• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 04 / 03

خدیجه (س) همسر حضرت محمد (ص)

خدیجه (س)

خدیجه سلام الله علیها اولین بانویی است که دعوت رسول گرانقدر (ص) را لبیک گفت و به پیام آسمانی پاسخ مثبت داد و در کنار رسول خدا (ص) با همه توانی که داشت، ایستاد و مقاومت کرد.

معرفی خدیجه (س)

لقب: طاهره

پدر: خویلد بن اسد بن عبد العزی بن قصی بن کلاب

مادر: فاطمه دختر زائدة بن اصم

تولد: سال 68 پیش از هجرت

شوهران: ابوهالة بن زراره تمیمی و عتیق بن عائذ مخزومی و حضرت محمد (ص)

پسران: قاسم و عبدالله

دختر: فاطمه (س)

وفات: ماه رمضان سال 10 بعد از بعثت و پس از سه روز بعد از وفات ابوطالب (ع)

محل دفن: حجون

سن: 65 سال

پیغمبر (ص)، خود خدیجه را در قبر گذاشت و سال وفات او، عام الاحزان (سال اندوه ها) نامیده شد.

عظیم ترین خطری که پیغمبر گرامی (ص) در رسالت خود با آن مواجه بود، محاصره اقتصادی امت بود. اموال خدیجه در واقع کلید شکست این محاصره بود. او مواد مصرفی را به چندین برابر قیمت واقعیش از برای غذای کسانی که میان امت بودند می خرید تا این که سال های محاصره اقتصادی با سلامت و رهایی امت سپری شد و حیله قریش با شکست و ناکامی مواجه گردید.

خدیجه به پسر عمویش ورقة بن نوفل گفت: اعلام کن که من مال و غلامانی که داشتم همه را به محمد بخشیدم تا آن را هر طور که می خواهد مصرف کند. پس ورقة میان زمزم و مقام ایستاد و با صدای بلند ندا در داد: ای گروه عرب! خدیجه شما را شاهد قرار می دهد بر این که او نفس و مال و غلامان و هر چه را که دارد به محمد بخشیده است زیرا که او را بزرگ می دارد و برای مقام او عظمت قائل است و او را دوست دارد.

خدیجه (س) در احادیث رسول اکرم (ص)

رسول خدا (ص) گفته است: جبرئیل به نزد من آمد و گفت: ای رسول خدا این خدیجه است که به نزد تو آمده است و با خود ظرفی دارد که در آن طعام و نوشیدنی است. هر گاه به نزد تو در آمد بر او از سوی پروردگارش و از من سلام بر خوان و او را به خانه ای از زبرجد در بهشت که در آن سر و صدا و رنجی نباشد، بشارت ده.

عایشه گفته است: بر احدی از زنان پیغمبر رشک نبردم آن چنان که بر خدیجه حسد ورزیدم، با آن که او را ندیده بودم. ولیکن پیامبر (ص) او را بسیار یاد می کرد و چه بسا گوسفند را سر می برید و اعضای آن را قطعه قطعه می نمود و آن گاه آن ها را به دوستان خدیجه می فرستاد پس چه بسا من می گفتم: آیا گویی در جهان زنی جز خدیجه وجود ندارد. پیغمبر (ص) می گفت: سوگند به پروردگار، خداوند مرا بهتر از خدیجه عوض نداده است. او به من ایمان آورد هنگامی که مردم کفر ورزیدند و مرا تصدیق نمود آن گاه که مردم مرا تکذیب کردند و با مال خود مرا یاری نمود آن گاه که مردم مرا محروم ساختند و پروردگار مرا تنها از میان زنان، از او به ولادت فرزند روزی داد.

ابن عباس گفته است: رسول خدا (ص) بر روی زمین چهار خط کشید و گفت: آیا می دانید این چیست؟ گفتند: خدا و رسولش داناتر است. پس رسول خدا (ص) گفت: بهترین زنان اهل بهشت چهار تن هستند: خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد، مریم دختر عمران و آُیه دختر مزاحم زن فرعون.

منزلت خدیجه (س) نزد رسول گرامی اسلام (ص)

پیغمبر (ص) با خدیجه 25 سال در کمال توافق زندگانی کرد. پیامبر (ص) پس از خدیجه با همسران بسیاری زندگی کرد ولی قلبش همیشه به خدیجه تعلق داشت برای این که خدیجه (س) هر چه داشت در راه اسلام بخشیده بود و به پیغمبر (ص) نهایت اکرام و تعظیم و دوستی داشت.

عایشه گفته است: رسول خدا (ص) از خانه بیرون نمی آمد مگر این که خدیجه را یاد می کرد و از او به نیکی ستایش می نمود.

مناقب خدیجه (س) فراوان است و او از میان زنان کسی است که به مرحله کمال رسیده است. او خردمند و با جلال و متدین و پاکدامن و بزرگوار و از اهل بهشت است.

سمیه مظفری

برگرفته از کتاب: خدیجه سلام الله علیها، نوشته: علی محمد علی دخیل و ترجمه: دکتر فیروز حریرچی

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید