• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 31

اگر چپ دستها را وادار به نوشتن با دست راست کنید!!!…

طبیعت چپ دست ها به گونه ای است که همیشه باید چپ دست بمانند تا بتوانند خودشان را پرورش دهند و اگر انتخاب خودشان نوشتن با دست چپ است اجازه دهید با دست چپ بنویسند. مجبور کردن آن ها به تغییر دست و نوشتن با دست راست می تواند اثرات خیلی بدی در زندگی آینده آن ها و همچنین اثرات مخربی در طول زمان روی بد خط کردن دستخطشان دارد.

کودکان چپ دست

تسلط در نوشتن یا دست نوشته ی قابل قبول، یک امر فیزیکی نیست تا با کنترل خودکار انجام دهید بلکه امری ذهنی است که مغز سازماندهی می کند که کجا توابع خاص رخ دهد.

ساختار مغز در بدن مانند سیم کشی متقاطع است طوریکه سمت چپ مغز، سمت راست بدن و سمت راست مغز، سمت چپ بدن را کنترل می کند. تغییر دست برای نوشتن باعث سردرگمی بزرگی در مغز شده و می تواند اثرات واکنشی زیادی داشته باشد.

مغز

موارد زیر برخی از اثراتی است که توسط گروهی از مردم گزارش شده است از اینکه زمانی که کودک بوده اند مجبور شده اند در نوشتن تغییر دست دهند:

  • دستخط بد
  • خیس کردن رختخواب
  • لکنت زبان
  • ناخن خوردن
  • کمرویی و محتاط شدن
  • لجبازی و رفتار پرخاشگرانه
  • تمرکز ضعیف
  • حافظه بد
  • به سختی خواندن
  • مشکل در نوشتن املا
  • شخصیت عصبی
  • خستگی فیزیکی

این مشکلات در همه افرادی که برای نوشتن تغییر دست می دهند اتفاق نمی افتد. البته این مسائل می تواند به علل دیگری نیز بروز کند اما به نظر می رسد یک ارتباط بین همه این مسائل و تغییر اجباری نوشتن دست وجود دارد.

مجبور کردن فردی که چپ دست بوده به تغییر و استفاده از دست راست برای نوشتن خیلی بد است لطفا آن را انجام ندهید.

چیزهایی که درباره افراد چپ دست نمی دانید

چپ دست ها در زمینه ورزشی نسبت به راست دست ها برتر هستند.

زبانشناس Rik Smits در کتابش با عنوان The Puzzle of Left-Handedness (معمای چپ دست ها) توضیح می دهد که چپ دست ها زمانی که وارد فعالیت های ورزشی می شوند واقعا دارای برتری هستند. اگرچه این گروه اغلب برخلاف راست دست ها ورزش می کنند اما چپ دست ها می توانند خودشان را به آسانی به هر دو روش وفق دهند ولی راست دست ها در انجام آن مشکل دارند.

چه کسی می داند؟! شاید پسر یا دختر چپ دست شما در آینده لیونل مسی (بهترین بازیکن تاریخ فوتبال) یا رافائل نادال پاررا (تنیس باز حرفه ای اسپانیایی) معروف شود.

چپ دست ها اغلب IQ غیرعادی بالایی دارند: محققان دانشگاه St. Lawrence در نیویورک دریافته اند که چپ دست های زیادی با IQ بالای 140 نسبت به راست دست ها وجود دارند. تعجب نکنید نیوتن، انیشتین و چارلز داروین (زیست شناس بریتانیایی) چپ دست بوده اند.

چپ دست ها می توانند به رانندگان بهتری نسبت به راست دست ها تبدیل شوند: در یک سرشماری انجام شده توسط یک مدرسه رانندگی نشان داده است که موفقیت چپ دست ها در اولین آزمون رانندگی 57 درصد نسبت به راست دست ها 47 درصد بوده است.

احتمال اینکه چپ دستها هنرمند شوند کم است: شاید همه ی شما شنیده باشید که کودک چپ دستتان قصد دارد در آینده یک هنرمند شود. اما یک محقق به نام Gina Grimshaw از دانشگاه Wellington در نیوزیلند این موضوع را بعد از سنجش پنج تست شخصیتی در بررسی هایش رد کرده است. تحقیقات وی نشان داده است که هیچ اختلافی بین چپ دست ها و راست دست ها وجود ندارد.

بیشتر چپ دست ها راست مغز نیستند: این محقق (Gina Grimshaw) همچنین تئوری اینکه افراد چپ دست بیشتر راست مغز هستند را نیز رد کرده است. او گفته است حدود 98% از راست دست ها، چپ-مغز هستند اما 70% چپ دست ها نیز چپ-مغز هستند. بنابراین تفاوت واضحی در دو پروسه اطلاعاتی مغز دیده نمی شود.

چپ دست ها لزوما دوران زندگی کوتاهی ندارند: مطالعات قدیمی نشان داده است که اغلب چپ دست ها نسبت به راست دست ها دوره زندگی کوتاهتری دارند مانند مطالعه ای که در سال 1991 به وسیله دانشگاه British Columbia انجام شد. با این وجود بیشتر نظریه پردازان مدرن امروزی همانند Chris McManus این تئوری را رد کرده اند و دریافته اند که هیچ ضریب همبستگی بین سن و دست برتری وجود ندارد، بنابراین نیازی نیست که وحشت کنید.

چپ دست ها درآمد کمتری دارند: چپ دست بودن می تواند به این معنی باشد که درآمد کمتری دارید. تحقیقی که در سال 2014 توسط محققان داشنگاه هاروارد انجام شده نشان داده است که چپ دست ها میانگین حقوق ماهیانه بین 9 تا 19 درصد کمتر از راست دست ها دارند. روند قابل توجه و یا تصادفی!

چپ دست بودن در کودکان به خاطر بیشتر شدن اسکن های سونوگرافی در دوران بارداری در حال افزایش است: چپ دست بودن (دست برتری) در رحم شروع می شود. محققان دانشگاه St. Olav University Hospital تروندهایم نروژ دریافته اند که تعداد افراد چپ دست به علت افزایش مقدار اسکن های سونوگرافی که در دوران بارداری در زنان انجام می شود در حال افزایش است.

جنین

13 آگوست به چپ دست ها اختصاص داده شده است: این روز برای چپ دست ها مانند دومین جشن تولد آنها است. از سال 1996، روز 13 اوت یا 22 مرداد را برای چپ دست ها در نظر گرفته اند روزی برای جشن گرفتن و فراموش کردن این موضوع که در اقلیت هستند.

چطور به کودک چپ دستتان کمک کنید

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کودک چپ دستتان انجام دهید. از دوران پیش دبستانی به آن ها آموزش دهید که بندکفشهایشان را خودشان گره بزنند و دکمه هایشان را خودشان ببندند.

برای کودک چپ دست یک قیچی تهیه کنید و به او آموزش دهید چطور با قیچی حاشیه های اطراف کاغذ را بِبُرد و کمک کنید تا هماهنگی بین دست و چشم برقرار کند.

برای هماهنگی بین چشم و دستف پازل یا لگو یا جورچین هایی در اختیار آنها قرار دهید و از آنها بخواهید که آنها را مرتب کنند و شکل مورد نظر را بدست آورند یا مثلا شکل یا عددهایی را از راست به چپ مرتب قرار دهد.

یک پیکان یا برچسب یا مانند آن را در سمت راست بالای صفحه کتابی که می خواهد بخواهد قرار دهید تا متوجه شود که برای خواندن متون فارسی باید از راست به چپ بخواند.

به کودکان خود شنا، دوچرخه سواری و بافتنی بیاموزید و در کودکان بزرگتر طریقه ساخت یک موتور یا محرک خوب را آموزش دهید و یا با وسایلی مانند جورچین و نرم چین و لگو ابزار و اشکال نو خلق کنند. همین طور از آنها بخواهید که اعداد یک تا ده و یا یک تا صد یا روزهای هفته، ماه یا سال را به ترتیب از چپ به راست بچینند یا بنویسند.

 

چند نکته جالب در مورد افراد چپ دست

چپ دست ها حدود 3 درصد از جمعیت را در جوامع در حال صلح و 27 درصد جمعیت را در جوامع جنگ طلب تشکیل می دهند. محققان بر این باورند که در جوامع جنگ طلب چپ دست ها ممکن است از چپ دست بودنشان به صورت پیش بینی نشده استفاده کنند.

احتمال راست دست شدن زنان 4 درصد بیشتر از مردان است.

چپ دست ها بین 10 تا 12 درصد جمعیت زمین را تشکیل می دهند.

چپ دستی در دوقلوها در حالت عادی دو برابر جمعیت معمولی است.

دوقولو

افراد مشهور روشنفکر چپ دست شامل: اسحاق نیوتن، چارلز داروین و بنجامین فرانکلین است.

مادرانی که در زمان تولد نوزادشان 40 سال به بالا دارند 128 درصد احتمال اینکه کودکشان چپ دست باشد بیشتر از زنانی است که 20 سال دارند.

بسیاری از هنرمندانی که نقش شیطان را به نمایش گذاشته اند چپ دست بوده اند.

در بسیاری از کشورهای اسلامی خوردن با دست چپ ممنوع شده، زیرا از دست چپ برای تمیز کردن بدن بعد از مدفوع استفاده می کنند.

آزمایشات انجام شده توسط St. Lawrence در دانشگاه نیویورک نشان داده است که افراد چپ دستی که IQ بالای 140 داشتند بیشتر از راست دست ها بوده اند.

اگرچه تقریبا 90 درصد انسان ها همگی راست دست هستند، گربه ها، موش صحرایی و موش هایی که به نظر می رسید چپ دستی دارند به طور مساوی بین راست و چپ پنجه تقسیم شده اند.

مطالعات نشان داده است چپ دست ها بیشترین استعداد را در زمینه فضایی، ریاضیات و معماری دارند ولی راست دست ها به مسائل شفاهی تمایل دارند.

تحقیقات نشان داده ژن LRRTM1  یک عامل مشترک قوی برای چپ دست ها است. دانشمندان این ژن را در طول یک مطالعه خوان پریشی (یک اصطلاح عام برای تشریح معلولیت آموزشی که این معلولیت موجب اختلال در روان‌خوانی و یا درک مطلب می‌شود) کودکان کشف کرده اند و اعتقاد دارند این ژن از پدر ارث برده می شود.

مطالعات نشان داده افرادی که اوتیسم دارند بیشتر تمایل به چپ دستی دارند.

بیشتر افرادی که چپ دست هستند اشکالی که نمای مستقیم دارند را نقاشی می کنند.

یکی از 4 فضانورد پروژه آپولو چپ دست بود.

در افراد چپ دست، اتصالات بین کناره های راست و چپ مغز سریعتر است که اشاره دارد به این که چپ دست ها عملکرد چندکاره ی موثری دارند.

در تاریخ آمده است که ضعف، ناتوانی و بد اخلاقی افراد را بیشتر به زنان چپ دست نسبت می دادند در حالی که داده های علم امروزی اظهار داشته اند مردان نسبت به زنان بیشتر چپ دست هستند.

سونوگرافی رحمی نشان داده است که 90 درصد نوزادان ظاهرا به شست پای راست تمایل دارند این مسئله به تفکیک جمعیت راست دست و چپ دست ارتباط دارد. دانشمندان اعتقاد دارند که علت آن ممکن است واقع شدن در معرض سطح بالای هورمون جنسی در رحم باشد.

حدود 30 میلیون نفر در ایالات متحده چپ دست هستند.

مطالعات نشان داده است که نوزادان نارس بیشتر چپ دست هستند. علاوه بر آن نوزادان با نمره‌دهی آپگار پایین (روشی سریع و مطمئن در ارزیابی سلامت نوزاد در لحظه های ابتدایی تولد) بیشتر چپ دست هستند تا راست دست نسبت به کودکانی که نمره آپگار بالا دارند.

دانشگاه Juniata در هانتینگتون 1,500 دلار کمک هزینه دانشجویی به دانشجویانی که تحصیلات بالای علمی دارند و چپ دست هستند اعطا می کند.

چپ دست

تحقیقات نشان داده است که به طور میانگین چپ دست ها نسبت به راست دست ها دیرتر به بلوغ جنسی می رسند.

جنین های راست دست در شکم مادر تمایل دارند بیشتر سرشان را به سمت راست بچرخانند در حالی که کودکان چپ دست معمولا سرشان را به سمت چپ می چرخانند یا هیچ طرفی نسبت به دیگری برتری ندارد.

در تحقیقی آمده است که در چپ دستان تمایل به الکلی بودن، مبتلا به جنون جوانی، متخلف و خوانش پریشی (اختلال در روان خوانی یا درک مطلب) بیشتر است. همچنین بیماری کرون (از جمله بیماری های التهابی روده است)، کولیت زخمی (فرمی از بیماری التهابی روده) یا ناتوانی ذهنی در چپ دستان بیشتر است. محققان بیان کردند که با وجود این بیماری ها، چپ دستان طول عمر بیشتری دارند چون در مبارزه با بیماریها موفق ترند.

تحقیقات نشان داده است اگر یک چپ دست، دست برترش (دست چپ) آسیب ببیند به راحتی می تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.

جزء آداب عروسی است که حلقه های عروسی در دست چپ قرار داده می شود زیرا مردم معتقد بودند که یک رگ عاشقانه یا رگ محبت متصل است به انگشت چهارم که به قلب متصل می شود.

ترجمه: زهرا صانعی

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



  1. ازتون میخوام این نظر منو پخش کنید هرکی مخالف بود بیاد و اظهار نظر کنه برام مهم نیست چپ دستا بزرگترین عیبی که دارن اینه که خیلی از راست دستا ترسوتر هستن دلیلش برمیگرده به نیمکره ی سمت چپ مغزشون چون نیکره ی سمت چپ مغز شون رو زیاد ازش استفاده نمیکنن آرامش درونی بسیار کمتری نسبت به راست دستا دارن ودر نتیجه ترسوتر هستن

  2. ممنون از مقاله بسیار خوب ، متاسفانه بنده هم با کتک و زور و اجبار راست دست شدم البته برای نوشتن و بقیه کارها با دست چپ انجام میشد ، و مواردی مانند استرس و حافظه و غیره که عنوان کردید متاسفانه با من ماند

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید