• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 31

گیاهان آپارتمانی_ درباره گیاه عنکبوتی بیشتر بدانید

گیاه عنکبوتی با برگهای سبز و سفید پر پشت، با شاخه هایی که به داخل حلقه زده و آویزان می شوند. شکل منحصر به فرد این گیاه، باعث می شود در هر اتاقی که رشد می کند احساس آرامش و صمیمیت در آنجا موج بزند. به علت زیبایی و رشد آسان گیاه عنکبوتی در بیشتر منازل و آپارتمان ها این گیاه دیده می شود.یکی از بهترین تصفیه‌کننده‌های هوا نیز به شمار می‌رود.

گیاه آپارتمانی

نگهداری

گیاه عنکبوتی (گاهی اوقات به نام گیاه هواپیما نامیده می شود) رسیدگی کمی نیاز دارد و تحمل زیادی در برابر شرایط ناسازگار دارد. البته این بدان معنا نیست که در هر شرایطی زنده خواهد ماند، بلکه باید حداقل نیازهای اساسی را برای این گیاه فراهم کنید.

نور

گیاه عنکبوتی، در یک محیط بسیار روشن رشد خیلی خوبی دارد، اما در مکان هایی که نور کمتری دارد هم میتواند رشد کند، و برعکس در تاریکی نمی توان از آن نگهداری کرد. با این حال رنگ گیاه به شدت نور بستگی دارد. در یک مکان خیلی روشن، برگ گیاه عنکبوتی روشن تر و نوار سفید وسط آن پهن تر می باشد. در حالی که در یک مکان با نور پراکنده، گیاه کم برگ، سبز تیره و نوار وسط آن باریک می شود.

یکی از پرورش دهندگان این گیاه میگوید، این گیاه را در محلی که به اندازه کافی روشن باشد نگه دارید، نه اینکه درمعرض نور مستقیم آفتاب باشد. همچنین احتمالا برگ های گیاه در مکان های روشن بیشتر در معرض خشک شدن می باشند و به ویژه رطوبت خاک و هوا را در نور مستقیم آفتاب نمی توان کنترل کرد.

گیاه عنکبوتی

آب

برای آبدهی به گیاه عنکبوتی هنگامی که مشاهده کردید خاک آن خشک شده است آب بدهید. هر چند نباید آبدهی آن را برای مدت طولانی به تعویق بیندازید زیرا مدت طولانی از خشکی گیاه، مخصوصا در تابستان غالبا منجر به زرد شدن نوک برگ و از دست دادن گیاه عنکبوتی زیبا می شوید. می توانید با افزایش رطوبت هوا با آب پاشی کردن یا آبیاری چکه ای، خطر ابتلا به شرایطی شبیه به این را به حداقل برسانید.

متذکر می شویم که اگر گیاه یک دوره کوتاه را خشک بماند بهتر از این است که آن را زیاده از حد آبیاری کنید چون ضررش کمتر است. این قانون درستی است که در مورد گیاه عنکبوتی نیز صدق می کند، بنابراین تا وقتی که خاک آن خشک نشده، آن را آب ندهید. در غیر این صورت ریشه های این گیاه می پوسد و در نتیجه گل احتمالا می میرد.

کود دادن

برای حاصلخیزی و کودهی گیاه عنکبوتی نگران نباشید. برای سرسبزی گیاه در تابستان آن را کوددهی کنید و هفته ای یک مرتبه آبیاری کنید.

دما

گیاه عنکبوتی نیاز به دمای خاصی ندارد. این گیاه می تواند تا دمای صفر درجه سانتی گراد را تحمل کند و می تواند به راحتی در بالکن یا باغچه در ماه های گرم رشد کند. به این دلیل، گیاهی است که هوای تازه را دوست دارد.

گیاه عنکبوتی

آفت

گیاه عنکبوتی در مقابل آفات مقاوم است. یکی از پرورش دهندگان این گیاه بیان می کند که اگر چه من چندین سال است که این گیاه را پرورش می دهم ولی هرگز این گیاه دچار آفت نشده است.

با این حال در جاهایی که در شرایط نامناسب نگهداری می کنند، دچار آفت می شوند و شما می توانید در این وضعیت برای مشکلات رایج کنه های عنکبوتی یا حشراتی به اندازه شپشک، اقدام های لازم را انجام دهید.

در صورت آلودگی، با فروشگاه های کود و آفات گیاهی، برای خرید یک داروی مناسب مشورت کنید، و آن را بر روی گیاه بپاشید.

تکثیر

ساده ترین راه تکثیر گیاه عنکبوتی، توسط پاجوش و یا از طریق تقسیم ریشه انجام می شود. گیاه عنکبوتی رشد بسیار سریعی دارد و در مدت یک سال حدود 10 سانتی متر رشد می کند.

برای گسترش گیاه عنکبوتی هر چند سال یکبار آن را تکثیر کنید تا گیاه قدیمی از بین برود و پر پشت شود.

در گلدان بزرگتر کاشتن (جابه جا کردن گیاه)

این گیاه با ریشه های گوشتی و ضخیمی که دارد گلدان را پر می کند. احتمالا به این دلیل است که به لطف ظرفیت زیاد خود و جمع شدن آب فراوانی در آنها، قادر است در دوره های کوتاه مدت خشک بودن گلدان دوام داشته باشد. از آن جا که ریشه های گیاه رشد بسیار سریعی دارند، سعی کنید یک بار در سال آن را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید، و یا با تقسیم ریشه آن به دو قسمت هر کدام را در یک گلدان بگذارید.

پیدایش گیاه

گونه شناخته شده و معمولی گیاه عنکبوتی Chlorophytum comosum یا Vittatum  است. این گیاه با طول 20 تا 40 سانتی متر و پهنای 2 تا 5 سانتی متر و با برگ های سبز و یک نوار سفید در وسط می باشد.

همان طور که قبلا گفته شد، رنگ گیاه به میزان نور تابیده شده می باشد و پهنای نوار وسط برگ آن نیز به میزان نور بستگی دارد.

از جاهای مختلف گیاه یک جوانه نازک، (شاخه) بلندی رشد می کند که انتهای آن برگ ها، و گل های کوچکی رو به پایین رشد می کنند. بعد از مدتی گل ها ناپدید می شوند و گیاه در جای خود، شروع به رشد می کند. شما می توانید یک ریشه و گیاه مستقل بدست آورید. با این حال اگر شاخه هایی از گیاه را از جایی مانند حلقه سبد آویزان کنید، گیاه عنکبوتی با آویزان شدن گل های بسیار جذاب با شاخه ها و برگ های قوس دار رو به پایین زیباتر می شوند.

این گیاه می تواند پس از چند سال به ارتفاع 50 سانتی متر برسد.

منشاء

گیاه عنکبوتی بومی آفریقای جنوبی است، در انگلستان در قرن 19 برای اولین بار این گیاه را، یک گیاه خانگی معرفی کردند. در زبان انگلیسی این گیاه به عنوان گیاه هواپیما، پیچک عنکبوتی و یا گیاه روبان نیز شناخته شده است.

ترجمه : میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید