• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 15

از خواص کیوی بیشتر بدانید

کیوی میوه کوچکی است که عطر و طعم خوب و فواید زیادی برای سلامتی دارد. مغز سبز میوه، شیرین و تیز مزه است که نوک زبان را می زند. کیوی سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین C ،K ،E، فولات و پتاسیم می باشد.

بنابراین کیوی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و منبع خوبی از فیبر است. دانه های سیاه کوچکش خوردنی هستند. بسیاری افراد ترجیح می دهند قبل از خوردن کیوی پرزهای قهوه ای پوست آنرا بخورند.

در زیر به چند خاصیت و فایده کیوی اشاره می شود:

خواص کیوی

کیوی به درمان تنگی نفس کمک می کند

مقدار بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در کیوی می تواند به درمان افراد مبتلا به آسم کمک کند. طی تحقیقاتی برای کسانی که میوه های تازه از جمله کیوی را به طور منظم مصرف کرده اند اثر مفیدی بر روی عملکرد ریه گذاشته است.

میوه تازه مثل کیوی ممکن است خس خس سینه در کودکان حساس را کم کند.

کمک به گوارش

کیوی فیبر فراوانی دارد، که پیش از این برای گوارش خوب است. آنها همچنین حاوی یک آنزیم پروتئولیتیک به نام اکتینیدین هستند که می توان به شکستن پروتئین ها کمک کند. اخیرا مطالعات نشان داده است که عصاره کیوی حاوی اکتینیدین زیادی است که تا حد زیادی هضم پروتئین را افزایش می دهد.

افزایش سیستم ایمنی بدن

کیوی مغذی و مملو از ویتامین C است.در واقع یک فنجان کیوی 237 درصد ارزش غذایی دارد و توصیه می شود در مصرف روزانه خود بگنجانند.

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و بیماری ها را از بدن دور می کند. یک مطالعه نشان می دهد که حتی کیوی ممکن است از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت کند و احتمال ابتلا به بیماری های سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش دهد. این امر مخصوص گروه های در معرض خطر مانند بزرگسالان بیش از 65 سال و کودکان خردسال می باشد.

خطر ابتلا به بیماریهای دیگر را کاهش می دهد

استرس اکسیداتیو می تواند منجر به آسیب به DNA شود و می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. نیمی به لطف آنتی اکسیدان آن است، برخی از شواهد از یک مطالعه تحقیقاتی نشان می دهد که مصرف منظم کیوی یا عصاره آن احتمال استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد.

از آنجا که آسیب اکسیداتیو DNA به شدت با سرطان روده بزرگ، ارتباط دارد، در نتیجه مصرف منظم کیوی به طور منظم می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

می تواند به کنترل فشار خون کمک کند

کیوی نه تنها می تواند سیستم ایمنی بدن را به مقدار زیاد قوی می کند، همچنین برای کنترل فشار خون کمک می کنند. در مطالعات سال 2014 شواهدی وجود دارد که مصرف سه کیوی در روز نسبت به یک سیب در روز فشار خون را به مقدار بیشتری کاهش می دهد.

جلوگیری از لخته شدن خون

علاوه بر این که کیوی فشار خون را مدیریت می کند، می تواند لخته شدن خون را کاهش دهد. طی یک مطالعه از دانشگاه اسلو دریافتند که خوردن دو یا سه کیوی در روز به طور قابل توجهی خطر ابتلا به لخته شدن خون را کاهش می دهد. همچنین مشخص شده است که میزان چربی در خون را کاهش می دهند. محققان گفته اند که این اثرات شبیه به آن است که روزانه یک دوز مشخص آسپرین برای بهبود سلامت قلب استفاده کنند.

محافظت در برابر از دست دادن بینایی

دژنراسیون ماکولا (از بین رفتن لکه زرد) علت اصلی از دست دادن بینایی است و کیوی می تواند از آن در برابر چشمان شما محافظت کند. طی مطالعاتی نشان می دهد با خوردن 3 وعده میوه در روز، دژنراسیون ماکولا 36 درصد کاهش می یابد. کیوی سطوح بالایی از زیگزانتین و لوتئین را دارا می باشد و در این مورد تاثیر می گذارند.

خطرات بالقوه

خوردن میوه کیوی برای بسیاری از مردم بی خطر می باشد. برای کسانی که حساسیت دارند استثنای مهمی وجود دارد. علائم آلرژی کیوی شامل خارش گلو، زبان متورم، مشکل بلع، استفراغ و کهیر می باشد. اگر شما به فندق، آووکادو، لاتکس( شیرابه)، گندم، انجیر و یا دانه های خشخاش حساسیت دارید خطر ابتلای آلرژی به کیوی را افزایش می دهد.

در موارد نادری کیوی می تواند لخته شدن خون را کاهش دهد و باعث افزایش خونریزی شود، این مساله می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. اگر شما مشکل خونریزی داشته اید و یا عمل جراحی دارید از خوردن کیوی  جلوگیری کنید.

بهترین راه این است کیوی را بپزید تا ویتامین C آن حفظ شود و همچنین می تواند به عنوان یک مکمل در نظر گرفته شود. مکمل می تواند به صورت پودر، قرص، و یا به شکل کپسول که به طور معمول از عصاره کیوی ساخته شده است، مصرف شود.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید