• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 04 / 04

نهایت کاهش وزن خودرو برای مسابقه

سبک سازی خودرو برای افزایش کارایی و تقویت آن

خودرو سبکتر سریعتر است و پایداری بیشتری روی جاده دارد.

سبک سازی یک خودرو با برداشتن صندلی های اضافی، موکت ها و کف پوش ها، پخش، کمربند ایمنی، سیستم تهویه مطبوع و… برای یک خودروی خیابانی وحشاتناک به نظر می رسد. اما در دنیای مسابقات متخصصین پا را از این هم فراتر می گذارند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

نهایت سبک سازی خودرو!

چرخ زاپاس وزن قابل توجهی دارد بنابراین برداشتن آن می تواند یک راه ساده برای کاهش وزن باشد.

صندلی راننده از مواد سبک وزن ساخته می شود و با صندلی اصلی جایگزین می شود تا وزن کمتری به خودرو تحمیل شود.

با سبک سازی خودرو کارایی و هندلینگ آن بهبود می یابد اما برای یک کاهش وزن جدی باید کار های اساسی تری انجام شود. یکی از این سبک سازی ها جایگزینی شیشه هاست که به کمک آن کاهش وزن قابل  توجهی صورت می گیرد. شیشه ها را با پرسپکس جایگزین می کنند. اما برای ایمنی راننده نباید شیشه جلو تعویض شود همانطور که می دانید شیشه جلوی خودرو دارای قابلیت های خاصی است. بسیاری از کمپانی هایی که در زمینه تیونینگ خودرو فعالیت می کنند قطعات بدنه از جنس آلومینیوم یا فایبرگلاس می سازند و برای کاهش وزن فوق العاده می توان از فیبر کربن استفاده کرد. برای اینکه سنگینی بدنه خودرو را احساس کنید کافیست کاپوت خودرو را بالا بزنید. بنابراین با جایگزینی این قطعات وزن قابل توجهی از خودرو کم می شود.

می توان کاپوت خودرو را هم با جنسی از فیبر کربن جایگزین کرد اما باید مطمئن شوید کاپوت جدید کیفیت مناسبی دارد و کاملاً در موقعیت خود محکم می شود و درزها را به خوبی می پوشاند.

برای تقویت بدنه خودرو یک قفس فولادی اضافه می شود که باعث افزایش وزن خودرو می شود کمی افزایش وزن دربرابر ایمنی و حفظ جان راننده بسیار ارزشمند است. اما وقتی که این قفس فولادی را نصب می کنید با تکیه بر آن می توانید قسمت های بیشتری از بدنه فلزی خودرو از قبیل ستون های تقویتی داخل در ها را باز کنید اما نباید از چهاچوب اصلی مانند شاسی و ستون ها چیزی کم کنید.

همچنین می توانید زیر نظر یک متخصص در بسیاری از قسمت های فلزی سوراخکاری کنید بدون اینکه از استحکام آنها کم کنید این کار کاملا تخصصی است و کسی که سوراخ کاری می کند باید بداند کدام قطعه را می توان سوراخ کاری کرد و کجای آن را سوراخ کند تا در استحکام قطعه خللی ایجاد نشود. چرخ های آلیاژی و فیبر کربنی هم می توانند وزن قابل توجهی را کم کنند در عین حال که از اینرسی گردشی هم می کاهند و در کارایی خودرو تاثیر گذارند. بیشتر رینگ های آلیاژ منیزیوم با افزایش جریان هوا به سمت دیسک ها به خنک کاری خودرو کمک می کنند و برای نگه داشتن خودرو تاثیر مثبتی دارند.

بسیاری از قطعات خودرو هم غیر ضروری سنگین هستند قطعاتی مانند دینام، واتر پمپ، فلایویل، حتی پیستون ها که معمولاً از جنس سبکی ساخته می شوند می توانند سبک سازی شوند، همچنین بلوک سیلندر، مانیفولد ورود هوا و… را می توان با نمونه سبک وزنشان جایگزین کرد. با باز کردن بسیاری از قطعات برقی اضافی خودرو دیگر به باتری سنگین وزنی نیاز ندارید و می توانید باتری های سنگین سربی را با باتری های کوچکتر اما با وزن کمتر و از جنس سبک تر جایگزین نمایید. شاید باور نکنید ما حتی در خودرویی برای هر قطعه که قابلیت 200 گرم سبک سازی داشت برای تعویضش اقدام کردیم کافیست روی سبک سازی 5 قطعه به این شکل اقدام نمایید در مجموع یک کیلوگرم از وزن اضافی خودرو کم کرده اید.

حتی رادیاتور های جدیدی ساخته شده اند که از آلیاژی مخصوص است و نه تنها سبک وزن تر است بلکه کارایی بیشتری هم دارد.

شاید فکر کنید من زیاده روی می کنم اما برای سبک سازی خودرو نباید از وزن راننده غافل شوید برای یک تیم مسابقه ای موفق راننده ای ورزیده، سبک وزن و آماده از ضروریات است راننده شما نباید 10 کیلو اضافه وزن داشته باشد! در حالیکه برای هر کیلو کاهش وزن باید هزینه زیادی صرف کنید.

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید