• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 02

اعتیاد در خرید کردن و راه های درمان آن

اعتیاد به خرید کردن که به آن اختلال خریدِ اجباری یا خریدِ اجباری هم گفته می شود، حدود 18میلیون نفر از افراد بالغ را در آمریکا تحت تاثیر قرار داده است. این اختلال را به عنوان نوعی اجبار توصیف می کنند که موجب می شود فرد بی توجه به نیازها و امکانات مالی که دارد، پول خرج کند .همچنان که خیلی از مردم، از خرید کردن به عنوان نوعی گشت و گذار یا فعالیت تفریحی، لذت می برند. اما، اعتیاد به خرید کردن یا همان خرید اجباری، یک نوع اختلال در سلامت روانی محسوب می شود و می تواند عواقب زیادی به دنبال داشته باشد و بحث های قابل توجهی پیرامون درستی اطلاق واژه اختلال، مطرح است.

خرید

افراد دارای این اختلال، ممکن است به خرید یک محصول خاص مثلا البسه و جواهر، یا هر نوع ماده غذایی و فرآورده های زیبایی، خرید سهام و املاک و مستغلات، معتاد شده باشند.

شخصی که اعتیاد خرید دارد، باخرید کردن همان هُول و وَلا و هیجانی را تجربه می کند که یک معتاد به مواد مخدر با مصرف مواد. وقتی که مغز، خرید کردن را با این لذت یا هیجان ارتباط می دهد، فردی که اعتیاد به خرید دارد سعی می کند بارها و بارها این عمل را تکرار و بازآفرینی کند تا این لذت و هیجان را مجددا تجربه کند.

اطلاعات اندکی درمورد این نوع از اعتیاد در دست است. تحقیقات حاصل از چندین مطالعه مختلف، نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان در معرض مبتلا شدن به این اعتیاد هستند. سایر تحقیقات، حاکی از این است که ریسک پیشرفت این اختلال در مردان و زنان، برابر است.

برخی مطالعات حاکی از آن است که میانگین سن ابتلا به اعتیادِ خرید، سی سالگی است. دیگر مطالعات نشان می دهند این اختلال بین 18 تا 20 سالگی، زمانی که افراد قادرند حساب و اعتباری برای خود دست و پا کنند، ظاهر می شوند. با این وجود برای روشن شدن موضوع تحقیقات بیشتری باید صورت بگیرد.

علائم

شخصی که اعتیاد به خرید کردن دارد، ممکن است به خوبی بتواند این مسئله را پنهان کند و گاهی، فقط کسانی نزدیک ترین افراد به آن ها هستند که اطلاعاتی در مورد مشکلات شان دارند. افراد مبتلا به اختلالِ خرید اجباری، ممکن است خریدهای خود را مخفی کنند یا این طور به نظر بیاید که آن ها پول زیادی برای خرج و خرید کردن دارند.

بسیاری از خریداران اجباری، تصویری از ثروت و موفقیت را به دیگران انتقال می دهند در حالی که در واقعیت، آن ها تا خِرخِره در قرض اند. اگر این افراد، نتوانند خرید کردن هایشان را متوقف کنند یا بدهی زیادی بالا بیاورند، شاید بتوان گفت که اعتیاد پیدا کرده اند.

 فرد مبتلا به اعتیاد خرید کردن ممکن است، این نشانه ها را داشته باشد:
  • دغدغه ذهنی داشتن برای انجام خریدها در طی روز یا هفته
  • خرید کردن به عنوان راهی برای مقابله با اضطراب
  • استفاده حداکثری از کارت های اعتباری یا افتتاح کارت اعتباری جدید، بی آنکه بدهی قبلی خود را تسویه کند.
  • احساس شادی و هیجان شدید بعد از خرید
  • خرید وسایل غیر ضروری یا خرید چیزهایی که استفاده نخواهند شد.
  • دزدی یا دروغگویی برای ادامه روند خرید
  • احساس تاسف و پشیمانی از خرید ولی باز ادامه دادن
  • ناتوانی در بازپرداخت بدهی یا مدیریت پول
  • شکست در تلاش برای متوقف کردن خرید اجباری
درمان اعتیادِ خرید کردن

اینجا چندمرحله از کارهایی که شما می توانید در صورت مواجه شدن با موارد اعتیاد خرید انجام دهید، ارائه می شوند:

از راهنمایی های تخصصی بهره مند شوید.

پیداکردن یک درمانگر حرفه ای یا یک متخصص دارای مجوز، اولین مرحله در مقابله با اعتیاد شما به خرید کردن است. رفتار درمانی شناختی یک روش درمانی است که اغلب توسط درمانگران به منظور کمک به بیماران مبتلا به انواع اختلالات سلامت روان شامل اضطراب، افسردگی اختلالات اعتیاد، به کار گرفته می شود. این شیوه درمانی هم چنین برای افراد مبتلابه اختلال خرید اجباری یا اعتیاد خرید نیز سودمند است.

برای کاهش بدهی خود برنامه ریزی کنید.

اگر با انبوهی از بدهی ها درگیرید، بهره گیری از مشاوره اعتباری می تواند برایتان حائز اهمیت باشد. اغلب سازمان های مشاوره اعتباری، جدول‌ قابل‌ تط‌بيقی از گزینه هایی را که افراد،‌ متناسب با درآمدی که دارند می توانند هزینه کنند، به آنها ارائه می دهند و این بدین معنی است که وقتی استطاعت مالی پرداخت چیزی را ندارید، اجباری نیست حتما آنرا بخرید. یک مشاور اعتباری معتبر کمک تان می کند، پی بیرید چگونه می توانید بودجه بندی کنید و در مورد تسویه بدهی، به شما مشاوره می دهد. سایر گزینه ها ممکن است شامل درج اطلاعات مربوط به ورشکستگی، ارزش گذاری قیمت خانه ای که دارید برای بازپرداخت بدهی تان و مذاکره مستقیم با طلبکارانتان باشد. از همه مهم تر، یک مشاور اعتباری می تواند در کنار شما باشد تا با کنترل هزینه های تان، از ایجاد بدهی بیشتر، جلوگیری کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید