• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 28

روش های بک آپ گرفتن از اطلاعات رایانه – قسمت دوم

فایل های مهم سیستم عامل و داده های شما روی هارد دیسک همیشه در معرض آسیب های پیش بینی نشده و خطر حذف ناگهانی هستند. از این رو، اگر به طور منظم به پشتیبان‌گیری از رایانه خویش اقدام نکنید ممکن است اطلاعاتتان را برای همیشه از دست بدهید.

بک آپ گرفتن

پشتیبان‌گیری از اطلاعات، آنطور که بسیاری ازکاربران فکر می کنند دشوار و گیج‌کننده نیست. شاید تا به حال روش‌های پشتیبان‌گیری مختلف و بی شماری به گوشتان خورده باشد اما کدام یک واقعا مناسب نیاز شماست و پشتیبان‌گیری از چه فایل‌هایی برایتان ضرورت دارد؟ برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها، روش‌های متعددی وجود دارد که در مقاله قبل  تعدادی از این روش ها توضیح داده شد برای ادامه موضوع بک آپ گیری با ما همراه باشید.

استفاده از یک سرویس ذخیره سازی ابری:

متخصصان پشتیبان‌گیری بر این باورند که از لحاظ فنی، نمی توان این مورد را یک روش پشتیبان‌گیری به حساب آورد. حال آنکه این سرویس‌ها برای بسیاری از کاربران، دقیقا همان کارایی را دارند. به عبارت دیگر،  به جای آنکه فایل‌هایتان را فقط در هارد دیسک رایانه خود ذخیره کنید می‌توانید اینکار را با سرویس‌هایی نظیر دراپ باکس(Dropbox)، گوگل درایو(Google Drive)، وان درایو شرکت مایکروسافت (Microsoft OneDrive) و یا با سرویس ذخیره سازی ابری مشابه دیگری، نیز انجام دهید. در مرحله بعد این سرویس‌ها با حساب‌های آنلاین شما و یا دیگر رایانه‌هایتان همگام‌سازی می‌شوند. در نتیجه درصورت خرابی هاردتان، هنوز هم نسخه‌ای از فایل‌هایتان را که به صورت انلاین و در دیگر کامپیوترهای شما ذخیره شده اند، در اختیار دارید.

 مزیت: این روش، آسان و سریع و در بیشتر موارد رایگان است و از آنجا که این روش، آنلاین می‌باشد، بنابراین اطلاعات شما را در برابر هر گونه اسیب فیزیکی ایمن می‌سازد. (البته بهتر است که برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات خصوصی خود قید این سرویس‌ها را زده و به همان روش سنتی پشتیبان‌گیری بسنده کنید). ضمن اینکه، بیشتر این سرویس‌های ابری دارای قابلیت پشتیبان‌گیری خودکار نیز هستند.

ایراد: اکثر سرویس‌های ابری تنها چند گیگابایت از فضا را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند، بنابراین این روش تنها زمانی کارایی دارند که سرعت اینترنت نسبتا بالایی داشته باشید و تعداد فایل‌هایی هم که برای پشتیبان‌گیری در نظر دارید کم و محدود باشند.

بک آپ گرفتن

اگرچه برنامه‌های پشتیبان‌گیری مثل CrashPlan و سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری نظیر Dropbox، هر دو برای پشتیبان‌گیری آنلاین استفاده می‌شوند اما اساس کار آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. هدف از طراحی سرویس Dropbox، همگام‌سازی فایل‌ها بین چند رایانه بوده است به این معنا که به محض نصب نرم افزار  DropBox، در سیستمتان پوشه ای ایجاد می‌شود و هر گونه اطلاعاتی که درون این پوشه کپی کنید با حساب کاربری شما همگام سازی می گردد. علاوه بر این، با نصب مجدد این نرم افزار بر روی هر کامپیوتر دیگری، اطلاعات پوشه مذکور در آن کامپیوتر هم نمایان می‌شود. همچنین به لطف اپلیکشین‌هایی که این سرویس برای سیستم عامل‌های مختلف موبایل به غیر از ویندوز‌فون، عرضه نموده است، امکان دسترسی به این اطلاعات از طریق تلفن همراه و گوشیهای اندروید نیز فراهم است.

و این درحالیست که CrashPlan  و سرویس‌های مشابه آن، به منظور پشتیبان‌گیری از حجم بزرگی از اطلاعات، طراحی شده اند. CrashPlan چندین کپی از نسخه‌های مختلف فایل‌های شما را ذخیره می‌کند تا بتوانید هر کدام از این نسخه‌ها را بازیابی کنید و با آنکه سرویس‌هایی مثل Dropbox، فضای اندکی را به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند، فضایی در حدود 2 گیگابایت که البته با پرداخت مبلغی به عنوان اشتراک ماهیانه و یا معرفی این سرویس به افراد جامعه می‌توانید این فضا را افزایش دهید، CrashPlan در قبال ارائه فضای ذخیره‌ سازی بزرگی که مطلوب شماست، بهای کمتری را مطالبه می‌کند. البته بسته به حجم اطلاعاتی که دارید،  ممکن است یکی از این دو، برای شما ارزان‌تر از دیگری تمام شود.

داشتن نسخه پشتیبان بر روی هارد در کنار نسخه پشتیبان موجود در سرور از دیگر نقاط مثبت محسوب CrashPlan می شود. چرا که با نرم افزار سمت مشتری  CrashPlan می‌توانید نسخه پشتیبان خود را بر روی یک هارد اکسترنال نیز ذخیره کنید .

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید