• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 12

استفاده از داروی آلزایمر برای ترمیم طبیعی دندان های آسیب دیده

دانشمندان متوجه شده اند که با استفاده از یک داروی آلزایمر می توان دندان های آسیب دیده را تحریک کرد تا محل آسیب دیدگی را به طور طبیعی پر کنند.

ترمیم دندان

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، این موفقیت می تواند نیاز به پر کردن دندان ها را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد.

محققان کالج کینگ لندن (KCL) متوجه شدند، یک دارو که برای درمان بیماری آلزایمر طراحی شده است، می تواند دندان ها را به ایجاد عاج جدیدی که قادر به پر کردن حفره های بزرگ دندانی است، تحریک کند.

دندانپزشکان برای پر کردن حفره های بزرگ دندانی و برای از بین نرفتن دندان از به اصطلاح سیمان مصنوعی استفاده می کنند، اما دندان هایی که آسیب دیدگی جزیی دارند، به طور طبیعی با روش جدید قابل ترمیم هستند.
پروفسور پل شارپ نویسنده ارشد مقاله ای در رابطه با این کشف که در مجله journal Scientific Reports منتشر شد، گفت: سادگی رویکرد ما باعث شده که این روش به یک محصول بالینی دندانی برای درمان طبیعی حفره های دندانی، ایده آل باشد. این رویکرد هم از مغز دندان محافظت می کند و هم موجب ترمیم عاج دندان می شود.

وی افزود: در ضمن در روش جدید از دارویی استفاده می شود که پیشاپیش در آزمایش های بالینی برای بیماری آلزایمر تست شده است و امکان ورود سریع آن به درمانگاه ها وجود دارد.

در صورتی که دندان آسیب ببیند و یا عفونی شود، مغز (پالپ) داخلی نرم آن نمایان می شود و خطر عفونت بیشتر می شود. زمانی که چنین اتفاقی می افتد نواری از عاج دندان سعی می کند که این شکاف را پر کند و مغز دندان را بپوشاند.

اما محققان متوجه شدند که با استفاده از داروی Tideglusib می توان این مکانیسم طبیعی ترمیمی را تقویت کرد.

این دارو پیش از این به عنوان درمانی برای اختلال های عصبی مختلف از جمله آلزایمر آزمایش شده است.

این دارو سلول های بنیادی موجود در مغز دندان را برای ساخت عاج جدید تحریک می کند. سلول های بنیادی می توانند به هر نوع بافتی در بدن تبدیل شوند.

محققان در آزمایشی، این دارو و ماده ای به نام گلیکوژن سنتاز کیناز (glycogen synthase kinase) را روی یک اسفنج زیست تخریب پذیر ساخته شده از کلاژن استفاده و مشاهده کردند که با تخریب اسفنج، عاج جای آن را گرفت و یک فرایند ترمیم کامل طبیعی صورت گرفت.

محققان متوجه شدند که این دارو بطور بالقوه می تواند نیاز به پرکردگی های دندانی را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید