• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 04 / 06

اولین روزهای تولد – قسمت دوم

اولین روزهای تولد

آزمایشات نوزاد

فورا بعد از تولد آزمایشاتی برای ارزیابی وضعیت جسمانی نوزاد انجام می شود تا سطح سلامتی او بررسی شود. به مجموعه این آزمایش ها اپگار اسکور (Apgar score) می گویند یک دقیقه بعد از تولد نوزاد آزمایش انجام می شود و 5 دقیقه بعد مجددا تکرار می شود، 5 فاکتوری که در این آزمایشات انجام می شود شامل: ضربان قلب، تنفس، حرکت ماهیچه، پاسخ به واکنش ها با حرکت دهان و صورت و رنگ پوست. شاخصی که برای این موارد به کار می برند از یک تا ده محاسبه می شود.

به هر یک از فاکتورهای 5 گانه بالا نمره 0 تا 2 داده می شود و در نهایت با یکدیگر جمع می شود که همان اپگار اسکور می باشد. اگر نوزاد نمره 7 تا 10 را کسب کند معمولا نیاز به مراقبت های ویژه ندارد. اما نمره پایین تر از 7 نیاز به بررسی های بیشتری دارد و معمولا اکسیژن اولین نیاز اوست.

برای نوزاد، در اولین لحظات، چند بررسی و اندازه گیری انجام می شود که شامل:

  • بررسی مسیر عبور هوا از بینی با مکش بالب.
  •  اندازه گیری قد، وزن و دور سر.
  • استفاده از قطره چشمی برای جلوگیری از عفونت.

ماما سریعا بچه را بعد از تولد خشک می کند و پتویی دور او می پیچد و نوزاد را روی دست مادر قرار می دهد. بعد از 10 تا 30 دقیقه، اولین تلاش های نوزاد برای مکیدن شیر از پستان مادر آغاز می شود.

در حالی که مادر بعد از زایمان استراحت می کند یا در اتاق ریکاوری است تا مادر به هوش بیاید، نوزاد در شیرخوارگاه کاملا شسته و تمیز می شود. تنها پدر اجازه دیدن نوزاد و مادر را در لحظات بعد از تولد دارد.

به نوزاد ویتامین K تزریق می شود تا به لخته شدن خون او از بند ناف کمک کند. ممکن است نوزاد نیاز به واکسن هپاتیت B داشته باشد

تنوع آزمایشات از این بیمارستان تا بیمارستان دیگر متفاوت است. ممکن است نیاز باشد تا سطح قند خون نوزاد را با آزمایش خون بررسی کنند. تا در صورت نیاز مراقبت های ویژه انجام شود.

همچنین قبل از ترخیص نوزاد آزمایش خون انجام می شود تا خون نوزاد از لحاظ بیماری های ارثی فنیلالانین، نقص غده تیروئید و بیماری هایی که نیاز به تشخیص سریع تر دارند، بررسی شود و اقدامات درمانی ضروری از همان ابتدا آغاز گردد.

توصیه می شود تمامی نوزادان قبل از ترخیص از بیمارستان، از لحاظ شنوایی مورد بررسی قرار گیرند.

بعد از زایمان طبیعی، معمولا نیاز به 48 ساعت مراقبت در بیمارستان است و در مورد سزارین حدود 96 ساعت نیاز به مراقبت از مادر و نوزاد است.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید