• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 02 / 08

روزهای سختی که می آیند… از دیدگاه نهج البلاغه

sakhti1
خطبه 138:

روزی که مردم نفس پرستی را ترک گویند و اساس آراء و عقایدشان را بر نیروی قرآن واگذارند… از گمراهی به اوج علم و تقوی ارتقا می یابند و با ظهور عدالت چراغ هدایت بر نفس زشت خوی چیره می شود و آنها را به بطلان می برد. در آن زمان، جنگ و خونریزی در میان آدمیان دامن می گیرد، ظلمت و سیاهی همه جا را فرا خواهد گرفت، آن زمان دور نیست سپس انسانی ظهور خواهد کرد که خاندان شاهان، گمراهان و ستمگران تاریخ را بازخواست خواهد نمود و کلید تصرف تمام سرزمین ها به دست او خواهد رسید و او به تمام قدرت های نهفته عالم دست خواهد یافت و حکومت عدل و داد را برپا خواهد داشت و خواهید دید که دادگستری با سنت محمدی چگونه زنده خواهد شد. من مردی را می بینم که در شام قیام می کند و عربده می کشد و پرچم ظلم و ستمگری را بر می افرازد مانند شتری افسار گسیخته و مست بر جان مردم می تازد و خون ها می ریزد و هستی مردم را به غارت می برد و گام های سنگین او بر سر خاک چنان است که پتکی بر سر پولادی بنشیند. پس هوشیار باشید که در بلاد شما به تاخت و تاز در می آید، همه شما را در به در و بی خانمان می سازد به طوری که در وسعت زمین، قلیلی از شما می مانند، بیشتر از همه اعراب در این بدبختی گرفتارند، مگر زمانی که بیدارتر و هوشیارتر باشند حال اگر راحت روح می طلبید به آئین محمدی روی آورید و پا در راه خدا بگذارید و اساس نبوت را راهنمای خود سازید و بدانید که شیطان بساط فریب در راه گسترده است تا از او پیروی نمائید و در گمراهی و ضلالت محو شوید.

خطبه 156:

مرگ، پایان بر آغاز است و طومار هستی را به آخر می برد… به بهشت و دوزخ فکر کنید که بهشت جای پرهیزکاران و دوزخ نصیب گمراهان است و چون روز موعود رسید مرده ها از گور خویش بر می خیزند و به آخرین میعادگاه خود می روند. در روز موعود، نه بهشتیان به دوزخ می روند و نه دوزخیان را به بهشت راهی است. هر کس در سرای خویش می ماند.

خطبه 162:

… حال بشنو که پسر ابوسفیان روزگاری پس از گریاندن من، مرا به خنده انداخت. شگفت انگیز تر از این چیزی نیست. او آن همه نادرستی و حیله در کار می گرفت تا مردم شام را وادارد چراغ هدایت را خاموش کنند و راه حق را بر مردمان سد نمایند و سرچشمه علم و فضیلت و دانش و تقوی را محو و نابود کند و نور خدا را به خاموشی بکشاند و مردم را از خدا و شریعت دور گرداند…اگر خدا خواست و پیکار خونینی که دست در آن داریم به پایان رسید من همه را به جانب حق، قرآن، شریعت و دین حقیقی رهبری می کنم و همه را از حقیقت آگاه می گردانم که قرآن فرموده است: برای گمراهی مردم خود را هلاک مگردان خداوند داناست و کیفر آنان را خواهد داد.

خطبه 173:

…سوگند می خورم که اگر قرار شود تا همه مردم حاضر نباشند، انتخاب امام، انجام نگیرد. هرگز چنین انتخابی انجام نمی شود…و شما بدانید که من پیوسته با دو کس در ستیز خواهم بود، یکی کسی که مدعی امری باشد اما شایستگی نداشته باشد و یکی کسی که پیمان شکنی کند… و من شما را به تقوی و پرهیزکاری می خوانم و درباره عقوبت و آخرت شما هشدار می دهم که تقوی و پرهیزکاری صفتی است که بایستی همه بندگان خدا یکدیگر را بدان رهنمون باشند که این هر دو سرانجام خوشی را برای مسلمانان در پی خواهد داشت. حال که بین شما و مسلمین ظاهری، ستیزی در گرفته است تنها کسی می تواند پرچم بر افرازد و قدم به عرصه جنگ گذارد که سختی ها و رنج های روزگار را بازشناسد، پس با کمال هشیاری بر فرامین من گوش فرا دهید. و هیچ زمان بدون اندیشه کاری را انجام ندهید و پرهیز را فراموش ننمائید و بدانید دنیای بی ارزشی که بدان دل بسته اید، سرانجام شما را می رنجاند، و خشم شما را بر می انگیزد و شما در می یابید که دنیا پایداری ندارد و سرائی نیست که در آن رحل اقامت بیفکنید… بدانید که نه شما در این دنیا می مانید و نه دنیا برای کسی ماندگاری خواهد داشت. فریب افسون دنیا را نخورید و جانتان را از رنج های زمان بر حذر دارید و زشتی های دنیا را با پرهیز و تقوی از خود دور گردانید، برای راه یافتن به بهشت در کارهای نیکو از یکدیگر پیشی گیرید و دل به زر و زیور دنیا نبندید که فتنه در کارتان خواهد انداخت. برای یک مسلمان شایسته نیست که به خاطر دنیا و آنچه به دنیا تعلق دارد، افسرده خاطر گردد و یا در خویش گریه کند. باید از خدای مهربان و معبود راستین، همه بندگان فراوانی طلب کنند و با شکیبایی و استقامت، اوامر او را به جای آورند… پس بدانید که اگر ایمان شما استوار بماند بر باد رفتن ثروت و مالهای بی بهای دنیا به شما لطمه نخواهد زد… اما اگر ستون های استوار ایمان در شما فرو ریزد مظاهر فریبنده هستی و ثروت و مال دنیایی به شما بهره ای نخواهد داد.

تهیه و تنظیم: سمیه مظفری

برگرفته از کتاب نهج البلاغه

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید