• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 08

داروی تریامسینولون چیست؟

نام عمومی: triamcinolone، تریامسینولون

نام تجاری: Aristocort

تریامسینولون چیست؟

تریامسینولون متعلق به خانواده کورتیکواستروئیدها است که از منتشر شدن عناصری که موجب عفونت در بدن می شود جلوگیری می کند. تریامسینولون به سه شکل آمپول، پماد و افشانه یافت می شود. تریامسینولون خوراکی برای درمان حالت های مختلف مانند: آلرژی، اختلالات، شرایط پوستی، کولیت زخمی، التهاب مفاصل، لوپوس (نوعی بیماری خودایمنی)، پسوريازيس یا اختلالات تنفسی استفاده می شود.

تریامسینولون

تریامسینولون ممکن است برای اهداف دیگری نیز کاربرد داشته باشد که در این مقاله لیست نشده است.

اطلاعات مهم

در صورتی که به این دارو آلرژی دارید یا در هر نقطه ای از بدن عفونت قارچی دارید نباید از آن استفاده کنید.

قبل از استفاده از این دارو با پزشک درباره همه شرایط پزشکی خود و دیگر دارو هایی که در حال استفاده هستید صحبت کنید. بسیاری از بیماری ها ممکن است در اثر استفاده از استروئیدها تحت تاثیر قرار بگیرند، همچنین داروهایی وجود دارند که می توانند با استروئیدها واکنش نشان دهد.

ممکن است داروهای استروئیدی شما نیاز به تغییر داشته باشد اگر استرس غیرعادی مانند بیماری خطرناک، تب، عفونت یا اگر جراحی داشته اید. پزشک را در مورد هر وضعیتی که ممکن است در روند درمان تاثیر بگذارد مطلع سازید.

داروهای استروئیدی مانند تریامسینولون ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند بنابراین احتمال دارد بدنتان به راحتی عفونت کند یا به خاطر ضعف سیستم ایمنی بدن بیماری که از قبل داشته اید یا اخیرا به آن دچار شده اید وخیم تر شود. باید با پزشک در مورد بیماری که چند هفته اخیر داشته اید صحبت کنید.

از نزدیک شدن به افرادی که بیمار هستند یا عفونت دارند دوری کنید. اگر در معرض آبله مرغان یا سرخک هستید پزشک را برای درمان پیشگیرانه در جریان بگذارید زیرا این شرایط می تواند خیلی جدی باشد یا حتی در افرادی که از داروهای استروئیدی استفاده می کند خطر مرگ داشته باشد.

اگر در حال استفاده از تریامسینولون هستید واکسن نزنید این احتمال وجود دارد که واکسن به خوبی عمل نکند.

مصرف تریامسینولون را به طور ناگهانی متوقف نکنید زیرا ممکن است نشانه های ترک دارو ناخوشایندی داشته باشید. در صورتی که قصد دارید مصرف آن را متوقف کنید با پزشک در مورد اینکه چطور از عوارض ترک دارو پیشگیری کنید مشورت کنید. یک برچسب هشدار دارو یا کارت ID (شناسایی) که توضیح دهد شما داروی تریامسینولون استفاده کرده اید همراه داشته باشید. هر پزشکی که شما را درمان می کند باید بداند که داروی استروئید مصرف می کنید.

قبل از استفاده از دارو

برای اینکه مطمئن شوید مصرف تریامسینولون برایتان بی خطر است به پزشک بگویید اگر شرایطی مانند:

بیماری کبدی، کلیوی، اختلالات تیروئیدی، سابقه مالاریا، سل، پوکی استخوان، بیماری ماهیچه ای مانند سستی عضلانی، آب سیاه یا آب مروارید، عفونت یا تب خال چشمی، زخم معده، کولیت زخمی (نوعی بیماری التهابی روده) یا دیورتیکولیت (التهاب دیورتیکولهای جدار روده)، افسردگی یا بیماری روحی، نارسایی مزمن قلب یا فشار خون بالا.

سازمان غذا و دارو، در مورد دسته بندی مصرف در بارداری C هنوز مشخص نشده که آیا تریامسینولون به جنین آسیب می رساند یا خیر؟ اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید پزشک را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید. تریامسینولون می تواند روی شیر مادر تاثیر بگذارد و ممکن است برای کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند مضر باشد. اگر به کودک خود شیر می دهید بدون در جریان گذاشتن پزشک از این دارو استفاده نکنید. تریامسینولون می تواند روی رشد کودک اثر گذار باشد بنابراین اگر فکر می کنید کودکتان به اندازه طبیعی رشد نمی کند به پزشک اطلاع دهید.

چطور باید تریامسینولون را استفاده کنید؟

تریامسینولون را درست طبق دستور پزشک نه کمتر و نه بیشتر از مقدار تجویز شده، مصرف کنید. از توضیحات روی برچسب دارو پیروی کنید. پزشک ممکن است گاهی دوز دارو را تغییر دهد تا نتیجه بهتری بگیرد.

دارو را با غذا استفاده کنید تا از ناراحتی معده جلوگیری شود.

اگر دوز مصرفی را فراموش کردید؟

به محض اینکه به خاطر آوردید آن را استفاده کنید. اگر زمان استفاده دوز بعدی نزدیک شده آن را استفاده نکنید.

اگر اوردوز (مصرف بیش از حد) شود چه اتفاقی می افتد؟

در صورت امکان به اورژانس مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرد.

انتظار نمی رود مصرف بیش از حد تریامسینولون علائم تهدید کننده حیاتی داشته باشد. با این وجود استفاده طولانی مدت از دوز بالای استروئیدها ممکن است موجب نازک شدن پوست، سریع کبود شدن بدن، تغییر در شکل یا چاقی بدن (مخصوصا در صورت، گردن، پشت و دور کمر) افزایش آکنه یا ریزش مو، مشکلات قاعدگی، ضعف جنسی یا از دست دادن میل جنسی شود.

عوارض جانبی تریامسینولون

با اورژانس تماس بگیرید اگر هر کدام از نشانه های آلرژی به تریامسینولون را داشتید مانند: کهیر، به سختی نفس کشیدن، متورم شدن صورت یا لب، زبان یا گلو.

در صورتی که نشانه های جدی زیر را داشتید با پزشک خود تماس بگیرد:

  • مشکل بینایی
  • تورم، افزایش وزن سریع، احساس تنگی نفس
  • افسردگی شدید، افکار یا رفتار غیرعادی، تشنج
  • مدفوع خونی، سرفه خونی
  • پانکراتیک (درد شدید در قسمت فوقانی معده به سمت پشت، تهوع و استفراغ، تپش قلب)
  • پتاسیم کم (گیجی، ضربان قلب نامنظم، عطش شدید، درد پا، سستی ماهیچه ها یا احساس لنگی)
  • فشار خون بالای خطرناک (سردرد شدید، تاری دید، وزوز کردن گوش، دلواپسی، پریشانی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب غیرعادی، حمله های ناگهانی)
این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید