• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 27

نشانه های بلوغ در دختران

چه طور بفهمید دختر کوچولوی شما درحال بالغ شدن است؟

در مقطعی از زمان، در طول دوران پیش نوجوانی یک دختر دوران بلوغ را تجربه می کند. دانستن اینکه باید منتظر چه شرایطی باشید، می تواند ذهنتان را آسوده و به فرزند پیش نوجوانتان کمک کند تا به بهترین نحو، از این تغییرات گسترده جسمی و احساسی گذر کند. حال آنکه برخی نشانه های بلوغ ممکن است پس از چندی بروز کنند، نوع دیگر ممکن است ناگهانی و یک شبه ظاهر شوند.

نشانه های بلوغ

نشانه های بلوغ در دختربچه ها

بلوغ در دختران علائم زیادی دارد.

به خاطر داشته باشید که این مراحل ممکن است به تدریج ظاهر شده و سه تا چهار سال طول می کشد تا فرزندتان کل دوران بلوغ را طی کند.

به طور کلی، شروع بلوغ در پسرها در مقطع زمانی بین نه تا چهارده سالگی است، در دخترها احتمالا بین هشت تا دوازده سالگی شروع می شود.

این نشانه ها را با دختر پیش نوجوانتان درمیان بگذارید جوری که او متوجه منظورتان بشود. همچنین برایش توضیح دهید تا زمانی که کنارش نیستید چه مواجهه ای با اولین عادت ماهیانه خود داشته باشد. مثلا وقتی در مدرسه یا دور از خانه است.

تغییرات فیزیکی (جسمی) دختران در دوران بلوغ
  • جهش های رشدی در عرض یکی دو سال، قد دخترتان احتمالا از پسرهای همسن خود بلندتر می شود.
  • تغییرات فرم بدن با تجمع چربی اطراف باسن و ران ها، انحنای زیباتری به اندام دخترها می دهد.
  • رشد پستان ها شروع می شود.
  • بوی تند بدن و جوش های پوستی به دلیل افزایش عملکرد غده چربی.
  • رشد مو در ناحیه زیر بغل، روی ساق پاها و ناحیه شرمگاه.
  • قاعدگی معمولا حدود 12سالگی شروع می شود.
تغییرات احساسی دختران در دوران بلوغ

نوسانات خلقی ممکن است با علائمی مانند خشم، غم و اندوه و دیگر نوسانات عاطفی، شروع شوند.

احساسات عاشقانه و علاقه به جنس مخالف.

اضطراب و یا هیجان ناشی از تغییراتی که دارد تجربه می کند.

نگرانی درخصوص افزایش مسئولیت، تطابق با اجتماع و جدا شدن از والدین.

واکنش دختران به بلوغ

نحوه واکنش دختران به تغییراتی که تجربه می کنند، در هر دختری نسبت به دختر دیگر متفاوت است. بعضی از آن ها ممکن است از بلوغ خود شگفت زده شده و در پی این باشند که به زنی جوان مبدل شوند. برخی دیگر ممکن است خواستار عدم تغییرات باشند تا مجبور به کنار آمدن با جهش های رشدی، سینه بندها و عادات ماهیانه، نباشند.

اطمینان حاصل کنید که در خلال این تغییرات، از فرزند خود حمایت می کنید تا مواجهه با فرایند بلوغ خیلی برایش سخت نشود. همچنین، به دختر در آستانه بلوغتان یادآوری کنید که بلوغ بخشی از روند طبیعی رشد است و همه افراد از جمله خود شما، روزگاری آن را طی کرده اید.

مرور سریع پنج نکته برای والدین
  • پذیرای سوالاتش باشید: دخترتان ممکن است به عنوان فردی که تغییرات دوران بلوغ را تجربه می کند، با سوالاتی نزد شما بیاید. برای پاسخگویی آماده باشید تا غافلگیر نشوید.

 

  • با دختر خود صحبت کنید: بعضی والدین، ترجیح می دهند در مورد بلوغ و مسائل جنسی صحبت نکنند و آنرا به عهده معلمان و دوستان فرزندشان بگذارند. این مهم است که دخترتان بداند با شما هم می تواند صحبت کند. اغلب، شروع مکالمه به شما بستگی دارد.

 

  • از تغییرات آگاه باشید: افرادی که هر روز در کنارشان هستیم به دلیل زندگی پرمشغله ای که داریم، خیلی راحت به چشممان عادی می شوند و تغییراتشان را نمی بینیم. هر از چند گاهی برای لحظاتی، واقعا دخترتان را نگاه کنید و به هر گونه تغییر جسمی یا رفتاری وی، توجه نمایید. ممکن است علائمی هویدا باشند که شما قبل از دخترتان به آن ها پی ببرید.

 

  • به وی فضا بدهید: شما می خواهید کنار دخترکوچولویتان باشید و این عالی است! اما زمان هایی هم هست که دخترتان می خواهد تنها باشد. اگر زمان، مناسب صحبت کردن نیست وادارش نکنید حرف بزند و آن را به فرصت دیگری موکول کنید.

 

  • به نظرات وی در مورد فرم بدنش توجه کنید: این مسئله، مخصوصا برای دخترها خیلی اهمیت دارد زیرا در ذهن خود قالب هایی کلیشه ای از ظاهری که به واقع یک زن باید داشته باشد، دارند. قالبی کلیشه ای به همان اندازه که نادرست است، احساسی هم هست و دختران جوان دنبالش هستند. تلاش برای داشتن بدنی بی نقص، خاصّه در برهۀ گذر از تغییرات بلوغ، می تواند آن ها را به سمت مشکلات بزرگتری همچون اختلالات خوردن، سوق دهد.

ترجمه: فیروزه بابائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید