• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 16

طرز تهیه اُوجِز، خوشمزه و زودپخت

اُوجز از غذاهای محلی خراسان شمالی است که در فصل های سرد سال پخته می شود و بسیار ساده است.البته ممکن است در بین اقوام و استان های دیگر نیز پختن اوجز یا غذایی مشابه آن وجود داشته باشد. توصیه ما به شما این است که این غذای آب دار و خوشمزه را هر چند وقت طبخ کنید و میل فرمایید. در ضمن برای میهمانان ناخوانده و دورهمی های شبانه این غذا، هم سبک و هم سیر کننده است در ضمن در زمان کوتاهی آماده می شود. مسلما بزرگ و کوچک از طعم دلپذیر آن لذت می برند.

اوجز بیشتر در وعده شام طبخ می شود.

طرز تهیه اوجز

مواد لازم:
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • آرد 1 قاشق غذا خوری
  • سیب زمینی 2 عدد متوسط
  • گوجه فرنگی نگینی خرد شده  2 عدد
  • عدس پخته و له شده 200 گرم
  • تخم مرغ 2 عدد
  • نمک، زردچوبه و فلفل قرمز به میزان لازم
  • مرزه خشک و خرد شده 1 قاشق چایخوری
طرز تهیه:

ابتدا قابلمه گود و مناسبی انتخاب کنید. پبازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید، تا کاملا طلایی شود سپس مقداری زردچوبه، نمک و فلفل به همراه آرد به پیازها اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید.

همان طور که در مواد لازم بیان شده است عدس را بپزید و با گوشتکوب و یا دستگاه 1،2،3 له کنید تا دانه های عدس در غذا دیده نشود. برخی از عدس برای این غذا استفاده نمی کنند ولی بدانید که عدس هم طعم اوجز را بهتر می کند و هم به غذا لعاب می دهد تا غذا جا افتاده شود و از حالت آبکی خارج گردد.

سیب زمینی ها را پوست کنید و هر یک را دو یا چهار قاچ کنید.

گوجه فرنگی را به صورت نگینی ریز خرد کنید. اگر در فصلی هستید که گوجه در بازار کمیاب یا گران است می توانید یک قاشق رب را با پیاز داغ تفت دهید.

سیب زمینی، گوجه فرنگی یا رب، عدس را به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید. 4 تا 5 لیوان آب سرد به مواد اضافه کنید. آب بایستی سرد باشد تا آرد گلوله گلوله نشود. شعله را بلند کنید تا بجوشد سپس ملایم کنید تا بپزد و مواد مزه یکدیگر را به هم دهند.

آرد در غذای آبکی معده برخی افراد را اذیت می کند در این صورت می توانید یک تا دو قاشق غذاخوری جوپرک را آسیاب کنید و به اوجز اضافه کنید. این کار باعث جا افتاده شدن و خوشمزگی غذا می شود.

بعد از یک ربع ساعت مرزه خشک و خرد شده را به اوجز اضافه کنید.

پس از نیم ساعت که اوجز جا افتاد، تخم مرغ ها درون آن بشکنید. تخم مرغ ها را به سلیقه خود می توانید به دو روش به اوجز اضافه کنید:

روش اول این که تخم مرغ ها را درسته به مواد اضافه کنید و در موقع سرو غذا می توانید در داخل ظرف هر کس، یک تخم مرغ درسته، یک سیب زمینی و کمی آب اوجز بریزید.

روش بعدی این که، تخم مرغ ها را به محضی که در اوجز ریختید هم بزنید تا به طور یکنواخت در تمام غذا دیده شود.

بعد از چند دقیقه که تخم مرغ ها پخت، اوجز را بچشید و نمک و فلفل آن را تنظیم کنید.

اوجز آماده است.

اوجز غذایی گرم، خوشمزه و مورد پسند همگان است که به علت داشتن مواد مغذی، فواید زیادی دارد از طرفی در زمانی که مادر خانواده حوصله پختن شام را نداشت و یا مهمان ناخوانده ای برایتان آمد، اوجز گزینه مناسبی است. از آنجایی که این غذا سریع آماده می شود به جای فست فودهای مضر بازار می توانید اوجز خوشمزه و مفید را جایگزین کنید.

اوجز گرم کننده جمع سرد زمستانی تان باشد! نوش جان!

میترا نامجو – ندا مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید