حال روش‌های پشتیبان‌گیری مختلف و بی شماری به گوشتان خورده باشد اما کدام یک واقعا مناسب نیاز شماست و پشتیبان‌گیری از چه فایل‌هایی برایتان ضرورت دارد؟

روشی آسان برای پشتیبان‌گیری و حفاظت از اطلاعات

جالب است بدانید که خود ویندوز نیز شامل تعدادی از ابزارهای پشتیبان‌گیری و بازیابی رایگان می‌باشد. اما واقعیت این است که این ابزارها نمی‌توانند به خوبی نرم افزارهای خریداری شده، عمل کنند. مثلا نرم افزار Carbonite، به طور خودکار از فایل‌ها، تصاویر و اسناد شما پشتیبان گرفته و آن‌ها را به صورت رمزگذاری شده در فضای ابری ذخیره می کند. در این روش، نه تنها فضای نامحدود و ارزان قیمتی (مبلغ سالانه 59 دلار) را برای پشتیبان‌گیری در اختیار دارید بلکه می‌توانید از این نرم افزار برای پشتیبان‌گیری بر روی درایوهای محلی رایانه خود نیز استفاده کنید.

نرم افزار پشتیان گیری

همچنین برنامه مخصوصی هم جهت دسترسی به این سرویس در گوشی‌های اندروید، آی‌فون و بلک‌بری عرضه شده است که می‌توانید به صورت رایگان آن را دانلود و نصب کنید. بنابراین با این سرویس قادرید به فایل‌های خود از طریق هر دستگاهی دسترسی داشته و از کلی امکانات دیگر آن بهره‌ مند شوید.

توجه: استفاده از این سرویس تنها در سیستم عامل‌های مکینتاش و ویندوز امکان پذیر است.

الویت پشتیبان‌گیری با اطلاعات شخصی شماست

توجه داشته باشید که اطلاعات شخصی شما مهم‌تر از هر چیز دیگری هستند و باید در اولویت پشتیبان‌گیری قرار بگیرند. چراکه در صورت از کار افتادن هاردد یسک، می‌توانید سیستم عامل خود را مجددا نصب نموده و برنامه‌هایتان را هم از نو دانلود کنید، ولی در این بین آنچه که جایگزینی ندارد اطلاعات شخصی شماست. همچنین، زمانی که با محدودیت فضای پشتیبان‌گیری مواجهید، اهمیت این موضوع بیشتر نمایان می‌شود.

باید از اسناد شخصی، تصاویر، فیلم‌های خانوادگی و هر گونه اطلاعات دیگری که بر روی کامپیوترتان دارید به طور منظم، پشتیبان تهیه کنید. این‌ها مواردی هستند که هرگز نمی‌توانید جایگزینی برایشان بیابید. اگر ساعت‌ها وقت خود را صرف تبدیل مشقت بار سی دی‌های صوتی و یا دی وی دی‌های تصویری نموده‌اید ممکن است تمایل به بازگرداندن آن‌ها داشته باشید لذا با پشتیبان‌گیری، دیگر مجبور نیستید که همه آن کا‌رها را دوباره انجام دهید.

سیستم عامل، برنامه‌ها و سایر تنظیماتتان هم قابل پشتیبان‌گیری هستند اما ضرورتی برای پشتیبان‌گیری از آن‌ها نیست. گرچه این امر می‌تواند در صورت خرابی کل هارد دیسک‌، کار شما را تسهیل نماید. اگر از آن قبیل افرادی هستید که دوست دارید با فایل‌های سیستمی ویندوز خود ور بروید، ریجستری را ویرایش کنید و سخت افزار خود را به طور منظم به روز کنید، در این صورت داشتن یک نسخه پشتیبان کامل از سیستم (full system backup)، می‌تواند در صورت بروزاشتباه، در زمان صرفه جویی کند.

در روش full system backup، هر بار به جای قسمت‌های تغییر یافته فایل‌ها و پوشه‌ها، از تمامی اطلاعات Backup تهیه می‌شود و بازگردانی اطلاعات در این روش بسیار سریع و آسان است.

انواع روش‌های پشتیبان‌گیری از اطلاعات

بعد از تعیین اطلاعات کلیدی خود، حال باید مکان مناسبی را برای پشتیبان‌گیری از آن‌ها انتخاب کنید. برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها، روش‌های بسیاری وجود دارد: از تهیه نسخه پشتیبان بر روی یک درایو اکسترنال گرفته تا استفاده از یک سرور از راه دور موجود بر روی اینترنت. در این مقاله به نقاط ضعف و قوت هر یک پرداخته ایم تا بتوانید متناسب با نیاز خود یکی از روش‌ها و یا ترکیبی از آن‌ها را بکار بگیرید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید