• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 01

مضرات رنگ مو، علایم، درمان و پیشگیری آن

میلیون ها نفر از زنان و مردان برای تغییر ظاهر و به روز کردن مو، از رنگ مو استفاده می کنند. اکثر مردم رنگ مو را بدون هیچ عوارضی استفاده می کنند، اما برای برخی از مصرف کنندگان می تواند عوارض یا واکنش هایی داشته باشد.

این واکنش به عنوان التهاب پوست شناخته می شوند، با توجه به مواد شیمیایی مختلف که در انواع رنگ موها وجود دارند، علائم آن شامل قرمزی پوست سر، پوسته پوسته شدن، خارش و سوزش یا گزش می باشد.

تماس التهاب پوست ناشی از رنگ مو، می تواند به دلیل تحریک شیمیایی مستقیم از پوست سر و یا واکنش های آلرژیک باشد. از آنجا که التهاب پوستی و آلرژی علائم مشابهی دارند اغلب باید آزمایش هایی انجام دهید تا اینکه آلرژی به رنگ مو را مشخص کند.

مضرات رنگ مو

مواد مضر شیمیایی

پارا فنیلن دی آمین (PPD) یک ماده اصلی است که در اکثر رنگ موها به کار می رود. این شایع ترین علت آلرژی به یک رنگ مو است. رنگ موی بدون PPD که اغلب حاوی یک ماده شیمیایی جایگزین سولفاتpara-toluenediamine است نیز وجود دارد.

با این حال تعداد قابل توجهی از افراد به PPD حساسیت دارند به PTDS نیز آلرژی دارند. دیگر مواد شیمیایی در رنگ مو مانند آمونیاک، پراکسید و همچنین رایحه ها و رنگدانه های مختلف باعث تحریک مستقیم التهاب پوست سر و خارش و یا واکنش های آلرژیک می شوند.

شدت علائم و زمان آن در بیماران

علائم یک واکنش آلرژی به رنگ مو می تواند در عرض 1 تا 48 ساعت بعد از استفاده رنگ مو ایجاد شود. قرمزی همراه با سوزش، معمولا سوزش و خارش قابل توجهی در خط بین رویش مو و پیشانی، پشت و پس گردن می باشد. این علائم از خفیف تا شدید متغیر می باشد و ممکن است اطراف چشم متورم شود. تاول می تواند از علائم شدید آن باشد.

اگر چه نادر است، اما آلرژی به رنگ مو برای افراد یک واکنش تهدید کننده به زندگی آنها به نام آنافیلاکسی ( بیش دفاعی) است، با علائمی از جمله اشکال در تنفس، تنگی گلو، احساس سبکی سر، کهیر گسترده دیده می شود.

درمان و پیگیری

تا زمانی که علائمی به جز قرمزی پوست سر و خارش خفیف، مربوط به رنگ مو است را ندارید، اغلب می توانید در خانه آن را بهبود دهید. شستن مو با یک شامپوی نرم کننده، هر گونه رنگ موی باقی مانده بر روی پوست سر را از بین می برد و پاک سازی می کند.

استفاده بیش از حد یک آنتی هیستامین مانند هیدرامین ممکن است به خارش پوست سر کمک کند اما می تواند باعث گیجی شود. اجتناب از سشوار زدن و وسایل زیبایی مو برای چند روز می تواند به درمان پوست سر بدون سوزش کمک کند. اگر التهاب پوست سر بیش از 2 روز طول کشید یا شدت یافت به پزشک خود مراجعه کنید. اگر شما دچار مشکل در تنفس و یا علائم آنافیلاکسی (بیش دفاعی) دیگر شدید به مراقبت های پزشکی اورژانس بروید.

پیشگیری

تولید کنندگان رنگ مو توصیه می کنند 48 ساعت قبل از استفاده از رنگ مو در یک نقطه از پوست آن را تست کنند. کمی از رنگ مو را در یک منطقه از پوست مثل آرنج یا پشت گوش بمالید و اجازه دهید تا خشک شود و پوست را تماشا کنید تا واکنش آن را ببینید. اگر واکنشی رخ نداد، بعید است که به محصول آلرژی داشته باشید و برای موهای خود استفاده کنید.

تست نقطه ای از پوست قبل از رنگ کردن موها مهم است، به ویژه اگر قبلا واکنش و آلرژی به رنگ مو را تجربه کرده اید و یا با در طول زندگی خود، یک بیماری پوستی مزمن مانند اگزما یا پسوریازیس را داشته اید.

ترجمه: میترا نامجو

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید