• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 02 / 09

میخچه

میخچه

میخچه ناحیه ای از پوست است که در آن جا پوست مرده، ضخیم و سفت می شود. میخچه بیضی شکل است و در مرکز آن نقطه ای فرو رفته ای دیده می شود که بر اثر فشار مداوم ایجاد می شود. این تغییر شکل پوست برای حفاظت پوست از لایه های زیرین، اصطکاک و آسیب بیشتر است. رنگ میخچه متمایل به خاکستری یا زرد می باشد و نام علمی آن هلوما است.

میخچه بر اثر سایش و تحریک مداوم به وجود می آید و به تدریج بزرگ می شود. اگر به میخچه دست بکشید سطح ناهموار و زبری را حس می کنید و حس لامسه میخچه کمتر از نواحی اطراف آن است که پوست سالم دارند. میخچه علت ویروسی یا واگیردار ندارد. میخچه آن قدر رشد می کند که باعث ایجاد درد شود. گاهی میخچه بر اثر عمل جراحی برداشته می شود و ممکن است مجددا میخچه جدید ایجاد شود.

میخچه معمولا در قسمت های نازک پوست، خصوصا پشت انگشتان پا، ایجاد می شود. میخچه پا معمولا به علت ضربه توپ به پا، در پاشنه پا یا زیر انگشت بزرگ پا ایجاد می شود. گاهی در قسمت های ضخیم تر پوست مثل کف پا یا کف دست و گاهی بر روی زانو یا آرنج نیز دیده می شود. میخچه دست معمولا در پایه انگشتان ایجاد می شود، دردناک نیست و حتی ممکن است مفید نیز باشد. مثلا میخچه در دست یک نجار، از خراشیدگی و بریدگی دست نجار در حین کار محافظت می کند. و یا میخچه در دست یک بازیگر تنیس، کف دست را از سایش بیشتر تنیس با پوست محافظت می کند.

تشدید فشار به میخچه سبب آسیب به بافت های عمیق تر پوست و ایجاد زخم می شود. افرادی که پوست های حساس تری دارند مانند دیابتی ها، میخچه مشکل بزرگی محسوب می شود.

برای درمان میخچه، آن را می خراشند تا درد را کاهش دهند. اما اگر فشار غیر طبیعی به میخچه همچنان ادامه یابد، میخچه وخیم تر می شود. با پوشیدن کفش مناسب می توان فشار به میخچه را کاهش داد، در غیر این صورت نیاز به عمل جراحی برای برداشتن میخچه است.

علل ایجاد میخچه در پا
  • کفش تنگ
  • کفش پاشنه بلند که به ناحیه جلویی پا فشار وارد می کند.
  • کفش گشاد باعث لغزیدن پا و سایش مداوم پا با کفش می شود.
  • کفش با تخته و کف نازک
  • صندل یا کفش بدون جوراب
  • ساییدن پا به دوردوزی ها و یا شکاف کفش
  • کفش بدون پاشنه
راه کار هایی برای بهبود میخچه

ابتدا با ماساژ دادن و لمس کردن پا، محل سفت زیر پوست را شناسایی کنید. روش تشخیص میخچه در بالا بیان شده است.

دوش بگیرید و پا را کاملا تمیز کنید. به کمک یک سنگ پا به آرامی، میخچه را بخراشید و لایه های سفت اطراف میخچه را بتراشید. اگر سنگ پا را به شدت و خشونت استفاده کنید، ممکن است باعث برداشتن قسمتی از پوست شود و عوامل بیماری زا به میخچه وارد و سبب عفونت شود. توجه داشته باشید به هیچ عنوان جراحی و شکافتن میخچه در حمام را انجام ندهید که خالی از خطر و عارضه نیست.

اگر در هنگام پیاده روی، میخچه دردناک می شود، پد میخچه را از داروخانه تهیه و استفاده کنید تا فشار کمتری به آن وارد شود. پد میخچه شبیه دونات است پس به هیچ عنوان سوراخ مرکزی میخچه را نپوشانید. پد مانند متکایی برای محیط اطراف میخچه عمل می کند.

اگر میخچه دارید از خیساندن پا به مدت طولانی اجتناب کنید چرا که این کار باعث خشک شدن پا و ترک ترک خوردن آن و در نهایت منجر به عفونت می شود.

با دیدن اولین نشانه های میخچه، فورا آن را درمان کنید. کوتاهی کردن در درمان باعث عفونت می شود و نیاز به درمان های طولانی مدت پزشکی دارد.

پیشگیری

اگر پای شما میخچه ندارد، روزانه و خصوصا در پایان روز، پای خود را در آب فرو برید. این عمل باعث کاهش خستگی و درد پا می شود و آرامش را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین فروبردن پا در آب از بروز میخچه جلوگیری می کند.

اگر میخچه پا بدتر شد، به پزشک و متخصصین پوست مراجعه کنید.

درمان گیاهی میخچه در منزل

اگر چه تنها کاری که در منزل می توانید انجام دهید جلوگیری از سایش و فشار به میخچه است ولی در این قسمت به برخی کمک درمان های خانگی میخچه اشاره می شود.

  • روغن کرچک را از داروخانه یا عطاری تهیه کنید. قبل از خواب، پنبه ای را آغشته به روغن کرچک کرده و به محل میخچه بمالید تا سوراخ آن، پر از روغن شود، با نوار چسبی روی آن را بپوشانید، جوراب بپوشید تا روغن، ملافه را کثیف نکند. البته از مالیدن روغن کرچک به نواحی از پوست که بریدگی دارد خودداری کنید.
  • نمک فرنگی یا سولفات دو منیزیمی را در آب گرم بریزید و پا را به مدت 20 دقیقه در این محلول نگه دارید. این عمل درد ناشی از تورم و التهاب زیر پوست را کاهش می دهد. نمک فرنگی را می توانید از داروخانه تهیه کنید.
  • از سنگ پا به آرامی و بدون خشونت استفاده کنید. افرادی که دیابت دارند، از سنگ پا استفاده نکنند چون باعث خراش، بریدگی پوست و افزایش عفونت می شود.
  • از روغن یا کرم کالندولا برای نرم کردن پوست استفاده کنید کالندولا مانع از ترک خوردگی و در نتیجه دردناکی پوست می شود. کالندولا را می توانید از داروخانه تهیه کنید.

اگر به کالندولا دسترسی ندارید از روغن هایی که حاوی اوره یا اسید لاکتیک هستند، استفاده کنید تا بخش های ضخیم شده پوست، نرم شود.

  • در فعالیت هایی که باعث فشار یا سایش دست می شوند مثل باغبانی یا وزنه برداری، از دستکش استفاده کنید.
  • از پدهای میخچه بهره ببرید.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. قطره verrumel ساخت المان در 5 روز برای میخچه پام جواب داد .

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید