• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 21

از خواص بِه بیشتر بدانید

میوه ها قسمت مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهند. آنها غنی از مواد مغذی ضروری هستند که بدن ما به واسطه مصرف آنها، سالم می ماند. در حالیکه میوه هایی مانند انبه، پرتقال، موز، آناناس، هندوانه، انگور، سیب و غیره معمولا همه ما خورده ایم اما میوه ای پاییزی وجود دارد که شاید اکثر مردم از خواص بی نظیر آن بی خبر باشند و یا به عللی مانند سخت خورده شدن، بافت کم آب این میوه، گس شدن دهان، پاک کردن پوست کرکدار قهوه ای از روی پوست میوه و گاهی بلع مشکل این میوه، شاید کمتر مصرف کنند و یا فقط در برخی غذاها آن هم به مقدار کم به کار ببرند. بله همان طور که حدس زدید نام این میوه ارزشمند طبیعت “بِه” است. بِه یکی از آن میو های نادر است که مواد مغذی بسیاری دارد و در این مقاله قصد داریم شما را با چندین خواص درمانی آن آشنا کنیم.

خواص میوه بِه

به اساسا یک میوه معطر است و متعلق به خانواده (Rosaceae) روزاسه است که در این خانواده، سیب و گلابی نیز قرار دارند. این میوه بومی مناطق معتدل گرم در جنوب غربی آسیا است. به یک میوه فصلی است و از پاییز تا زمستان در دسترس می باشد. وقتی که این میوه کاملا رسیده است به رنگ زرد طلایی است و شکل آن شبیه گلابی است. بِه کرکی و پرزدار و شبیه به هلو می باشد و زردرنگ و مغز میوه آن دانه دانه است و دانه های متعدد در مرکز آن وجود دارد. عطر و طعم ترش دارد و به ندرت خام استفاده می شود. برای این است که، اغلب به صورت پخته یا یخ زده برای از بین بردن اسیدیته آن استفاده می شود. در واقع از آن در دستورالعمل های سنتی در شرق میانه و مناطق مدیترانه استفاده می کنند، که در تاس کباب با گوشت بره، بز و خوک استفاده می شود. در آسیا بِه تنوع بیشتری دارد، آنها نرم تر و آبدارتر هستند و اغلب برای مربا و ژله از آن استفاده می شود. گاهی اوقات از آن برای ترشی، در پای سیب سنتی استفاده می شود.

فواید میوه به برای سلامتی

مانند بسیاری از میوه ها، بِه دارای مواد مغذی مانند ویتامین های A ،B ،C و فیبر و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم است. چربی کمی دارد. بِه ارزش تغذیه ای زیادی دارد و برای سلامتی خود موارد زیر را دنبال کنید:

 خواص ضد التهابی

میوه رسیده بِه یک منبع غنی از ویتامین C است که تقریبا 25 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را دربر دارد. ویتامین C به افزایش ایمنی بدن کمک می کند و بیماری های التهابی را درمان می کند. همچنین دارای خواص ضد حساسیت است. از میوه و عصاره ی دانه ی آن می توان برای درمان درماتیت آتوپیک و عفونت مثانه استفاده کرد. همچنین می توان در درست کردن غذا برای افراد مبتلا به آلرژی از آن استفاده کرد.

  برای کاهش وزن خوب است

میوه بِه کم کالری است اما سرشار از فیبر است. از 100گرم میوه تازه بِه فقط 57 کالری دارد. بنابراین از چربی اشباع شده، سدیم و کلسترول کمی، برخوردار است.  همه ی این ویژگی ها آن را به یک انتخاب شگفت انگیز برای کاهش وزن و سلامت کلی تبدیل می کند.

 درمان زخم

فنولیک موجود در بِه چینی یافت شده است که در تسکین زخم معده موثر است. آب بِه برای افراد مبتلا به زخم معده مفید است. همچنین به درمان زخم های گوارشی کمک می کند و دستگاه گوارش را به مرور تسکین می دهد.

 درمان امراض معده

بِه یک درمان موثر برای حالت تهوع های صبحگاهی است، مخلوط عسل با بِه می تواند به درمان کولیت، اسهال، یبوست و عفونت های روده کمک کند. شربت بِه برای درمان بواسیر استفاده می شود.

 مزایای آنتی اکسیدان

این میوه با توجه به دارا بودن ترکیباتی چون پلی فنلی، دارای خواص آنتی اکسیدانی شگفت انگیز می باشد. این آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند و روند پیری را کند می کند و همچنین از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی پیشگیری می کند.

 درمان حالت تهوع و استفراغ

بِه آبپز و یا پخته حالت تهوع و استفراغ را تسکین می دهد. به عنوان یک ادرار آور خوب است و  به حفظ آب از دست رفته کمک می کند.

 خواص ضد ویروسی

تحقیقات نشان داده است که میوه بِه غنی از خواص ضد ویروسی است. فونولیک موجود در بِه چینی دارای فعالیت ضد آنفولانزای قوی و همچنین خواص آنتی اکسیدانی می باشد. این میوه در برابر سرما خوردگی و عوامل بیماری زای ویروسی محفاظت می کند.

 کاهش فشار خون

با وجود پتاسیم غنی، میوه بِه، به کنترل فشار خون بالا کمک می کند.

 کاهش سطح کلسترول

مصرف منظم از این میوه کمک می کند تا LDL  یا کلسترول بد خون کاهش یابد و قلب را سالم نگه دارد.

 خواص ضد سرطانی

خواص آنتی اکسیدانی بِه، به مبارزه بدن در برابر رادیکال های آزاد و از بین بردن سلول های سرطانی بدخیم کمک می کند. گرانول موجود در پالپ بِه، حاوی ترکیبات گس به عنوان تانن شناخته شده است به عنوان مثال: کاتچین و اپی کتیچین. این تانن ها با اتصال به سموم سرطان زا و مواد شیمیایی در روده بزرگ از غشاء مخاطی محافظت می کنند.

 تسکین استرس

آنتی اکسیدان های مختلف در بِه، استرس را از بین می برند و یک ذهن آرام را به وجود می آورند.

 درمان کبد و بیماری های چشمی

مصرف منظم بِه برای کسانی که به بیماریهای کبد و چشمی مبتلا هستند مفید است. در چین از دانه خیس و پخته بِه برای درست کردن ژله استفاده می شود، که مشکلات چشم، گلو درد و التهاب غشاء مخاطی را تسکین میدهد.

 مزایای  دانه و روغن بِه

دانه بِه در درمان گرفتگی گلو و نای و همچنین بیماری های دیگر موثر است. خود روغن مانع از عرق کردن می باشد و تقویت کننده قلب، کبد و معده است.

دیگر مزایا

آب بِه برای درمان بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های تنفسی، کم خونی و آسم مفید است. مصرف منظم می تواند در درمان سل، اسهال خونی و نارسایی کبدی نیز کمک کند.

مانند تمام میو های دیگر، در رژیم غذایی خودتان به طور منظم از میوه به استفاده کنید. و خصوصا در فصل پاییز که در دسترس است، این میوه را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید.

ترجمه : میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید